Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1133 ggr
Em--ma
2010-03-25 20:37
0

Frontline

Hejsan.

Vet nån här eller har kanske kunskap om hur mycket
Frontline man ska sätta på ett varmblod?

Vi har en liten diskusion om Ev. fotskabb i vårt stall
Så att vara på den säkrasidan så gjorde vi en omgång med Frontline, och Switch.

Men nu i efterhand när detta är avklarat. Så måste jag faktiskt ta reda på HUR mycket frontline man ska spraya på? Man ska ju ta från knäna ner till kronranden.

På flaskan står det 1 kg = 1 spray. Så jag sprayade i handen då han tyckte det var sjukt obehagligt med att jag sprayade direkt så sprayade kanske 15-20 sprut på varje ben. Och det blev han ganska blöt av. då han inte har hovskägg ;)

Men sen har man börjat fått lite kommentarer på Internet att det var förlite.
Att man minst ska använde 500 ml till hästen. men det lär väll gälla endast hästar med mycket hovsägg?

hehe förstår ni? Nån som har en ananing om hur mycket man ska ha på ett varmblod utan hovskägg? =)

Tacksam för alla svar!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

isolas97
2010-04-04 01:44
0

Man får väldigt olika information beroende vem man frågar tycker jag. De flesta anvisningar är ju för hästar med mycket hovskägg och tjockare hud.

Min veterinär som är kunnig på området ansåg att 4-5 sprayningar /ben räckte på min pålle, varmblod med tunn hud och inget hovskägg,också behandlad i förebyggande syfte. Har hästen inga symtom så är det heller inte troligt att den har speciellt mycket skabbdjur även om den är smittbärare. Benet ska ju bli blött och man ska massera in medlet ordentligt men att överdosera är onödigt både för hästen och ekonomin. Det är ju inte stallgolvet du ska behandla;)Dessutom ska man ju även använda switch.