Sadel på ridtravare
Vad har ni för sadel på eran travare?
Märke, tum/bomvidd m.m.
Vad är bra, vad är mindre bra med sadeln?
Ja det kanske inte är så intressant men jag har en western (ranch roping) i quarter bom. Pappa som gjort den (han är sadelmakare specialicerad på hästar och western), så den är skapad efter min rumpa och min förra hästs rygg. Använder den ju på dom hästar jag har nu med. På Brorsan så låg den först jättebra, sen tappade han hull å då passade den inte längre, sen har han musklat sig igen och den ligger annorlunda men passar bra på honom. Exy har en gudomlig rygg, tror hennes rygg är gjord för att ha ryttare på ryggen. Hennes rygg är formad efter min rumpa, måste vara, så hon är helt underbar att rida barbacka på. Min gamla sadel ligger hur bra som helst på henne, hon har en sådan där perfekt sadelrygg =D
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har en passier&sohn - hannover. som jag fick när jag köpte hästen :) Normal bom och 17".
Gillar inte riktigt hur den ligger på henne, men den e förbannat skön att rida i ;D och det är inte det att den ligger DÅLIGT på henne, men ändå ;D
Jag har en ren hoppsadel en passier Det är den mest underbara sadel jag har haft. Köpte den begagnad för typ 100 år sedan och den var inte ny då jag köpte den. Men faktum är att den håller måtten ännu, har bytt stroppar på den en gång på alla dessa år och jag kommer nog skriva min sadel i testamentet haha Närå, men jag verkligen älskar min sadel för den ligger bra på i princip alla hästar och det är br anär hästarna kommer och går lite i vårat stall ibland.
Sen har jag en hubertus allround mot dressyr.. Den duger men är inte alls lika skön att rida i. Men ligger rätt ok på lite rundare hästar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vi har vanligtvis en gammal syntetsadel i hoppmodell, vet inte vilket märke men den är extra vid, 17"5 säte, flatback. Passar hästen enormt bra, han går betydligt bättre med den än någon annan bomsadel vi haft. Den är dessutom en dröm att rida i, för att vara en hoppsadel då. :)
Den sadeln är tyvärr inte vår verkar det som, vi fick den, men gamla ägaren ville ha tilbaka den nu tills hon hittar en annan sadel. Men vi får tillbaka den om en vecka. :)
För drygt en vecka sadean köpte jag en bomlös sadel, en begagnad Hööks-modell med Höökspad (och nej, den är inte riktigt kass, den är faktiskt bra, men skitopad ska köpas så fort jag har råd).
Den är helt underbar att rida i, och hästen får så mycket bättre steg än i nån annan sadel han haft. Så den ska jag ha till dressyr, uteritt.. Ja, allt utom galoppjobb ute och hoppning.

Jag har 2 hubertus sadlar en allround och en hopp, 17 tum på båda. En stocksadel xvid
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

#5 mena vid, inte xvid
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

jag har två thorowgood. en T6 hopp xx-vid med fårskinnspadd och en T4 dressyr x-vid.
Jag har en dressyrsadel 17" normalbom, har inte märket i huvudet och en hoppsadel 17" normal Grand prix som jag fick med henne :)
Älskar båda sadlarna. båda ligger kalas på båda hästarna :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
jag har uteslutande Wintec sadlar till mina 6st alla allroud sadlar med utbytbara järn och några är ull stoppad och några har cair system, bomvidden är mellan normal-xvid

#4 Vad är en skitopad?
Carpe Diem….Fånga dagen
Rappe har en Wintec Allround 500. Jag tycker inte att den ligger speciellt bra, och dessutom motarbetar den mig i ridningen eftersom jag inte kan sitta rätt.

Jag har en hubertus allround (mot dressyr) 17" normal bom och en Appalosa 17" mot hopp normal bom. Båda utprövade av sadelmakare och supersköna
Hubertusen är omgjord lite för att passa min häst.

P har en brun Caprilli by Bates Olympia dressyrsadel. 16 tum o nomal mot vid bom.
Han har oxå en Prestige Green Star hoppsadel, svart. 17 tum o 34 i bommen om jag inte minns helt fel. Använder dressyrsadeln mest, eftersom jag sitter skönast i den o vi hoppar typ aldrig ;)
Båda sadlarna sitter på smäck på både häst o ryttare ^^,
A har en svart Lemetex flatback hoppsadel. 17,5 tum o vid bom. Sitter riktigt bra på honom, men liite hård i sätet för mig, vet inte om det går att stoppa om i stätet på den…
Har nyligen köpt en Trainer dressyrsadel, svart. 17 tom o 32 i bommen. Den ligger kanon på honom - stillastående. Eftersom jag själv sitter med gips har jag inte kunnat provrida med den än..
Men han är otroligt lätt att hitta bra sadlar åt! Det är så underbart skönt, för i början med P letade jag sadel i 2 år innan vi hittade en som låg någolunda bra - o då med hjälp av flertalet sadelutprovare..

Rambo har en manskapsadel, hur gammal som helst, tror den är 17" och den ligger väldigt bra på honom, tillåter honom att röra ryggen fritt för att bygga upp ryggmuskler.
Han har även en Stübben dressyrsadel, som jag inte kan måtten på. Dålig att hålla sånt i huvudet

Sharon har en gammal, gammal Pinto från 1994- 17", W, allround.
den är sjukt skön att rida i och ligger extrembra på henne. letar dock en dressyrsadel också..
medarbetare på djurskydd.ifokus