Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 2290 ggr
crazy2000
0

Balans?? Hjälp!

Har en fundering kring min 10-åring…Vi har börjat med lite övningar på bana en gång/v och för övrigt rider vi mycket i skogen, varierad ridning med klättring och kondition. Han börjar se fin ut i kroppen men har ett problem på ridbanan…Han vinglar, har svårt med hörnpasseringar, volter är inte ens aktuellt, ffa inte i höger varv. Huvudet åker upp och ner och hit och dit, inte så lätt att försöka rida då:(

Jobbar mest i skritt än, allt blir mycket värre i trav.

Är han stel? Saknas muskler? Hur ska jag träna???

Tacksam för svar…

swedensess
0

svårt att säga… men du får försöka att hjälpa till med hans balans…

testa att rida volter.. bommar m.m det kommer ta tid.. Obestämd

Tin-Tin74
0

Troligen har din häst inte lärt sig att balansera upp både sig själv och dig samtidigt. Du kan testa att rida olika bommövningar. Bommarna hjälper hästen att hitta balansen. Hästen får som ett "stöd" av bommarna.

http://tintin74.blogspot.com/

Eve
0

du har inte funderat på om det kan vara Borrelia? Hur är den när du longerar på volten?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

CelsiusT
0

#3 Det var in första tanke med. Borelia eller ilischia. Hade min förr ahäst och han hade problem emd balansen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

emeliekarlssoonn
0

Nu är det lite svårt med alla snö, men prova rid mellan trädstammar, ställ lite höger, lite vänster, rid "hörnpasseringar" och volter. :)

Om han tappar balansen, tänk inte på det utan rid vidare. Ställ/böj så mycket du känner att han klarar av. När du märker att det går lättare så kan du avancera litegrann. Det viktigaste är att ha tålamod. :)

crazy2000
0

Tack för era svar:)

I longering går vänster varv bra, där kan han trava på men i höger varv är han trög att få i trav samt att han viker in höger ben under sig som vi skänkelvikning och travar med sänkt huvud.

Eve
0

Ont i ryggen?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

ladyn
0

Hur rider du i skogen? Kör du offroad? Gå av stigarna o lirka runt träd, gå över fallna träd o på bökiga marker.. Det är kanonträning för balans!

ladyn
0

Lägger till! TA TID! Skrattande

Linnea
0

Ont nånstans eller stel kan vara en orsak. Annars bara träna så som du fått förslag på.

Skynda långsamt så går det fortare.

Ryttarinnan
0

Många bra tips som kommit in ang. detta. Själv var mitt sto exakt likadan när jag fick henne. Första gången vi red i ridhus/på ridbana så funkade ingenting. Stelheten som hon hade var extrem och faktum var att jag fick jobba otroligt mycket med att få bort den. Stelheten gjorde henne snubblig och obalanserad. Mina tips är:

* Först och främst, kolla upp så att det inte är några som helst fel på din häst rent fysiskt. Som flertalet skribenter nämnt kan det handla om andra saker såsom borrelia eller smärta. I samband med detta bör utrustning kontrolleras, ta hjälp av en sadelutprovare som kontrollerar din sadel så att den inte på något sätt trycker, hamnar snett eller ligger illa.

* Be en massör komma ut och gå igenom din häst. Jag har gjort detta vid flertalet tillfällen med mitt sto och det har visat sig att spänningarna som hon har haft har varit påtagliga. En ordentlig genomgång 1-3 gånger i månaden brukar ge resultat, främst mot stelhet och spänning. Men samtidigt är det väldigt bra psykiskt för hästarna, massagen ger avslappning och beröring på en annan nivå.

* Ta hjälp av en instruktör eller en erfaren vän som kan hjälpa dig från marken när du rider. Av egen erfarenhet vet jag att det blir otrolig skillnad på ridningen när någon annan tittar på och hjälper till. Helt plötsligt blir man ordentligt noggrann med sina hjälper och sin sits. Dessutom får du då en lektion som du slipper lägga upp själv, säg åt instruktören/vännen att fokusera på det du har svårt med, volter, och andra övningar på böjt spår. Jobba med ställning och böjning för att få en mjukare och smidigare häst.

Det är väl det jag har att tillägga i denna tråd, misströsta inte utan se det hela som en utmaning. Det kommer ta tid, men det är väl värt sina timmar!

sus-sharon
0

kom också ihåg att stretcha din häst efter passen - det är väl värt det.

stretchingen innebär också att hästen behöver lära sig att balansera sig, stretcha korta, korta "vändor" i början.

i övrigt har du fått många bra tips, till vilka jag inte kan komma på några tillägg=)

medarbetare på djurskydd.ifokus

crazy2000
0

Tack för alla tips:) Han har fått massage och akupunktur av sin tidigare ägare, sadlarna har breddats. Tyvärr är ridbanan avstängd så vi rider mest ute i skogen och där märks inte balansproblemen så mkt men jag tror ändå han blivit något bättre.

Stretchat har vi försökt, frambenen går bra men bakbenen gillar han  inte att stretcha, men ska försöka hinna träna det:)