Passgång - Behöver tips!
Hej! Har börjat rida en travare som är hur lättlärd som helst. Jag har planerat att lägga mest jobb på skritten nu till en början, för att få henne att ta hjälperna rätt och för att börja bygga rätt muskler. Men jag blir lite nervös när jag tänker på travarbetet som väntar. Hon passar nämligen bara istället för att trava och jag som inte har någon erfarenhet av travare sen tidigare har ingen aning hur jag ska göra för att få henne att sluta med det. Tips? Snälla!Och en sak till, hon snubblar ofta när man driver upp henne i "trav/pass", finns det någon jag kan göra för att hjälpa henne att få koll på sina ben? Tacksam för svar från duktiga och erfarna ridtravaryttare! 

Här kan det finnas lite tips :)
I början passade Rappe precis i övergången mellan skritt och trav, men det var bara driva på med ett mjukt stöd i munnen så övergick han till trav sen :)
Passen kan bli en riktigt fin tölt så har du en 4 gångare ;)
Men för att få trav istället för pass när du rider kan u till exempel göra en skänkelvikning i skritt/tölt/pass/gridepass och försöka öka farten tills han travar. Det är inte ett stensäkert sätt, Crow som blivit töltad redan från början och där jag först tränade bort traven, ökade bara tölten och gjorde öppna/skänkelvikning i tölt, men nu funkar det på honom med.
Ett annat sätt kan vara att rida på volt, rida lätt och trycka till ganska ordentligt med innerskänkeln tills hästen travar. (innerskänkeln = säger åt insidans muskler att dra ihop sig --> bägge ben på insidan dras mot varandra -> trav…i teorin) Det fick jag göra med Crow när jag skulle återinföra traven. Kunde gå ganska många varv och jag blev rejält frustrerad, antagligen han med, men sen blev det trav och då var den ganska lätt att hålla. För säkerhets skull kan man ju sakta ner igen efter ett par steg och berömma med skrit på lång tygel något varv. Lägg gärna till ett ljud som betyder trav så kan du använda det senare om du får problem på rak väg tex. Är det för svårt att få trav så minska volten, du kan öka den igen när han travar. :)
Men som sagt kan du ju ta tillvara på passen/tölten också. Skitmysig gångart som kan vara kul att jobba med den också. Vad jag förstått är det många travare som tillåts att tölta som snabbt lär sig att ridbana = trav, skogen = tölt om man inte ber om trav. Crow visar också sådana tendenser redan.
(bilden visar flatwalk på min travare, en riktigt mysig och flytande form av tölt. Samma som tennessee walking hästarna har, den amerikanska travaren är stamfader till dem och har bidragit med deras gångarter. Crow kan tölta normal tölt också men jag har så svårt att känna skillnad på när det blir passtaktigt i den tölten så jag uppmuntrar den inte så mycket, flatwalk/runwalk och trav räcker gott ;) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

min medryttarhäst passar oxå, från början kunde hon inte ens trava så hon skulle skickas till slakt,
men hennes nuvarande ägare köpte henne och de har traglat trav länge, mkt mkt bommar, hennes ägare har haft Wilma i 6 år och nu så kan hon trava långsamt och tar nästan inte ett passsteg i övergången, så det är bara att kämpa på,
är hästen lättlärd så kommer det nog funka jättebra, för min häst är en riktig envis liten åsna xD
Lycka till :)
(på bilden rider min kompis, våran lilla "passare" fast hon travar där ;P)
Jag tycker att många gånger är det lättast att börja med balansen. Då de flesta travare har haft någon form av balans i sin skoning, och efter ha lagt sin karriär bakom sig så skos dom som en "vanlig" häst. Det är dom inte vana vid. Det kan vara en bra bit på vägen innan man även börjar balansera dom i kroppen. Att dom kan trava lätt på sina fötter
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