Någon som är intresserad..?
Hittade denna annons på blocket. Tyvär så kan jag inte ta nån häst just nu och jag vill ju ha ett sto :/ Nån som kanske vill ha han? Går tydligen till slakt annars.. :(
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sista_chansen_for_var_ridhast_25230212.htm?ca=4&w=1
Väldigt fult gjort av annonsören att hota med slakt..
#1 tycker jag med. Men det är ju så synd om en så pass ung häst att få ett sånt slut :/ Hoppas att det finns nån som kan ta han.
Det finns hur många sådana annonser som helst. Och ännu fler hästar som inte annonseras ut utan går till slakt i unga år om dom inte hittar ett ridhästhemsnart efter att dom slutat på banan. Tyvärr är det så det ser ut för vbl-travare idag. Man gör inte en förändring i denna värld genom att ta på sig dessa hästar (med det inte sagt att det är fel att ta sig an dom, bara att det hjälper inte nästa å nästa å nästa häst i samma situation - för där blir fler). Jag tycker absolut inte man ska känna att man måste "rädda" dessa hästar. Ska man ta sig an dom så är det för att man söker en sådan häst, inte för att göra en hjälteinsatts.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 jo, jag vet. Tänkte inte på hjältesättet ;) Utan om det var en häst som nån ville ha. Jag söker ett sto och stallet är inte klart än. Man ska såklart inte köpa en häst bara för att. Det enda jag tänkte på var om det här var en häst som nån skulle vilja ha.

Jag har blivit erbjuden att ta en häst som stod hos oss förut, supersnällt sto som jag red ibland och hon va bra på alla vis. Men jag har inte råd med en till häst och hon kommer också att gå till slakt om ingen vill ha henne.. 
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

vissa skriver ju bara så för att det ska gå snabbt.. Hade en bekant som skrev det, men som sa att hon aldrig skulle kunna göra så mot sin häst. Dock, hitta hon någon som villle köpa den istället/rädda från slakt åtminstonde. Man är ju inte mer än människa.
#5 synd :/
#6 ja, dom som har lagt ut annonser försöker ju iallafall. Vissa hästar blir ju slaktade på en gång pga att dom inte passade som travhäst..

fast på ett vis så tror jag det i vissa fall är bättre om hästen får avsluta sitt liv. iaf för dem som hamnar i fel händer och därför får flytta runt mellan olika hem i all evighet…
Nu finns inte annonsen där längre
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#8 Håller med. Själv är jag inte alls rädd för döden, utan jag tror det är ett bättre alternativ många gånger (även om det är svårt att ta beslutet och att ta bort något av sina egna djur). När dom hotar med slakt är det nog många gånger som hästarna hamnar fel och får flytta runt och kanske får skador efter först slit på travet och sen kanske inte ridas på bästa sätt.
#3 Precis massa hästar som går direkt till slakt, men vissa är verkligen inte lämpade för ett liv som ridhästar heller. Långt ifrån alla tavare är lämpligt byggda för att bära upp en ryttare.. Eller så är det andra orsaker till varför man väljer att slakta direkt.
~ Anneli ~

#8 Ja egentligen, som hästen jag skulle få ta har flyttat runt mellan så många olika människor nu och har blivit vanvårdad hos en av dom. Henne skulle dom tagit bort direkt för hon har haft ett helvete. Fel folk som tar på sej en häst och tror att man "räddar" dom..
#9 undrar om hästen vart såld..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
#11 Där har du verkligen rätt.. Långt ifrån alla travare passar till ridhäst, och då tänker jag både fysiskt och mentalt.

#14 Alla är inte fysiskt byggda för att bära en ryttare. De är ju i första hand avlade för att trava fort.
~ Anneli ~

