Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 4800 ggr
Kickilu
0

Klippa manen

Är det någon som har tips på hur man får en man rak o jämn? Några bilder vore bra. Tycker det är jättesvårt. Får snygga till i flera dagar. Kommer ned lång man under ifrån hur jag än kammar.

sthlmsjenna
0

Först klipper du av så mycket som du vill. Sedan tar du en ryck-kam och rycker manen så den blir jämn.

så gör jag och det fungerar utmärkt.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Kickilu
0

Ok tack för tipset. Är ryck-kam samma som trimkniv? Tar du den under i från då?

sthlmsjenna
0

Ja precis, det hette visst trimkniv. Kom inte på namnet :P

japp det gör jag. Och när jag klipper så klipper jag så det blir ungefär 2-4 cm längre än vad jag tänkt mig. För man vet aldrig om man råkar göra lite fel med trimkniven när man rycker det sista.  Sen om det är enstaka hårstån eller något så är det lättaste om du tar fram saxen sen igen för att snygga till det igen.

Kickilu
0

Vilken tur - då har jag en sån men inte riktigt förstått hur jag använder den. Ska testa i kväll Skrattande

giffan
0

Nej inte sax!!!

Ryck manen så som du vill ha den, för hand….

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

emeliekarlssoonn
0

#5  Dom flesta ridtravare (möjligtvis inte kallbloden) har väldigt tunn man, vilket innebär att om man rycker manen så finns det ingenting kvar sen.
 Skulle jag rycka manen på min häst skulle det inte finnas mkt man kvar.

Jag kör på att klippa manen så kort som jag vill ha den och sen vänder jag saxen lodrätt och klipper topparna uppåt så ser den inte riktigt lika *försöker komma på något bra ord*  "klippt" ut om du förstår :P

giffan
0

#6 Nä det tycker jag inte att de har. De flesta travare har ju massor med man, och de bli snyggare tycker jag om man rycker.

men smaken är olika… Tror många kommit ifrån att rycka manen snyggt, för man ser ju alla olika raser oavsett om de har mkt man eller ej med klippt man…

~ Anneli ~ 

helisa
0

Vi rör aldrig manen på våra, det enda som ansas är svansen när den blir för lång o släpar i backen

Kickilu
0

Tack för tipsenGlad Ska prova lite olika metoder. Har en häst med tunn man och en med supertjock.

sthlmsjenna
0

#5   Hur rycker du manen egentligen om inte manen är kvar fasten den är tunn? :O :S

giffan
0

#10 Det var nog till #6 Du svarade.

jag rycker nu förtiden aldrig manarna.. men då jag hade renodlade ridhästar… så rycktes manen oavsett om de har tjock eller tunn man det går att rycka. Men har de mycket tunn man kan man klippa den i någelunda rätt längd, och sen RYCKA men jag skulle inte bara klippa, tycker inte att det ser snyggt ut.

Vet att ett tag (kanske nu med) var det så poppis att klippa panluggarna rätt av… speciellt på hopp ponnysar.

men smaken är som baken… och tur är ju det.

~ Anneli ~ 

sthlmsjenna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11  oj, ja det var till #6.

och #11 , menar du "gustav vasa" pannluggen?  Hahah, sååå sött ju!

Thorsson
0

Jag klippte Lords man, jag gjorde så den följde halsens överlinje, eller hur man ska säga. I en snygg båge. Mest för att jag inte alls jag rycka man över huvudtaget! :)
En välvårdad man är superviktigt för mig! (a) Varken jag eller Lord dog av det! ^^

Såhär såg han ut när han kom till mig, allmänt ovårdad hela honom och seriöst skit ful! ehe…

Thorsson
0

Sedan såg han ut såhär på sommaren, samma år. Manen är fortfarande sliten, men med massa pälsglans, mineraler vitaminer. Fick vi han snart i bättre skick i päls och tagelstrån! :)
Manen är dock för lång för min smak på honom här, och hans pannlugg tunn och ful. Men den tjockade på sig sedan, och manen växte aldrig över en hand bredd, när jag fick den i bättre skick! ^^

giffan
0

#12 Ja stackars häst! Flört

~ Anneli ~