Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2519 ggr
Zabbio
0

Varför inte pass/tölt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu skriver jag inte detta för att på ågot sätt klanka ner på de som har passanlag på sina travare men hellre tar bort det. :)

Jag är bara nyfiken; varför vill inte ni ha tölt eller pass? (även ni som inte har pass-travare får gärna svara; hade ni velat ha det? I så fall, varför eller varför inte?)

Är det för att det inte skulle vara bra för hästens rygg/ben/annat att tölta? Eller är det helt enkelt för mycket arbete att separera gångarterna med tanke på ert intresse (/brist på intresse) att behålla och utveckla dem? Eller vet ni inte riktigt hur ni ska ta tillvara på det? Kanske vill ni mest rida dressyr och kanske tävla lite och inte vill riskera pass/tölt på tävlingen? Eller finns det fler anledningar?

Som sagt vill jag inte klanka ner på någon som väljer att arbeta bort passen. Oftast när man köper travare så vet man ju inte om att hästen har tölt/passanlag, till skillnad från när man köper islandshäst som man oftast köper för att man vill tölta. Så naturligtvis finns det inget ''nu mste du tillvarata de här egenskaperna för du valde ju travare!'' eller så. :) Men jag blir lite konfunderad för väldigt ofta verkar det helt självklart att passen ska bort, punkt.

Och jag har fått intrycket att det är för att den är dålig/skadlig för hästen. Det skulle jag vilja argumentera lite mot för det anser jag är fel (men snälla ni som helt enkelt inte vill ha pass, ta det inte som kritik mot er nu).

Nu jobbar jag själv mot den amerikanska flatwalk/runwalk, som har en aning annan takt än den normala tölten vi är vana vid från islandshästen. Den ser ganska så annorlunda ut när man tittar; huvudet nickar upp och ner och annars ser det bara ut som en snabb skritt. Till stor del är det bara en snabb skritt, men med ett rejält undertramp och faktiskt en form av samling. Den är helt jämnt fyrtaktig, medans tölten (eller rack) har en jämbn fyrtakt i nedslaget men hästen lyfter benen i lite, lite passtakt. Frambenen brukar röra sig större/högre än bakbenen och det gör att de landar mer rent. Man kan träna in den tölten hos travare också, det är bara det att jag personligen tycker att flatwalk är mer mjukgörande och lättare att hålla fri från för mycket passtakt :) Sedan finns ju ökad tölt eller singlefoot, som är riktigt häftigt, ett ben i marken och en himla fart, och nästan helt mjukt att sitta på. Ska lägga in en film på en (amerikansk) travare som springer i singlefoot. Har nog lagt in den innan men den är kukl, tycker jag :P

Tillbaka till flatwalk/runwalk. Eftersom det är skritt så kan man  rida samma saker som i skrit, öppna, sluta osv. Man kan göra skänkelvikning också men det brukar leda till trav om man inte tränat bort traven ;) Och den är samlad. Trots att jag inte är någon duktig ryttare, inte har travat Crow förrens för en kort tid sedan och inte rider flatwalken heller särkilt bra, så anser jag att den är samlad. Se på de två bilderna jag lagt in, den översta om man bara tittar på benen, ser ju verkligen ut som ''bakbenen slänger efter'' speciellt om man just spenderat en timme på att googla alla vackra islandshästar so i den positionen har bakbenen långt under sig. Men, tittar man närmre ser man att rumpan är sänkt och ligger tydligt lägre än manken vilket åtminstonde tyder på att baken är under honom och tar en del av vikten. Även nacken, trots lös tygel, är i ''form'' (fast det är naturligtvis ganska lätt att trolla dit oavsett om hästen är samlad eller ej, och bevisar ingenting ensamt). Kollar man på bilden undertill så ser man att han faktiskt trampar väl under sig med benen, och att även bakbenet som är på väg att lyftas håller sig ganska nära hästen. (anledningen att det ser så annorlunda ut om man jämför den översta bilden med bilder på töltande islandshästar är den lilla skillnaden i takt; bakbenet är inte längst framåt i steget i samma fas av gångarten mellan de två) Men det största beviset för samlingen får jag när jag rider, han kan gå i en snabb skritt men så plötsligt blir det nästintil helt stilla i sadeln och rumpan försvinner ner under mig, samtidigt som jag känner bakbenen och som han rör sig kraftfullt och smidigt framåt. Fast jag jobbar fortfarande på att få en lägre, vettigare huvudhållning som matchar graden av samling :)

