Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 4192 ggr
elli-kleo
0

Använder du hjälptyglar?

Använder du hjälptyglar?

Vad använder du för hjälptyglar? När använder du dom?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
0

Jag använder nästan aldrig hjälptyglar för jag tycker inte att jag behöver dom.

Men jag har en martingal, en förbygel med martingal och en halsförlängare (snodd). Men använder dom väldigt sällan. Dom ligger mest i sadelkammaren och skräpar.

Martingal (/förbygel med martingal) har jag använt någon gång vid hoppning. Men nästan aldrig.

Halsförlängare vid longering men jag longerar väldigt sällan.

BeatriceHolmberg
0

Nej , använder inga hjälptyglar :)

Zaphix
0

Nej, inte nu längre. Använt graman lite förut då jag red dressyr, men bara när jag red för instruktör.
Men nu har jag ingen användning för hjälptyglar längre, fast ibland önskar jag att jag hade en martingal. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

velepa1986
0

Nej, aldrig. De va länge sen och de enda jag använt är snodd enstaka gåner.. Så mej kan ingen i stallet fråga om hur sånt ska sitta för jag kan ingenting om sånt ;)

Med risk att få alla emot mej men jag gillar att lägga upp citat.
_"Skarpa bett, martingals mfl hjälptyglar är en bra ursäkt för ryttare med dåliga händer och bristande kompetens."
_Pat Parelli

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Em--ma
0

jag använder martingal vid tävling i hoppning, ibland, om jag jag kommer ihåg asså! x'D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

helisa
0

Jag använder bara martingal med förbygel för min har en ful ovana o slänga med huvet o då hamnar tyglarna på samma sida, slipper det om jag använder martingal så.

#4 gillar ditt citat, men ibland använder man ju hjälptygel i ett helt annat syfte än som är menat med den, som jag gör

elli-kleo
0

#4 Håller med dig.

Man ska sträva efter att ha ett så milt bett som möjligt och inga HJÄLPtyglar.

Hjälptyglar bör igentligen bara användas av duktiga ryttare som vet hur dom fungerar, men dom behöver nog inga eftersom dom är så duktiga..

Men JAG tycker att martingal är helt okej (om man inte spänner den för hårt).

Em--ma
0

Jag har martingal med ledande ringar ( eller vad det hette)
För att när han blir trött så sträcker han på halsen (uppåt mot mig)
så jag kan se hela hans huvud. Df använder jag martingal när jag tävlar. men somsagt jag har inte kommit ihåg den dom senaste tävlingarna. Men då har han fakitkst inte gjort det heller. Så han kanske slutat nu! :P

Jag tycker martingal är okej, det har man ju oftast för att hästarna slänger med huvudena. Men snodd tycker jag inte är Okej, då kan man ju inte rida om man har en lixom ;)

En på min f.d ridskola har en pony som går med snodd mellan frambenen i ca 2.5 timme ibland!

Och hört att det är lag på att mellan benen så är det max 20 min, och på sidan 40 min! ><

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

fridak
0

jag rider utan hjälptyglar, äger inte en en:P

elli-kleo
0

#8 Jag rider aldrig med snodd. Man kan ju inte inverka alls då.. den enda hjälptygeln som jag tycker är okej är martingal. Snodd har jag använt på min häst kanske 2 gånger, då vid longering. Men den har jag inte köpt själv.. jag fick med den när jag köpte min häst.. Skulle nog inte ha provat om jag inte fick med den. Men jag longerar typ aldrig. Om jag ska vara ärlig har jag bara longerat min häst 3 gånger xD

elli-kleo
0

#10 … jag har inte köpt mina martingals heller. Jag har aldrig köpt en hjälptygel och kommer nog inte att göra det heller, då jag inte har någon användning av dom och jag inte gillar dom. Martingal har jag använt typ 4 gånger kanske xD

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder inga och kan inte använda några  då jag inte rider med huvudlag.

sthlmsjenna
0

Jag använder inga hjälptyglar när jag rider.