Hej! Hur ska man veta att de klarar av att vara som ridhäst då? Är det kroppen man kollar på, om dom är kraftiga nog
eller?
Carpe Diem….Fånga dagen
Pga att travare är så billiga köps dem ofta av lite oseriöst folk och sedan säljs dem lika lätt igen, och ofta sjunker dem i pris mellan dem olika ägarna. Sen krävs det endel av ryttaren för att kunna göra en travare till en bra ridhäst och alla har tyvärr inte den kunskapen.
Så för många travare är det nog bäst att avlivas istället för att behöva flytta runt en massa.
Sen är det lite synd att bara för att den är rasen vbl sjunker den i pris oavsett hur bra riden den är :(
#15 om jag minns rätt är det dem amerikanska travare som oftast är ganska slankt byggda och inte så viktbärande.
Dem franska travarna är dock byggda för både ridning och körning.
Så det beror lite på utseende och bakgrund, men har nog aldrig stött på en travare som inte går att rida skogaridning eller monté på, dock kanske dem inte passar för hoppning eller svårare dressyr ;)
#17 Det finns båda modellerna av både franskt och amerikanskt. Men för det mesta är ju den amerikanska travaren lättare i typen.
Det jag menar är att många travare har dåligt sadel läge, och bär inte upp en ryttare bra.
Jag har stött på travare som inte gått att rida någe vidare på, som har riktigt ogillat att ha någon på ryggen.
Men jag har stött på några som varit åt andra hållet med, som fungerat bäst att rida.
~ Anneli ~
#18 menar du temperaments mässigt eller hur menar du med "Jag har stött på travare som inte gått att rida någe vidare på, som har riktigt ogillat att ha någon på ryggen.
Men jag har stött på några som varit åt andra hållet med, som fungerat bäst att rida." ?
Den amerikanska travaren har ju under hela tiden den avlats fram till trav-tävlingshäst även verkat som ridhäst, vad jag kunnat läsa mig till på nätet.
Det där med dåligt sadelläge, det finns otroligt många hästar i sverige som rids för glatta livet och som kallas för bra ridhästar men som inte går att få en sadel att passa på. Det finns halvblod som inte har bra sadelläge. Det är mer regel en undantag att islänningar har svårt att få en passande sadel, men nog rids dom. Så om det är den fysiska anledningen till att vbl skulle vara så förfärligt dåliga som ridhästar så är det väldigt tråkigt.
Vad jag därremot kan se är att hästar som är väldigt avlånga i kroppen/ryggen kan ha svårt att balansera upp sin kropp och bära en ryttare som sitter långt fram när det blir så, förhållandevis, långt till bakbenen. Så dom lite kortare typerna kan jag tänka mig har lättare för det över lag, men det beror även en del på hur hästen är byggd i övrigt. Det handlar nog mkt om harmoni mellan dom olika kroppsdelarna.
Men sen beror det ju på vilken typ av ridning som ska utföras, hoppning/dressyr eller skogsmulleridning? En häst som inte klarar av att få sådan balans att den kan gå ett snyggt dressyrpass kan ju fortfarande troligtvis lära sig att bära upp en ryttare så man kan rida på härliga uteritter i skog och mark.

Jag fick ett varmblod som gått på travet tills han blev 8 år, sen skadade han sig och kom till mig. Han var inte mkt riden då, men det var inget problem ända från början rida honom.
Det blev ju skogsmulleridning de första åren, men sen hade jag honom till westernridning och lite vanlig ridning i ridhus. Ju äldre han blev desto "biffigare" blev han och innan han gick bort nu nyligen så var han sååå kraftig. Hans ben klarade sig tills han blev 25 år och han hade lite krångel med tänderna, annars har han varit frisk hela den tiden han varit hos mig och haft ett underbart liv!
Hans ägare gav honom till mig, för han ville inte avliva honom.Ägaren har travstall och min häst råkade ut för en olycka på travbanan, så han kunde inte gå som travhäst någe mer! Och han är ju överlycklig att livet blev så bra för hästen, som han inte kunde ha kvar.
Så nu har han hört av sig igen och har ett par vänner, som oxå har travstall och en valack på 9 år som inte längra vill gå på bana, de vill att vi ska ta hand om honom! Så nu är jag där igen, men det ska bli så roligt!
Hoppas bara att jag nu har tillräckligt med erfarenhet så att även denna häst blir som min första, bäst på jorden <3
Nu rider jag western inför instruktör, så nu blir det en westernkuse från början
Carpe Diem….Fånga dagen
#19 jag menar att hästen visar tydligt att den inte vill ha någon på ryggen och kastar av sin ryttare.
Sen har jag haft en häst som la sig på gången så fort man skulle köra den. Men rida det gick den med på och blev en super ridhäst. Efter ett par år skulle den försöka köras igen, och den la sig så snart den fick sele på.
~ Anneli ~
#22 ja men det har väl ändå inte med rasen och om individen kroppsligt passa för ridning. Det är ju snarare mentalt.
Vet själv en travare som är lite nervig, och sätter man en ryttare på ryggen på honom blir han som en gumisnodd som vilken sekund som helst kommer försöka få av ryttare. Men jag anser snarare att det är problem vid inridningen, inte problem pga att han är amerikansk travare ;)
Snäll att köra, vi ska jobba med inridningen av honom, å han kommer nog bli fin i slutändan, dock har han en ganska slank och smal kropp, lite som ett fullblod, så han är inte så viktbärande, utan normalviktig vuxen är vad som passar honom ;)
#23 Men de hästar jag har stött på har det inte handlat om inridningsproblem. Vissa hästar har svagare ryggar och bär inte upp sin ryttare på ett bra sätt.
Denna hästen på bilden är ett sådant exempel. Hon lämpar sig inte för ridning, kort hals och ranglig rygg…
~ Anneli ~