Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 4080 ggr
Zabbio
0

"Travare är fula''

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ofta har ni hört det? :)

På de amerikanska forumen hörde jag sdet rättofta. "Har inget emot travare men vill inte ha någon för de är så fula." Oftast tyckte samma personer att Crow var väldigt snygg trots att han var travare.

Är Crow snyggare än andra travare, eller vad är det egentligen om? Erkänner att jag är dålig på att se skillnad på raser (ser nog inte skillnad på en shettis och en nordsvensk :P), men jag ser ingen större skillnad på travare och andra hästar? Definitivt ingenting som skulle göra dem fulare?

Visst, några har rätt stora huvud och lite älgliknande nos, jag tycker att det kan vara fint det med men kan se om inte alla håler med om det. Finns ju hästar som inte jag tycker är speciellt vackra, så det är väl ok om andra inte gillar travare, inte mitt problem :) Men blir lite konfunderad eftersom jag tycker att de liknar hästar mest..

(och det har inte handlat om hur de rör sig utan bara om utseendet som sådant)

Har ni hört liknande och ser ni var det kommer ifrån? Vad är det som skiljer travare från någon annan ras och gör dem ''fula''?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

velepa1986
0

Jag har hört de många gånger, inte riktat mot min på nåt elakt vis. Fick höra häromveckan "vilket snyggt kallbod du har", jag svarar "visst är han, men han är ett varmblod", den ena tjejen som haft häst hos oss i säkert 4 månader vart "VA? wow, de trodde jag aldrig" och va positiv och gav komplimanger.
Den andra tjejen som sa att han va snygg vart tyst och gick och tittade på honom, sen sa hon nåt i stil med "De syns om man tittar framifrån". Inte kunde väll hon säja att ett varmblod va snyggt utan att säja nåt.. Hon vände direkt och pratade knappt med mej efter de.

Jag tror de är den smala halsen som travare normalt kan ha som gör att folk tycker dom är "fula", men de är väll för att dom har andra muskler i den än ridhästar..? De är väll sånt man jobbar med..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

London999
0

jag har hört det, fast inte om den travaren jag tar hand om, henne får jag höra jätte ofta om hur vacker hon är.

jag är jättedålig på att se skillnad på vissa raser, det skulle vara mkt extremt om jag såg att det var en travare i tex. en hage, jag tycker itne man kan dra alla i en "ras" över en kant, alla är ju olika,

vi har en till gammal varmblods travare hemma som ser mer ut som en ponnyras jag tror itne det är många som skulle se att han var travare :)

Birke
0

Jag kan ofta tycka att travare är fula, men då snackar jag om sånna med stora huvuden och smal hals, medans väl byggda ridtravare är skitsnygga och lika så är tävlingstravare i full kondis skitläckra. Tycker att min är fin (a), medans jag har hört från andra att hon är skitful :P

Likeabug
0

Jag får också höra att min är lik ett kallblod! haha.. vbl är lika charmiga som vilken annan ras, enligt mig :)

Mangis
0

Nja, travare är väl inte fulare än andra, och ful eller snygg handlar ju om tycke och smak. Det är nog mest oerfarna/okunniga människor som uttrycker sig på det viset. Däremot kan jag ju personligen tycka att den franska typen inte riktigt faller mig i smaken. Jag gillar generellt sett de lättare, amerikanskättade varmbloden. Min var 75% amerikan och fick väl mest bara hopptekniken från sydeuropa Oskyldig

Mangis
0

Ang. Crow kan jag väl tycka att han liknar den gamla svenska "halvblodshästen" typ Hertigen

Rafflan
0

Jag tycker endel halvblodskorningar jag sett på bild kan ibland påmina om travare t.o.m, skit kul XD

Och då jag jobbat extra i ett travstall kan jag säga att det är stor skillnad i utseende, finns smäcka med smal lång hals, smala ben och litet huvud, och det finns kraftiga och stora med stort huvud och bred kropp, och sen har man allt där emellan och mängder av olika höjder. Sen har man några enstaka med speciellt utseende, dom blir snarare ful söta haha XD

