Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3200 ggr
[LoveNasse]
0

Varför dåligt rykte?

Vad tror ni egentligen det beror på att varmblodet har så dåligt rykte?

Och varför tror ni så många varmblodshästar är just svårridna osv.

Bara intressant att veta vad folk tycker. Själv tror jag anledningen till rasens rykte är pågrund av bristande kunskap. Många som vill ha en häst att lulla i skogen med köper ett varmblod och det är klart att den hästen inte blir någon dressyr stjärna då. Men det kan ju vara en lika mysig häst för det. Ett halvblod tex som inte heller har blivit ridet "ordentligt" blir ju inte heller speciellt utbildat. Hästarna kan inte lära sig av sig själva, utan det är VI som har ansvaret att lära dom :)

olympiathurfjell
0

Jag tror att det är okunnskap och brist på tålamod. Folk vill kanske ha en bra galopp direkt och det lär dom sig med tiden.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

tindra21
0

Håller med okunskap är nog en stor bit i det hela.. Okunskap gör en människa osäker och man får inte glömma att det finns hur många välridna vbl som kommit riktigt långt på både dressyrbanan och hoppbananSkrattande

När man köper ett vbl så får man verkligen en fantastisk häst men det innebär oxå rätt mkt av köparen för oftast får man kämpa lite mer för att få en bra häst och vbl är väl dock inte en häst att rekommendera till en människa utan kunskap hur man tränar och rider in en häst eftersom den kräver sin ryttare..

Oftast kommer dom i fel händer och enligt mig är det där det dåliga ryktet kommer i från.

CelsiusT
0

Jag tror det handlar väldigt mkt om okunnighet som ni andra säger, men även att dom har ett lågt pris. I dagens samhälle vill folk ha kvalitet före kvantitet och då tror folk att man måste betala för det, och vbl som är så billiga kan ju inte vara nåt att ha. En sak till som priset medför är ju att lite vem som helst går och köper sig en travare, kanske till och med får en gratis, och dottern som tjatar om egen häst kan ju få sin dröm uppfylld för ett vbl är ju inte så dyrt. Det som är med vbl är att dom oftast måste ses som unghästar i sin utbildningsnivå och hanteras därefter. Tyvärr är det nog itne så många som har den kunskapen.

Jag tror att för att förändra vbl travarens rykte så behöver vi att människor tar sig an och utbildar vbl och säljer dessa så att det blir lite enklare att rida vbl, för det är mkt arbete och alla vill inte köpa en unghäst som är 10 år. Jag tror också att om man började avla på vbl travare som lämpar sig till ridning (för det finns många) och inte låter dom gå på travet utan säljer dessa som ridhästar (kanske redan inridna) så tror jag att vbl hade fått en högre status (utan att man nödvändigtvis höjer priset!)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

Håller med ovanstående.

Men sen är det ju så att dessa "raser" har ju avlats fram för olika ändamål vilket gör att de har mer eller mindre lätt för sig att göra det vi önskar av dem.

Ett varmblod är avlat för att springa fort men det betyder inte att den inte kan skolas till en bra hopp- eller dressyrhäst. Även de som tävlat i trav är också möjliga att omskola och bli duktiga ridhästar.

Halvblod kommer aldrig ut på en travbana för de har inte en suck mot en travare (inte ens en som är dålig). Detta är ju heller inte meningen men om ett halvblod rids ordentligt så får man oftast ett snabbare resultat tack vare dess exteriör som underlättar samling osv.

Jag tycker det är fantastiskt med hästar som kan göra mycket. Var glada över era "travare" och prata mycket om varmblodstravarens mångsidighet. Det skapar ett bättre rykte i framtiden. Man får försöka jobba mot framtiden.

Sen måste jag säga att alla som köper halvblod för att lufsa i skogen och som inte är intresserade av dressyr eller sån´t , köper alldeles för dyra hästar för ändamålet. Det finns många andra raser som också passar utmärkt till detta utan att de kostar ens hälften så mycket. Tycker nog att det är lite att kasta pengarna i sjön.

Birke
0

Håller med er andra.

Jag tkr varmblod är mångsida, och har aldrig träffat så härliga och många olika personligheter innom någon annan ras :D

sthlmsjenna
0

Håller också med de andra.

Och jag tror helt klart att det är okunskapen.  Det jag lagt märke till att det är många unga tjejer som bara flängrider och inte vet hur man utbildar hästar som vill ha en egen häst bara för att, köper just travare.

