Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1133 ggr
Rafflan
0

Vanlig trav och travar-trav?

En fråga, tycker hästarna det är lättare att trava travar-trav än den mer långsama och "vanliga" traven?

Primee
0

Travhästarna springer ju inte i full fart hela tiden :)

Jag jobbar i ett travstall o vi "joggar" längre streckor o räsar på lite kortare bitar(+intervallträning). "Joggen" är som vanlig mellantrav. Självklart blir det betydligt jobbigare när hästen ska trava långsammare o samtidigt gå samlat (o på böjt spår)när den inte är van med det.

fridak
1

det beror nog på hästen. jag har fullt sjå att få fram travartraven uppsuttet, men han kan plocka fram den rätt lätt löst i paddocken.

en annan häst i stallet är rätt lätt att plocka fram den på men han väljer inte den före vanliga traven. men ingen av dessa två exemplen har gått på travet eller ens är tränade för trav:)

Zaphix
0

Storen har betydligt lättare för travartraven än en balanserad ridtrav. Speciellt när vi är ute och rider och travar långa sträckor faller han gärna in i travartraven. Höjer sitt huvud, bakbenen hamnar femtio meter bakom, farten ökas en aning och han rullar på i det tempo han är mest bekväm med.
Tcker det är rätt så roligt att ställa mig upp i fältsits och ha en snabb trvare under mig, så han brukar få konditionsträna så. :)

Däremot om vi jobbar, vare sig vi är ute påvägar eller på ridplan, så fattar han alltid den vanliga traven utan att tveka. Han märker nog skillnad på mitt humör, om jag är på arbetshumör eller springa-fort-humör.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Sen är det väl så att travarna är avlade för att kunna bredda bakbenen så de får plats. Det är ju deras naturliga sätt att ta sig fram och därför måste anses vara lättare för dem.Glad

CelsiusT
0

Det är nog olika hur lätt/svårt hästarna har att ta just travar-traven (den med mkt påskjut och bredd). Men det är alltid jobbigt för hästar att gå långsamt och lugnt och samlat än att istället öka tempot, oavsett om det är travare eller annan ras.

Om man rider i en uppförsbacke på långa tyglar så vill många hästar heldre öka på lite när det blir lite jobbigt (inte nödvändigtvis gå upp till trav från skritt, men dom vill gå på lite snabbare). En häst som är välmusklad för att bära sig tycker ju inte att det blir jobbigt lika snabbt som en ickemusklad.

Medarbetare på westernridning.ifokus