Vad ville jag nu ha sagt med detta… jo just det. Det går att ''tölta'' med höjd rygg, bakdelen under hästen och en avspänd häst. Alltså är det inte skadligare att tölta än att trava, men precis som i traven kommer den hälsosamma formen inte i första steget utan det kräver en bra bas och mjukhet :)

Och även om man väljer ''islandstölten'' (som är snabbare och lite roligare) så är den ju inte värre för travare än för islandshästar. Även den borde ju gå att få vettig med ryggen höjd, personligen är jag inte övertygad om att den alltid är det, men..:P Det står för mig.  Och man kan ju trava också.

Men.. tja. Kände bara för att skriva av mig lite, och är nyfiken på hur ni tänker när/om ni inte vill ha tölt.

Ni som har pass och tränar bort det, vad motiverar er att göra det? :)

Ni som inte har passhästar och absolut inte vill det, hur kommer det sig?

Ni som har och tränar pass/tölt, motivera? :)

Ni som inte har pass/tölt men gärna skulle haft det, hur tänker ni?

Som sagt, är lite nyfiken på era åsikter :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Primee
0

Min ena har tölt o pass och så en "massa olika" andra varianter som jag inte har en aning om vad man kallar det ;)

Har aldrig känt att jag har velat "tagit bort" de extra gångarterna - förutom de gånger jag har kommit i galopp ute på skogen barbacka i rel. högt tempo o av olika anledningar vinglat till lite så han kastats sig in i pass *studs studs* :P

Tölten älskar jag att han har, underbart att kunna komma o glänsa förbi de andra i full fart!

Rider för tränare under sommarhalvåret, centrerad/akademiskt. Hon har fått mig att verkligen träna tölten på min häst! Eftersom han ibland kan vara "tölttaktig" i traven tränar vi tölten för sig o då får han bättre rytm i traven - så stor skillnad sedan jag börjat träna för henne nu, hon förstår sig liksom på min häst mkt för att hon oxå tränar islandshästar. Ligger oxå på förslag att vi ska ut på "islandstävlingar - visa upp gångarterna", ska finnas vissa domare som bedömer även andra hästraser, fast utom tävlan och det skulle ju vara spännande o höra vad de tycker :)

((Ni får ursäkta bilden, vi hade olika åsikter hurvida vi skulle göra halt eller inte ;)))

Zabbio
0

Roligt att se fler somuppskattar tölten! :)

Ja Crow har ju också en himla massa olika, men min tränare kan inte så mycket  tölt.. däremot är traven alltid ren när jag väl får honom att fatta den :) Eftersom jag inte haft så mycket kunskap har han fått grisepassa mer eller mindre ett helt år, mina tappra försök att få något vettigt har misslyckats. Men så fick jag lite handfasta tips och genast började förbättringen komma :)

London999
0

min medryttarhäst passar, hon har inte ens ren skritt hon passar där oxå,

jag och hennes ägare försöker inte att få bort den så kanske, men vi vill att hon ska kunna trava vilket hon inte kunde överhuvudtaget när hon kom, så det har blivit så att vi "tränar" bort passen men den kommer ju aldrig försvinna helt. största anledningen till att vi tränar bort passen är till att hon inte går att arbeta överhuvudtaget i passen, hon har svårt att hålla balansen…

(ignorera mig på bilden xD )

Zabbio
0

#3 Jag har ju börjat träna trav med Crow också :)

När traven sitter på henne kan ni ju börja träna tölten :) Men mjukgörande och lösgörande arbete är det som krävs inom all ridning :P

London999
0

ja vi kan ju testa :) då har vi ju en häst med iallfall 3 rena gångarter, eftersom hon itne skrittar riktigt, :D

men asså vad är det för skillad på tölt och pass? xO för hon passar ju nu, hur är tölt XD

Zabbio
0

När du får balans och mjukhet så får du en ren skritt också :) Se till att skritta långsamt hela tiden så blir det rent.

