Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2268 ggr
helisa
0

Fart

Detta kan ju tyckas en dum undran, men jag undrar iaf.

Det är så här att många gånger under årens lopp har jag/vi märkt att när jag/vi tar väninnor/tjejkompisar med ut föra att rida. (dom har ridit på ridskola i många år) Så blir alla rädda för farten, fast vi "bara" travar o tar det lungt, Detta gäller oavsett om vi rider våra starthästar lr mina ridtravare, hästarna är inte ens svettig efter en sån ridtur men våra kompisar vill inte rida med oss igen Förvånad. Vi har heller inga hästar som är "heta" utan dom lyssnar bra utan att man behöver slita o dra i dom.

Är det någon av er som råkat ut för detta lr är det bara vi?

elli-kleo
0

Det är inte många av mina kompisar som vågar rida min häst xP men när en av dom gjorde det tyckte hon han var jätte snabb, het och att det gick för fort. Men min ridtravare är inte speciellt het. Den kompisen är "ridskoleryttare" och rider bara på ridskola en gång i veckan (ridit ca 4 - 5 år kanske).

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tusen
0

Oja! Händer hela tiden. Vi har förrutom två varmblodstravare dessutom flera russ och shettisar som tävlar/tävlat i ponnytrav. de är hur snälla och lydiga som helst, men farten skrämmer många. Tyvärr tränar man sällan att rida lite fortare på ridskolor pga olycksrisken. Detta gör att ridskoleryttare tror att hästen skenar så fort den ökar hastigheten lite. Men man får heller inte glömma bort att om man rider sin häst i ett år 5 ggr/ vecka så motsvara det mer än 5 år på ridskola.Skrattande Så man kan ju förstå att de inte är lika säkra.

elli-kleo
0

#2 Stackars ridskoleryttarna xD Jag älskar fart heheSkrattande

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

helisa
0

Va härligt att det inte är oss det är "fel" på.  Men man har ju helt klart fått sig en tankeställare när det gäller detta att rida hemma kontra rida på ridskola.

Nu mer kollar vi jätte noga vad våra ev följeslagare ridit tidigare. Det är ju inte så kul att känna att man "skrämmer" sina kompisar när dom ska med ut o rida

sus-sharon
0

tycker mig känna igen detta och tror också att det är från detta som "galna travare"-myten har uppkommit…
tur för era kompisar att de inte haft lyckan att rida en het travare om era väluppfostrade, trevliga hästar blir lite för mycket för demFlört

medarbetare på djurskydd.ifokus

velepa1986
0

Nä, eller jag brukar inte låna ut min häst till andra. Men jag har en kompis som inte vågar rida min häst för han snubblar ibland, men de kan väll hända alla. Kanske ska skriva att han snubblade och skrapade upp framknäna ganska rejält och jag vet inte om de är de hon är rädd att ska hända igen..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

ebengtssson
0

haha det har hänt mig flera gånger Tungan ute Fast sen efter ett tag så har de velat rida igen för de tycker att det var kul Glad Trots att mina hästar drar iväg i travartrav x)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Rafflan
0

Jag gillar farten om jag har kontroll, hamnar jag på en häst som hänger sig på bettet eller inte lyssnar så bra vågar jag inte ge mig ut i skogen, men typ alla jag ridit har lyssnat jätte bra och då är det super kul, älskar farten :D

olympiathurfjell
0

Njaa det har hänt någon gång. Men om jag sitter på en häst som jag vet är i kondis och lite het så utnytjar jag gärna det så det kan hända att det blir lite rejs och bus i skogen vilket jag och hästen älskar :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

giffan
0

Ja tyvärr så händer det allt för mycket. Som du säger, man vill ju inte skrämma sina kompisar.

Jag har även fått komentarer som "jag ska noh skaffa en fjording, för dina hästar skrittar för snabbt" Då har vi alltså bara varit ute och skrittat, för trava har inte ens varit att tänka på. Och då har personen ridit i många år på ridskola!

har själv jobbat på ridskola och vet att man på många ställen inte rider ut så mycket. Och för den som är van att rida mellan fyra väggar kan det kännas skrämande att komma ut i naturen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Birke
0

Många som har ridit på robotorna i tryggheten bakom fyra väggar blir lätt skrämda.

Har en kompis som inte har ridit lekitioner på 1-2 år som jag rider på pigga travare tillsammans med (vi är medryttare), och direkt hon känner att hästen ärpigg och tkr det är kul så blir det skritt hela rundan. Hon veknar direkt när hon kommer upp på en häst med glädje och liv i sig.

Ljusta
0

Jag har själv varit på den "andra" sidan, dvs ridit med folk som ridit alldeles för fort och okontrollerat på sina ridtravare, trots att jag själv har ägt ridtravare. Tycker många låter sin häst springa iväg i "travartrav" utan att låta hästen vänta in en. Flängridning kallar jag det ;P

En väluppfostrad och bra inriden travare kan vara lika trevlig att rida som många ridhästar, bara ryttaren som sagt har lärt hästen att vänta in signalen att trava och inte sätter iväg direkt framåt framåt!

Tycker inte det är trevligt att rida en häst som lägger all energi framåt, vill ha lite schvung också. Det är lika otrevligt att rida MED sådana personer som tycker om "travartrav" och gärna flängrider, och ja jag tycker att man flängrider då man travar så, för det ger absolut ingen träning för hästen mer än kondition.

Ljustadalens kaningård

helisa
0

Vi behandlar våra travare som "ridhästar" när vi rider, det är alla gångarter som gäller och det är med den fart som jag som ryttare har bestämt och när det sker.

