Råd :)
Hej!
Jag är helt ny här på sajten men hoppas att det finns någon här som vill hjälpa mig.
Jag har hittat en alldeles underbar Valack (8 år) som jag funderar att ta på foder och om allt fungerar senare köpa loss.
Han är väldigt trevlig och har en lugn och fin skritt och trav ( väldigt kort trav som går att kontrollera och var med åt de slöa hållet än åt de andra hållet)
De enda som är med honom är att han har svårt med galoppen, han bär sig inte och det syns på honom att det är pga att han saknar muskler. Han förstår galoppskänkel men vill gärna springa in i galoppn ändå. Jag ska såklart innan jag tar hem honom kolla så att han inte har ont nånstans och att allt är bra men jag behöver tips på hur jag ska fortsätta hans träning, förstår att jag måste bygga upp muskler på honom innan jag kräver galopp.
Några bra idéer?
ta allt från punkt 1. Börja jobba med skritten och när den känns 100% felfri så tar ni traven. När den känns 100% felfri så börjar man sedan från märken träna galoppen mer. Uppsutten när det fungerar från marken.
Det gäller ju hela tiden att jobba med övningar som får bakbenen aktiverade och se till att hästen bär upp sig hela tiden.
Bästa sättet, enligt mig, att träna upp galoppen är att fatta galopp, galoppera MAX 5 språng, bryta av, trava lite och sen fatta galopp igen osv. Det stärker oerhört mycket!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se