Har träffat på en som köpte en travare, hon hade aldrig gått på ridskola, hon visste inte hur man red lätt, hon sadlade fel och satte tillomed grimman ut-o-in och schabraket bak och fram.  Och travaren hon köpte för en billig peng var inte ens inriden…  Och ni kan ju tänka er hur det såg ut och slutade…

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Birke
0

#6 Skräckexempel o.O Man borde inte skaffa häst innan man vet grunderna. Fanns det inga människor runt omkring henne som kunde snacka med henne eller ngt?

Tror även att om man bara är ute efter en kompis att ha det mysigt med behöver man ingen häst för 50.000, och då duger travare perfekt, eftersom att de av oftast är riktigt billiga.

[LoveNasse]
0

#6 Å herregud… det är så synd att dom har dåligt rykte.. För det kan ju bli helt underbara hästar. Kollar man på din häst tex. så har vi ett bra exempel på ett välridet och superfint varmblod!! :D

tindra21
0

Är det ingen mer än jag som ser att folk faktiskt börja ta betalt för ridtravarna.. Tycker inte man ser lika många skänkes bort hästar men fler som ialf tar 10000 eller mer

Linnea
0

Jag tycker att det är helt fel att man säljer en inriden häst för 5-6000 kr. Jag tror att många sätter låga priser för dom tror att de inte kommer att få mer. Risken blir såklart slakt. Hade alla satt högre pris (10.000 iaf) så hade folk fått betala det. Du hittar ingen annan inriden storhäst för 5.000 om den inte är skadad eller nåt.

Tror allt detta beror på okunskap (och en viss ovilja från icke-travar-folket att erkänna travaren som en ridbar häst).

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

Men jag ser egentligen inte lösningen i att höja priset på travare (för det finns för många i jämförelse till efterfrågan) för det kommer alltid finnas avdankade travare som kommer direkt från banan. Jag tror snarare på att man ska föda upp travare till ridhästar (som dom gör i endel andra länder) och istället erbjuda en billig och inriden skogsmullehäst, som folk väljer framför den avdankade travaren som kanske har skavanker efter livet om travare. Jag tycker inte att man ska sätta priset över 10 000:- egentligen (trots att hästen och arbetet är värt långt mkt mer), för då väljer folk heldre den avdankade travare på 5-7 år som är graits (men folk fattar inte att den har utbildning som en unghäst).

Om vi kan få folk att börja rida utbildade travare så kommer travaren att få en högre status, det tror jag iaf. För problemet idag är att folk rider på travare som inte är utbildade och då anser folk att det inte är en bra ridhäst.

Linnea
0

Avdankade travare som är utbildade då?  Min kommer inte direkt från travet men går inte L:A heller.

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

#12 Jo men det är ockås jättebra, att avdankade travare tas om hand och utbildas och kanske säljs vidare till dom där människorna som vill ha en billig skogsmulle osv. Men inte för höga priser för då är det inte värt att köpa en sådan häst utan lättare att ta emot en avdankad travare direkt från banan (tycker troligtvis dom som inte vet vad dom ger sig in på).

Vi skulle behöva dels folk som föder upp varmblodstravare till ridhästar (och då väljer hästar av bra ridmodell), utbildar dessa och säljer dom som ridhästar (där förvinner fördomen om att travare har dåliga ben + får bättre rykte för att det faktiskt finns någon som vill ha fram travare som ridhsätar)

Sedan behöver vi massa mer folk som tar emot dessa avdankade travhästar och skolar dessa så dom blir bra och billiga skogsmullar och några kan få bli bra och lite dyrare (uppemot 10 000:-, kanske endel över) dressyr/hopp/westernhästar osv. När dessa säljs så blir det inte att en häst på nivå unghäst hamnar hos en som aldrig haft häst förut och kanske inte ens gått på ridskola, utan det blir en bra nybörjarhäst kanske =)

Heidii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med dig helt och hållet!

Har själv ett varmblod, världens underbaraste och dessutom så är de flesta varmbloden mycket lättare att rida in än t.ex ett halvblod!

Birke
0

#14 På vilket vis är de lättare? Häst som häst enligt mig när det gäller sånt ;)

[LoveNasse]
0

jaa, lättare kan jag inte påstå att dom är ;P

CelsiusT
0

Fast jag kan hålla med om det på ett sätt, men det gäller väldigt mkt individ med, men över lag tycker jag varmblodstravare är mer villiga att göra rätt och kämpar tills dom löser situationen. Medan många halvblod inte alls har samma vilja att göra rätt utan kan fortsätta att mala på utan att utvecklas..