tips på lugnare häst?
Min lilla häst har blivit lite stressad… Så har ni några tips, jag brukar sitta och tänkt lugn Emma lugn Emma (det vill säga lugna ner mig själv för att få ner hästen i lugn även om jag själv tycker att jag är lugn) och såna saker. Även rätta upp mig om hon blir springi..
Har ni några mer tips :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
När blir din häst stressad och/eller springi? Vid nått speciellt tillfälle eller alltid?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
på väg hem x)
när man rider där hon inte har gått så många gånger och sånt
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
låter som min häst typ:P
Han taktar på vägen hem, och jag har knappt nått tålamod för sånt! x'D
Så brukar antingen prata lugnt med honom och när han går lugnt så berömmer jag honom.
Har inte så många tips :P Haha enda knepet är väll att berömma när hästen gör rätt! =D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#3 haha jag känner igen mig något enormt x) har super kort tålamod x) fast det har blivit mycket bättre den sista tiden 

min var också så, ( händer fortfarande ) spec när man vänder bara så, utan att typ rida runt ett hus eller liknande.. Jag brukar e henne arbete. i form och så att hon går lugnt och sansat. när hon gör det, så släpper jag efter.
Börjar hon igen, så börjar jag om..
oftast (eller speciellt) gör hon så när det är en bit kvar och då vill jag inte sitta och arbeta henne när hon ska skrittas av… men jag får ju göra det, så det är därför som jag letar efter något annat sätt att göra.

om du har möjlighet. lägg lite volter eller zickzacka. lite oavancerad skänkelvikning.. inget ansträngt.
Jag har tyvärr inga bra tips. Men tillåt inte att hästen tacktar. Sakta av till skritt och låt hästen varva ner om den är stressad.
Hoppas det löser sig :)
Lycka till
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
# 6 Kan du inte hoppa av och leda henne sista biten hem? Då slipper du bråka med henne och hon får varva ner och skritta av i lugn och ro. När hon vant sig vid att skritta lugnt sista biten går det kanske bättre under ryttare också?
Bästa tipset är ju att jobba hästen hela vägen hem. Då tänker den ju inte på att det är hemväg. Utan koncentrerar sig på jobbet ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag fick, som tips av tränare, att sitta upp och börja jobba min häst på en gång. Mycket övergångar, så hon fick fokus på mig. Massa, massa halvhalter om hon blev uppstressad (vilket alltid var om vi vände hem.) Sen sitta av och leda henne sista biten hem, så hon inte hade möjlighet att stressa upp sig efter att ha gått lugnt i skritten och traven. Idag, tre månader efter vi börjat jobba så, går hon oftast att skritta av på lång tygel.
Så mitt tips är helt enkelt att jobba henne hela, hela tiden fram tills du ska skritta av och då leda henne så hon inte får möjlighet att tänka på att ni snart är hemma
Lycka till!

halvhalet, skänkelvikningar m.m kan hjälpa, h*n får då lite annat att tänka på, men det tar ju tid innan det kanske hjälper och hästar brukar ju ha lite brottom hem så det kanske inte försvinner helt 

#6 och 11 Tycker att era tips låter väldigt förnuftiga
Vad är det som säger att man måste rida hästen hela vägen hem? Bättre att hoppa av och som ledare gå före och få hästen lugn hemåt..
Lika när man rider förbi hinder som hästen är livrädd för. Istället för att sitta på ryggen och krångla, hoppa av hästen och led den förbi. Då är man ju den sanna ledarhästen som visar att : jag tar dig igenom det här, det är inget farligt.. Och oftast så känner man ju sig säkrare på backen än att sitta på hästryggen och bli orolig när hästen blir nervös över något, och då förmedlar man ju det lugnet till sin häst.
Bara lite om hur jag tänker..
Carpe Diem….Fånga dagen
En sak många glömmer är att andas. Djupa andetag lugna djurpa andetag så du inte håller andan när hästen spänner sig, för då spänner du dig med.
Gör inte så stor sak av att hon stressar, ignorera stresset och fortsätt rid ( så gott det går beror ju på hur den stressar)
Om du tänker shit nu kommer h*n stressa så har du redan byggt upp att den kommer göra så.
Men om det är som du säger att det mest är när du ska skritta av henne på vägen hem då skulle jag nog oxå leda hästen den biten.
Jag går gärna med hästen, avskrittnings biten. Även de hästar jag kör, skönt att sträcka på benen och ryggen tycker jag.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#14 jag sitter och tänker andas in, andas ut :P och oftast är det den sista biten som jag kommer på/märker att hon stressar, och då hoppar jag av.