Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 984 ggr
icansson
0

TIPS om utrustning m.m

Hej

Har en bekant till mig som ska ha sitt varmblodssto hos mig i sommar. Hon som äger henne rider inte själv men hästen har blivit riden. Jag har ridit endel travare, o de är mycket trevliga individer.

De jag skulle vilja få lite tips om är vilket bett som är bäst för en häst som är lite extra känslig i munnen? Samt skulle jag gärna vilja ha så mycket tips som möjligt om olika markarbeten för att träna upp hästens muskler och kondition.

Stoet är nämligen ur kondis för tillfället o har tappat en del muskler, så vill inte rida henne förrens hon är musklad nog till att bära upp en ryttare och mycket med för att jag är i de lite tyngre lagetFlört

elli-kleo
0

Jag skulle ha valt ett rakt bett eftersom det ligger stadigt i munnen.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

emeliekarlssoonn
0

Ett vanligt tredelat bett som ligger bäst i munnen.
För att bygga upp grundkondition och muskler så ut och skritta i skogen.
 Börja med att gå brevid om det känns bäst. :)

Rafflan
0

Gummibett kanske?

Eller bettlöst ;)

elli-kleo
0

Rakt är milt och ligger bra i munnen som jag sa innan ;)

Säger som #3 gunnibett bettlöst.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

emeliekarlssoonn
0

#3  MEnar du gummibett som ett sånt tjockt rakt eller syntetbett?
Dom tjocka med svart gummi runt är, som sagt, väldigt tjocka och tar upp väldigt mkt plats i hästens mun.
 Man får prova sig fram helt enkelt. :)

Rafflan
0

#5 jo jag vet, finns ju endel olika typer av gummi och syntet bett, och man får som du skrev prova sig fram till vad som passar ens häst bäst ;)

Cicci31
0

Det bästa du kan göra är att prova dig fram, men jag skulle börja med ett tredelat och en mjuk hand.

Jag tycker du tänker bra ang att bygga upp hästen först. Tömkör, klättra för hand, cavaletti, små studs och lekar är några tips.

sus-sharon
0

en joggingtur på lina stärker såväl häst som människa… gjorde underverk för min häst som var i total avsaknad av muskler när jag köpte henne (gjorde underverk för min egen kondis också..Tungan ute)

använd skog och mark så mycket du kan i den mån du har tillgång. promenad utanför stigarna, hopp över diken och stockar osv osv gör otroligt mycket. det är en mycket mer komplex träningsmiljö än ridbanan; vilket gör att man har rätt mycket gratis; även om det förstås är bra att lägga in pass på bana också.

serpentiner i upp- och nerförslut ger också det bra träning.

vad gäller bett tror jag du måste känna dig för själv; jag kan dock säga att jag själv sett bästa resultaten på mina hästar med tredelat med koppar- eller mässingmitt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

icansson
0

tack för alla tips och råd nu har jag en hel del på min lista:)

Emelie89
0

Innan jag väljer bett skulle jag göra en grundlig undersökning av hästens mun. Annars brukar rakt soft bit med äppelsmak funka bäst för mina hästar. Både travarn och ridtravarn.

Skritta i backar på långa tyglar, longera med inspänningsrem så hon sänker ner huvudet och jobbar med ryggen. Även skritta på sandmark/sandbana är bra. Samt rida volter och cavaletti. Men börja lugnt och öka eftersom. En otränad häst bör inte ridas längre än ca15minuter åt gången. Annars kan man alltid köra :)

Akerberg
0

Alla hästar föredrar ju olika bett… Min HATAR raka bett, däremot gillar hon riktigt tunna bett, bäst går hon när de dessutom är en halv storlek för korta… det finns inga regelböcker när det gäller bett.