Men jag tror inte folk vet hur stor skillnad det är från travare till travare i utseendet ;D

Zabbio
0

Roligt att höra era erfarenheter :)

#6 Det får jag väl ta som en komplimang,..gillart inte halvblod men den gamla typen kan väl ha varit snygg ;) (jodå, jag har också fördomar)

Han såg ut så här en gång i tiden..då var han kanske inte så snygg.. och liknade nog inget halvblod av någon typ :P

Mangis
0

Nä, på bilderna i #8 ser han nog mest ut som fördomen om travare - relativt omusklad med uppdragen buk Tungan ute Men det är kul att se skillnaden!

elli-kleo
0

Ridtravare med mkt ridmuskler är väldigt vackra tycker jag :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zabbio
0

#9 Och då har han ändå aldrig travat och dessutom gått på bete/med fri tillgång på hö, i ett par år..O__o fast det var när han höll på att bli inriden :)

Zaphix
0

Jag kan tycka att många travare ser rätt så älglika ut..

Jag är glad att Storen inte har så långa öron, annars hade det varit lätt att mista honom som en älg emellanåt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Likeabug
0

Läs mitt inlägg: "Bdb" snälla?(A)

Tusen
0

Travare har ju oftast lite längre kroppar än halvblod. Det tilltalar en del mer. De ssa har lättare att sätta muskler som tilltalar folk. Ett varmblod kan mycket väl sätta samma muskler och då mer likna ett halvblod. Själv tycker jag också att halvblod är lite grövre än varmblod vilket gör att en del skavanker försvinner för ögat.

Vi har två varmblodstravare som båda tävlar i trav (den ena enbart i monté) och de ser väldigt olika ut nuför tiden. Detta beror nog mest på att den ena ridtränas mycket mer och vi som är vana att se travare tycker nog att det fortfarande syns att han är ett varmblod men visst är det folk som trott att han är av en annan ras, t.o.m arab är det vissa som trott att han är. Ha-ha!Skrattande

CelsiusT
0

Jag tycker Crow är jättesnygg (förutom att han har antydan till lätt konväx nosrygg vilket jag inte gillar, men det är väldigt lite på honom), vbl kan se väldigt olika ut och jag tror att det är en av dom raser som det skiljer mest på. Jag tycker vbl är något av det vackraste som finns =) Men det finns dom som ser bättre ut och dom som ser sämre ut även inom vbl.

Tex så min jättesöta Brorsan som har stort huvud med älgnos och jättekonväx nosrygg, jättesmal hals och bringa och dessutom lång i kroppen, han är ju jätteful rent exteriört. Jag gillar verkligen inte hans utseende, men han är ju min söta lilla pojk endå, så mig gör det ju inget, men jag förstår om folk inte tilltalas av hans utseende. Det är tur för honom att han har söt blick, för den falla många för.

Sedan har jag ju min lilla tös Exy som är så otroligt vacker enligt mig. Hon är lagom lång (kort) i kroppen, litet smäckert och elegant huvud med små söta ögon, normal hals men bred fin bringa. Hon är endå ganska omusklad. Men hennes utseende tilltalar verkligen mig.

Min förra häst var väldigt lik en quarter: överbyggd bak, kort i kroppen, normalt huvud, jättemanke, MEN smal och nästan obefintlig bringa.

Halvblod är verkligen inte en ras jag vill jämföra mina hästar med. Ärligt så har jag inte sett många halvblod som faller mig på läppen, tycker dom är ganska fula över lag (självklart finns det variation och ibland ser man inte att det är ett halvblod som står framför en). Stora, klumpiga, konstig rund och jättestor nacke, konstig form på ögonen så dom ser ut som om dom vrängs utåin och ofta kommer ögonvitan fram.

Medarbetare på westernridning.ifokus