Till viss del kanske det kan benämnas att vi flängrider då, men starthästarna ska ju ha och upprätthålla sin kondition och dom andra gillar ju att få sträcka ut både i trav o gallopp dom med så..

Men dom rör sig aldrig snabbare än man ber dom om.

# 10 precis som du säger finns det ju dom som tycker att tom skritten är för snabb, så jag får nog innse att våra hästar inte passar så många andra än mig o mina tjejer att rida.

giffan
0

#13 Det är nog för att det ÄR skillnad mot privat hästar och ridskolehästar. En ridskole häst rör sig sällan snabbare än nödvändigt.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#12 Bara för att det går fort behöver det inte vara okontrollerat. Våra är oerhört lydiga men vill vi att de ska trava eller galoppera (och till viss del skritta) fort så gör de det för att vi vill det. Samtidigt är de jättelätta att få ner i tepo om man nu skulle vilja det. Men eftersom våra tävlar i trav och galopp (förutom hoppning, körning och dresyr) så vill vi ju naturligtvis att det ska kunna gå fort också. De gillar ju det så himla mycket dessutom.Glad

Ljusta
0

#15 Precis, de älskar att springa fort, det är ju det travaren är avlad för :) Det är bara inte så trevligt att ligga efter ett sånt ekipage som travar iväg på det viset (tycker jag). Inte för att jag blir det minsta rädd, utan för att jag inte gillar att flänga fram så. Och jag är uppenbarligen inte ensam om detta.

Men inget sagt om att inte travaren är en trevlig ridhäst, för det är de verkligen! Men ryttare som låter sin travhäst springa fort utan att kontrollera om det är ok för ryttaren bakom tycker inte jag är så respektfulla.

Ljustadalens kaningård

giffan
0

#16 Men det handlar ju inte om att trava fort eller travaren i sig. Det handlar ju om ryttaren och ryttar vett, oavsett ras och gångart.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#16 Visst är det obehagligt när man är fler och man själv inte vill rida fort. Men det betyder inte att hästen är okontrollerbar eller ouppfostrad. Det är ju i så fall de andra ryttarna som är hänsynslösa.

Men en häst måste också få möjligheten att få sträcka ut. Sedan va det väl så att vissa ryttare tycker att hästen rör sig för fort, även i skritten. Det handlar ju då mer om hur stort steg hästen har och framåtbjudning. Det är väl det som ridskoleelever aldrig får njuta av. Många ridskolehästar får ju aldrig sträcka ut i full galopp eller har en egen framåtbjudning då de försöker spara på sina krafter för att orka med alla dagens lektioner. Fullkommligt begripligt, tycker jag.

Birke
0

Min travare är inte ens inkörd, och med henne har jag problem med att hon är extremt långsam haha :P Lite OT, men tänkte att jag kunde berätta att det finns varmblod (framgår inte om tråden bara handlar om startade travare) som tar ministeg Flört

giffan
0

#19 Vi har någon som skrittar så söligt så det e inte sant… men sen när man travar så rör hon på sig bättre. Men i skritt då är hon som tjuren ferdinand…

~ Anneli ~ 

Birke
0

#20 Känner igen mitt sto där. Det är så att hon tar så extremt korta steg haha :P

helisa
0

#19 Tråden handlar inte om enbart startade travare, även om jag bara har sådana. Utan bara om hur just människor som enbart ridit på ridskola känner sig när dom rider travare. Det är ju så att jag drar ju aldrig iväg med mina kompisar när dom följer med o rider. Jag låter alltid mina vänner bestämma farten. Men dom säger nästan alltid att så fort har dom aldrig ridit förut, det är liksom det jag tycker är lite lustigt/underligt lr vad man nu vill kalla det.

Hästarn är ju heller aldrig svettig när man kommer hem igen, inte ens varma.

Lite roligt att det här med "sölig" skritt, jag har en sån dam, man får driva henne framåt som en galning i skritten, blir bättre när hon springer, men när man sätter henne i vagn så är hon stek het, då är det verkligen gasen i botten som gäller i alla lägen

CelsiusT
0

har inte läst hela tråden… Jag har bara varit med om tvärt om =) Kompisar tittar storögt på mig när jag berättar om mina hästar och att dom är travare. Lyckas jag trots allt lura med dom till stallet och ngn sitter upp så är dom jätteförvånade att mina hästar är så lugna och coola och kan trava i lugnt tempo och inte bara rusar iväg. Alla mina kompisar har ändrat uppfattning om travare efter att ha träffat mina hästar. Flera har berättat att dom innan trodde att alla travare var jätteheta och bara hade en växel: att springa så fort det bara går.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Hasr hört iknande även från privat ryttare.. typ ''jaså här var det full fart!'' och jag kände väl mest att det var en väldigt lugn galopp vi hade.. Hab var fin och rund i kroppen hade rätt takt och rusade inte utan tog lugna språng..jag höll ju faktiskt igen lite eftersom jag och min förljeslagare inte ridit ihop förr..O__o

Numera de få gånger jag hittar någion att rida med så håller jag mif till tölt. De kan galoppera så kan Crow få tölta. Visserligen kan han bli lite stel efter en ridtur i passtakig tölt (den blir det när det går fortare) men lite skänkelvikningar och öppnor i den sortens tölt är säkert bra för något. Dessutom kan jag ju alltid mjuka upp honom efter ridturen eftersom han är van vid att ridas längre än deras hästar, oftast :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.