Pass är tvåtaktig, som trav fast med fel benpar.  Det kan vara mer eller mindre ''ren'' pass. Men det blir tölt när du rider och hör hovslagen jämnt 1-2-3-4 istället för 1-2 (eller i oren pass 1-2 --- 3-4 etvå trefyra) Kolla på youtube så ser du :)

London999
0

får försöka med det, för hon har aldrig skrittat rent :/ 
ja att passen är tvåtaktig vet jag, det känns xD

Zabbio
0

#7 Rid mycket skritt på volt, serpentiner, öppmnor osv för att få ren skritt, kan också skrittaöver bommar. Blir det passtaktigt så sakta ner och gör om :)

London999
0

ja vi skrittar mkt bommar och sånt men man känner knappt att det är "pass" det är ju lixom ingen ren pass heller :/

Zabbio
0

Blir du osäker så sakta in bara, var uppmärksam så känner du snart om det ändras :) Nu har Crow inte haft så väldig passtaktig skritt (såvitt jag vet..) men det brukar vara en ganska tydlig känsla när det ändras.  Kanske lite ''rusa på'' utan att direkt öka takten.. men be någon titta på när du rider och säga till när det blir pass-skritt och när det blir ren skritt, så att du kan känna skillnaden :)

fridak
1

hade jag haft en häst med fler gångarter än de tre övriga hade jag kanske inte jobbat bort de andra gångarterna men jag hade valt att se till att få de tre vanliga riktigt bra och då kanske de övriga försvinner på vägen? för att jag hade lagt fokus på skritt,trav och galopp.

Zabbio
0

#11 Inte nödvändigt att de övriga försvinner för att de andra tre blir bra. Till exempel har jag ju inte travat Crow alls, men min tränare, när jag började trava honom, berömde hans trav väldigt mycket :) Man kan ju befästa trav, galopp och skritt först och sedan jobba på tölten, många islandshäst ägare gör ju så. Och jag tror att en hel del travare snabbt kan lära sig att på banan är det trav och i skogen tölt, om man nu känner att det kan vara ok att tölta i skogen men vill jobba på traven på banan.

Men tillåter man aldrig tölt så slutar ju hästen försöka tills man börjar be om det.

Ska se om jag kan göra en film någon gång med Crows alla gångarter, tölt, trav, galopp, skritt och kanske ''ökad'' passaktig tölt - fast den senare har jag inte arbetat så mycket så den ser nog för*** ut. :3

CelsiusT
0

Min ena har en bra skritt, har börjat få en bra trav och så töltar han, ibland blir det pass dock. Jag gillar det. Speciellt eftersom jag först och främst har honom som skogsmulle och det är underbart när man tycker det är segt att skritta, men för skumpigt att trava tex en transportsträcka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridak
0

#12 nej, men de kan försvinna. jag skulle själv aldrig kunna träna fram tölt eller pass utan hjälp och det är få som kan hjälpa med det, skulle väl vara islandshästtränare isf. min tränare har islandsekipage och westernekipage men säger till dem redan innan att hon kan hjälpa dem med grundläggande saker som tillhör allt med hästar oavsett gren men hon kan inte hjälpa dem med saker som hör till just western eller islandsridning.

sthlmsjenna
0

Jag vill inte ha det eftersom jag använder Hero till tävling i dressyr och hoppning

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

giffan
0

Har inte läst allt vad du skrev..

Men jag ser det så här. Först vill jag att mina hästar ska kunna skritt, trav och galopp. Sen kan jag utveckla övriga gångarter. Jag vill inte ha en häst som försvarar sig med att gå i någon annan gångart, för det är så jag ser det, att hästen tar till det som försvar.

