Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 3051 ggr
Laday
0

Kedja eller rem på hackamor

Har en liten undran, har sett att man både kan ha en kedja eller en läderrem på hackamor. Vad blir det för skillnad, är nåt av det snällare??

QuantasCurry
0

kedjan blir ju lite skarpare än vad lädderremmen blir :)

carrrrrooooo
0

Jag har satt ett ludd på kedjan på mitt hack, blir lite mjukare och snällare mot hästen:)

annars är kedjan skarpare än lädret.. och lädret är mer "skönare"för hästen:)

QuantasCurry
0

ja det är ju liksom bara att själv sätta sig in i situationen. vad tror man är skönast att ha under hakan? haha :) sen är det ju olika på varje häst å så… vad som passar bäst.

#2 när jag rider med hack så har jag också ludd på kedjan :)

Rafflan
0

Jag rider med läder, men hästen lyssnar lite dåligt på hacket så ska prova med kedja ;)

Läder är mildast

Kedja med ludd runt är också väldigt milt

Kedja är skarpast

Laday
0

Ok, tack för svaren. Skrattande

Akerberg
0

Alla hästar är ju olika dessutom Min häst blir ARG om man drar åt remmen under hakan lagom hårt, nej, hon ska ha den helt lös, inga 45 grader på skänkeln här inte, den går nästan dra helt om, men då är hon NÖJD! Man behöver fö knappt ta i tyglarna så det gör inget, så hon får ha den som hon vill =) (annars bockar hon hela tiden)

Rafflan
0

#6 men om man har den lösare blir inte hacket skarpare då?

Akerberg
0

#7 nej, det tar längre tid innan det händer något, och skänkeln dras mycket längre bak och då blir det lätt att sidostycket hamnar i ögat. Det blir ju också svårare att ge efter fort, ungefär som ett pessoabett kan man säga. Fast på just min häst gör det inget, hon är så känslig så hon reagerar på det där allra första lilla så man kommer aldrig i det läget.

Drar jag åt remmen som den ska sitta så blir hon skitsur o bockar så fort man tar i tyglarna, men har jag den lös så att den hänger o dinglar så är hon så nöjd så

Rafflan
0

#8 men trycker på nosryggen blir väl starkare innan remen under hackan tar i?

Remen hindrar ju så man inte kan dra hur mycket som helst på nosryggen.
Och man ska ju ha en extra rem för att hindra att sidostyckerna hamnar i öronen ;)

Men om du tar löst borde hon ju inte märka av remen under hakan, hur hårt ska den under hackan sitta enligt dig?

Akerberg
0

jag vet inte hur hon känner det ;) Men hon vill inte ha remmen som den ska sitta, dvs så att skänkeln inte kan vinklas mer än 45 grader när man tar i tygeln.

Ska o ska… har tillräckligt långt pannband och lång nosdel och har inga som helst problem med att sidostycket hamnar i ögat.

Rafflan
0

#10 nej men vissa ska ju tydligen ha problem med att den gör det, förstår dock inte hur dem lyckas med det ;P

helisa
0

#11, i mitt stall så finns det en häst som går på hack, vet ej varför för vi rider den aldrig med hack utan på vanligt bett o mina barn rider den på bett oxå men men..

Iaf så när dom som har hästen är o rider med oss så får hon alltid sidostyckena i ögonen när det tas i tygel för att stanna efter vi har travat/galloperat

Men deras kjedja är jätte lös, man får lätt in en knuten näve mellan käken o kjedjan, o lyfter du på själva nos delen tills kjedjan tar i så har du lätt 3-4 cm´s glapp.

Rafflan
0

#12 jo men tar du jämnt i båda tyglarna när du bromsar ska det ju bli ett jämnt tryck och då ska den ju inte glida, och sen bör man ju ta ledanade tygel tag åch då blir draget i sidled så då ska den ju inte glida.

helisa
0

#13, Har ingen aning om varför det blir så på den hästen, när jag rider mina med hack blir det inte så iaf.

Men kan det till viss del bero på att för kort pannband?

Hela deras träns sitter liksom löst, dom öppnar heller aldrig hacket utan det bara träs över nosen som en grimma.

Rafflan
0

#14 okey, ja kanske det, du kanske borde tips dem om en extra rem så det inte blir så ;)

helisa
0

#15, Den här extra remmen du nämner var o hur sitter den?

Har aldrig sett en sån på ett hack, men är alltid nyfiken :)

Akerberg
0

#12-14

Sidostyckena dras mot ögonen även när man tar i båda tyglarna eftersom det är ett hävstångsbett och när man drar skänklarna bakåt så vinklas överdelen där sidostycket sitter fast framåt, alltså mot ögonen.  Det blir bättre om man har tillräckligt långt pannband och nosrem.

Glömde ta bilder idag, hade tänkt att fota o visa hur hacket sitter på min häst.

Jag knäpper heller aldrig upp någon rem på hacket utan trär på det över nosen som en grimma, men mitt sitter som sagt jättelöst för att hästen vill det.

elli-kleo
0

I stället för ludd på kedjan kanske man kan ha "kedjetunnel" i gel.

Om man vill kan man nog ha "kedjetunnel" på läderrem också om man inte vill ha kedja.

Länkar till en på hööks

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=590042&deptid=92&sortType=sortPris&sortOrder=ASC

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

helisa
0

#17 Det måste bero på att pannbandet är för kort på den här hästen isf, för som sagt sidostyckena åker verkligen upp på ögonen när dom tar i tyglarna.

Rafflan
0

#16 Den sitter som på bilden och hindrar hacket från att åka in i ögonen.
Dock går det säkert att göra en egen om man är lite smart å händig ;)

http://www.dyon.be/new_products2.php?Id_lang=5&Id_produit=2000

#17 ja bild vore kul att se :)

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en gammal bild. Som synes är tygeln sträckt, men ändå lös. Sidostycket är inte i ögat trots att skänkeln är en aningens mer tillbakadragen än den borde vara.

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en till med sträckta tyglar där man ser att sidstycket inte hamnar i ögat. Här är ju skänkeln mer tillbakadragen än på den förra bilden. (den ska gå att ta bak ungefär hälften av vad min är, men har jag den så så blir pållan ARG)

helisa
0

#20, bra bild, visar bra, har aldrig sett det användas men man lär sig nya saker varje dag så.. :)

Men hacket till mina hästar sitter lika som på bilden i ditt inlägg

lika som Akerberg har på sina bilder.

Jag kollade pannbandet på hästen i stallet idag, det slutar faktiskt mitt under örat, så dom borde nog skaffa ett längre pannband