Använde förut martingal i hoppningen när Hero var omusklad och inte hoppade likabra som han gör idag. För då drog han upp huvudet och stack istället och då hjälpte maringalen till att stoppa huvudet så han inte drog upp det för mycket.

Nu när han är tränad så gör han inte så längre och därför har martingalen åkt av också. Det blir mer ett störningsobjekt om den bara sitter där i onödan. Och varför överutrusta en häst ?

Håller med i citatet på #4. En skicklig ryttare med en välutbildad häst behöver oftast inga hjälptyglar.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

emeliekarlssoonn
0

Nepp. Inga hjälptyglar här inte. :)
Inte än iaf.

HannaT
0

Aldrig i ridningen, men en gogue när jag longerar Kalle.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

CelsiusT
0

Nej jag gillar inte krusiduller. Enkel och ren utrustning vill jag ha.

När jag fick Brorsan så hade jag lite problem med att han ibland drog upp huvudet och inte lyssnade. Eller ja problem var det väl inte, men störande. Så gick jag på hööks och just då hade dom jätterea på martingal, så jag köpte en för att prova. Hade den några ridturer och jag hade så problem med att jag bara tyckte den var i vägen, så nu ligger den och skräpar någonstans.

Min kompis har en häst som stegrar hela tiden, när problemet var som värst hade hon martingal på för säkerheten och det tycker jag verkligen är okej. Annars gillar jag inte hjälptyglar.

Vid barrel race, pole bending, mounted shooting och roping-grenarna har dom flesta tie down för säkerheten (sitter som en lös nosrem med en rem ner till gjorden, hindrar hästen från att slänga upp huvudet för högt). Men jag gillar verkligen inte sådant, men jag kommer nog bli tvungen att använda det iaf när jag kommer längre i träningen. Men jag tänker själv om någon skulle sätta något runt någon kroppsdel som innebär att jag inte kan röra mig fritt, jag själv har klaustrofobi så jag har jättesvårt för sådant.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Julia-Sirocco
0

Jag använder aldrig hjälptyglar

Moctezuma
0

Vi har inga hjälptyglar.

ScarletMajesty
0

jag använder inga hjälptyglar och är starkt emot att använda dem.

[Tovab]
0

Har använt graman när ponnyn jag red var omusklad och hade svårt för att sträcka ut halsen. Och när hon hade nosen neråt framåt (i backen nästan) så sträckte hon även ut ryggen. Och då vart hon mer rörlig :) Annars använder jag helst inga hjälptyglar. Men när jag longerar så har jag ibland  haft inspänningstyglar.

Men rider helst utan och äger själv inga hjälptyglar :)

Shiitungeen
0

Japp, jag använder hjälptyglar.För det första använder jag martingal men förbygel i hoppning(endast i hoppning).Dels för att jag har en väligt orutinerad häst.Då han slänger upp huvudet ibland, när han tkr det är jobbigt.Sedan så har jag oxå använd snodd då  det faktise(för dom som inte vet det) väldigt bra för hästens ryggmuskler.Då min häst hade stora problem med musklerna på ryggen,men har användt det regelbundet, och nu är han inte öm i ryggen,han har blivit mkt mer muskelös.Och han har lärt sig gå i form, aäven om jag inte använder snodd.

Tin-Tin74
0

Jag använder hjälptyglari utbildningssyfte för att VISA hästen vad det är jag vill. Men naturligtvis strävar jag efter att ha så lite utrustning som möjligt.

Jag har skrivit utförligare hur jag menar på min blogg.

http://tintin74.blogspot.com/

sthlmsjenna
0

#21 en häst behöver inte gå i form när den har gummisnodd ;)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

[Tovab]
0

#21 Väldigt lätt att hästen bara börjer på nacken då. Den behöver inte gå i form bara för att den har gummisnodd :)