Den jag rider nu hon är så. På banan då kan hon inget annat än att trava, men när jag rider hemma och försöker få henne i en lugn trav och försöker få henne att slappna av, då blir det allt utom det jag vill… trav.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
1

Storen har nån till gångart utöver de tre vanliga, grisepass kallar jag det. Han tar till den vid två tillfällen, när han är stressad och vill springa men jag håller honom tillbaka i skritt och när han är lat och inte orkar fatta traven.. Är alltså snabbare och mjukare än skritt, men har inte brytt mig om vad det är då jag inte har nåt intresse av att ta fram den.

Har fått höra att många travare passar för att de har spänningar i kroppen eller mentalt? Kanske är helt fel, men det har etsat sig fast hos mig.
Men sedan så är jag helt säker på att man kan ta fram pass, tölt och sånt utan att hästen har spänningar för det.

Men jag har inget intresse av att leta fram gångarter då jag helt enkelt tycker det är roligare att träna på andra saker. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Det är visserligen sant att hästar med passanlag kan passa för att de är spända eller undviker arbete, men det går på andra hållet också. Speciellt i början, innan Crow fattade att jag inte bara brydde mig om fart utan också om hur han rörde benen, hände det ganska ofta att han började trava när han blev trött eller skrämd/stressad ;) Jag tränade bort traven på honom först och arbetade bara för att få en bäkväm, hållbar tölt. (visserligen var och är jag rätt okunnig om gångarter och träning så det blev väl mest passgång, utom vid några få, underbara tillfällen. Jag gick efter att det skulle vara mjukt och känslan av att han ''lyfte'' framtill. Har fortfarande lite svårt att känna om det är passig tölty eller bra tölt, lite är det därför som jag valt flatwalk/runwalk. Det är så lätt att känna skillnad på, och sen tror jag i ärlighetens namn att det är den mest mjukgörande tölten) Jag är ju bara skogsmulle, så varför skulle jag vilja ha trav? :P Är fortfarande övertygad om att trav inte är nödvändigt för en hållbar häst, men har insett att det gör det lite enklare när man vet hur man ska använda den :) Och så har jag upptäckt att det är rätt roligt att arbeta med traven också.

När jag sen började be om trav igen - otroligt svårt efter att ha förbjudit det - fick jag mycket beröm för att han hade så fin och bra trav. ''Nästan passage liknande'' sa min ridinstruktör en gång efter att jag travat på volten och försökt sakta ner så att han nästan travade på stället. Inte för att det lyckas varje gång, och nu på sistonde har traven blivit mer och mer ''rusig'', jag försöker hitta orsaken till det.. samtidigt är den lättare att fatta.

Men jag ger faktiskt allt töltarbete lite av äran för den traven. Om han inte lärt sig att balansera upp sig i tölt/pass så hade ju knappast traven varit bra.

Sen ang. spänningar och stress - se bara på alla tregångare som flyr undan arbetet genom att trava fortare istället för att galoppera, när det är jobbigt eller de är omusklade :) Så det är nog inte bara passen som kan tas till vid det :P Liksom traven är lättare än galoppen brukar pass - ''ur form'' - vara lättare än trav, så klart att många tar till den då. Betyder ju bara att den behöver skolas, inte att den måste undvikas för att hästen aldrig kommer lära sig trava bra annars :)

Jag har inte sett något som tyder på - i  mitt fall - att Crow skulle ta till tölt bara för att han inte orkar trava. För det tillåter jag helt enkelt inte :) Och när han väl travar så travar han rent.

Det gäller mest att vara konsekvent och att arbeta mot att förbättra den gångart man vill ha.

Men vill man nu inte ha tölt och pass är det naturligtvis enklare att bara förbjuda dem helt, så slipper man komma på hur man ska få rätt när man fattar det, och slippa lära sig olika kommandon/hjälper.  Det blir mycket krångligare med pass och tölt, helt klart.. fast vissa, som jag :P tycker ju om det också :)

#17 Det är säkert grisepass, men den skulle kunna omvandlas till tölt utan att det betyder spänningar för hästen :) Men är du nu inte intresserad så finns det ju ingen anledning att lägga möda på det.