Bygga rumpmuskler, hur?
Jag har ridit en ridtravare i drygt ett år nu och han har varit bra musklad. Men nu under vintern har jag inte kunnat ge honom den träning han skulle behövt och därför har han börjat tappa rumpmusklerna.
Jag har börjat jobba mycket serpentiner och i form med honom, det har gett en start på det hela men det går segt med musklingen.
Finns det något mer effektivt sett att börja bygga muskler eller om det finns tips på olika övningar man kan göra.
Är tacksam för alla svar! :)
Långa skritturer är ju alltid bra för muskulatur men sen är klättring i backar bra också.
Samt studshinder och mycket övergångar I guess. Är ingen expert men så skulle jag gjort, varvat med det här och sen finns det säkert fler bra övningar…
När jag tränar upp mitt russ rygg och rumpa brukar jag köra backe (klättra) och sedan göra galoppfattningar, sedan kanske tre steg i galopp, sedan sakta av och ny galoppfattning, sedan kanske tre steg och sedan sakta av etc. etc.

Långa mysiga skritt turer och klättring ä bra men du kan även lägga in backning och förflyttningar som bakdelsvändningarna och framdels vändningar…
lycka till de är jätte kul att öva går faktiskt fort att lära hästen att lägga back vid varje stopp tex prova dig fram o ha de så skoj

Rid ut. Bökig miljö i skog o mark. Backar och annat är kanon ;)
Jag har alltid tränat mina varmblod i backar och långa skritturer för att muskla upp dom. :)
en kompis sa till mig att jobba hästen i form får den att bygga rumpmuskler, eller muskler överhuvudtaget men vet inte om det stämmer :P
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#6 Det stämmer, samtidigt som hästen inte kan få i form helt utan muskler. Så form och muskler går hand i hand. Man vill ha muklerna "på rätt ställe" (så hästen kan gå i form) men samtidigt kan man inte bara rida i form om hästen inte klarar det.
Jag håller just nu på att bygga upp (rid)muskler på min kille. Det jag gör är 2-3 steg i form (skritt) och några steg avslappnat och några steg i form och några avlappnat osv. + att jag skrittar ut mkt och då jobbar för att hästen ska söka sig framåt neråt. Skogen där hästen måste lyfta benen och nästan tvingas att bära sig är väldigt bra, så off road.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för alla tips! Har börjat rida betydligt mer i backar och även börjat skritta betydligt mer och det ger redan resultat (!!) :)
#8 Vad bra! :D Hoppas det fortsätter så
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus