Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 2219 ggr
smulan4125
0

passgång?

Har ett sto på 10 som hellre går pass än trav. Någon som har tips?

helisa
0

ingen aning igentligen, men min passade så fort han kom på banan, fortsatte att passa som ridhäst tills jag började rida bettlöst, nu passar han aldrig

AnneSofie
0

Mitt förra varmblod hade starka pass anlag och jag höll på länge med henne för att få fram traven.

Hästen behöver förmodligen öva upp styrka och balans för att kunna trava.

Jobba mkt i skritt, var konsekvent och rid aldrig i pass om det inte är absolut nödvändigt (typ när du försöker få hästen i trav).

När du väl ska öva trav så är det jätte bra att rida över bommar. Min häst brukade alltid komma i trav över dessa.

Det kan ta lite tid och träning med dessa "passgångare" men känslan är underbar när man hittar och lyckas hålla traven!

Lycka till!

Linnea
0

min passar när han blir pigg men inte får galoppera. annars travar han. det är styrkan som behöver byggas upp. ta gärna hjälp av en islandstränare som kan de extra gångarterna.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
0

Prova att rida på ''svår'' ojämn mark.

Nu töltar min hellre än passar,men är det kort, bruten pass så borde detta funka ändå. Små volter kan också ta fram traven, var bara rädd om hästens ben och rid inte för länge på dem.

Eller ockå kan du ju försöka ta fram tölten istället :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Min häst passade ibland när jag började rida honom och det tror jag var för att han inte hade muskler att trava, nu travar han fint i form, men jag undrar hur jag kan få fram passen och kanske till och med tölten nu när han kan trava riktigt? Tycker det skulle vara kul att få fram dom där extra gångarterna, speciellt som jag står i ett islandshäststall med pållen =)

Ursäkta trådkapning

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

#5 jag säger detsasmma igen, ta hjälp av en islandstränare som kan de extra gångarterna och hur en sån häst ska tränas. de i ditt stall kan säkert hjälpa med nån bra tränare.

smulan4125
0

Hej igen.

Tack för de olika synpunkterna.

Det stämmer att på volt så travar hon, även över cavaletti travar hon. Hon kör gärna upp huvudet och vill helst passa. Har satt martingal på henne. Funderar även på bett, har provat lite olika bett som både två och tredelat syntet bett, D bett med koppar rullar och vanligt två delat. Vi har inte hittat rätt känns det som. Vad använder ni, förutom bettlöst, har aldrig provat det.

smulan4125

Linnea
0

jag hade tredelat på min innan men han körde bara upp huvudet och höll emot med munnen så han knappt gick att ställa i hörnen. nu har han ett myler comfort snaffle vilket han trivs väldigt bra med, han började arbeta i form så smått nästan direkt när jag började använda det plus att han går att ställa och böja hur lätt som helst, går i form även på halvlånga tyglar.

Zabbio
0

#7 Min travar hellre i grimma.

Men jag ska nog ta ur traven igen, den får komma senare/aldrig. Jag har inget behov av den. Och klarar sig alla amerikanska tölt hästar utan trav, så gör Crow det också. Hans tölt är bärig, bättre att lägga ner energi på den. Men det är jag det.

smulan4125
0

Hej.

Ja det är tur att vi är olika alla. Men en av anledningarna till att jag vill få fram traven är att min massör som har islands häst säger passen sliter mer på hästens leder. Jag har inte kollat upp det om det stämmer bla för att jag vet att frågar man olika personer så får man olika svar. Sen har mitt sto en trevlig trav när hon travar. Men visst är passen trevlig att rida man sitter ju otroligt skönt. Men vi jobbar på.

smulan4125

Linnea
0

vet inte vilken som sliter mest men kan säga att vildhästar (tregångare) travar ytterst sällan. tåls att fundera på.. travar man mindre så bör hästen hålla långre för den sliter också mer än skritt och galopp.

Zabbio
0

#10 Ja, pass, speciellt stepping pace (bruten pass, den där mjuka som ibland tas för tölt) sliter på hästen pga att mycket belastning ligger på lederna när benen är i yttersta läget. Men min häst töltar, han passar inte :) (tja. ibland passar han, men vi jobbar på det.. för det mesta är det tölt, eller rättare sagt flatwalk eller running walk eller i högre hastigheter rack/tölt.. tycker bättre om de amerikanska namnen eftersom de skiljer på olika typer av tölt och är lite tydligare. Plus att om man ber om hjälp hos dem är det ingen som säger att man inte får tölta för att man inte har en islandshäst :P i vilket fall.. för tillfället är walken lite travtaktig, behöver få  mer passtakt för att få den helt perfekt.. Och den sliter inte på lederna mer än någon annan gångart, så länge det utförs i en god form.. på samma sätt som trav behöver utföras i en god form för att inte slita.)

Om du vill och kan få fram en bra tölt, eller t.om. foxtrot (inte lika mjuk som ren tölt men sliter inte på hästen som bruten pass) så håller hästen lika bra med det som med trav, så länge den arbetas rätt. Men om du inte vill ha fram det (det är självklart helt upp till dig, det är ju du som rider) eller om hästen inte har någon annan töltvariant är stepping pace och inte kan få det, så sliter det att bara passa och inte trava. Du kan ju alltid lära in både trav och pass, och passa ibland medans du för det mesta travar och på så sätt håller musklerna i trim för att klara passen. Men det är rätt mycket extra jobb för att få en häst som säkert väljer rätt gångart.

Så välj du traven som du vill, jag väljer tölten eftersom att jag vet att han har en bra tölt som inte sliter :) Hade han enbart haft pass så hade jag tänkt om.

London999
0

Jag är medryttare på en häst som passade jag var itne med när dom lärde henne att trava men de har berättat att de fick henne att trava över bommar, min kompis hörde med hennes ridlärare om hon kunde hjälpa oss och då frågade ridläraren om hästen skrittade rent gör den det så skulle det inte vara några problem, men vi upptäckte att hon även passar i skritten men vi har lyckats få henne att trava , nu passar hon väldigt sällan det är bara att ha tålamod och mkt bommar :)

Nitro
0

Tyng hästen fram så kommer traven lite lättare. Men att trava sakta är svårt för många travare, de har inte riktigt varken styrkan eller framförallt tålamodet till det.

R-ebban-
0

Hej.
Mycket riktigt som många andra skriver. Hästen måste stärkas i kroppen för att orka bära sej själv i en riktig taktmässig trav.

Problemet med passgång kommer ofta då hästen är stressad eller kör upp huvudet och iom dett kommer ur balans och tappar ryggen. Jag vet dock, efter många år av ridning med travare och en upp till MSV dressyr, att byta bett inte är någon lösning på problemet.

Många väljer att sätta på pesssoabett eftersom att detta bett har samma funktion som ett gaggbett. Nämligen lägger ett tryck på nacken som gör att hästen "sänker" huvudet. Ofta blir följderna av detta att hästen inte arbetar med ryggen och släpar bakbenen efter sej och inte bär upp sej mot sin egen tyngdpunkt… Men "kröker fint på nacken" som man brukar säga. Dom klipper mao av i 3-4 nack kotan och tappar iom det stödet i handen och går antningen i en alldeles för hög form med böjd nacke, eller går och biter sej i bogarna…

Det man strävar efter i ALL ridning är ju att få hädsten stark i bakbenen så att den orkar bära upp en stor del av sin tyngd på dessa. Och dit finns det tyvärr inga genvägar!..

Mitt tips till dej, om du vill ha en häst som håller i framtiden, är att jobba hästen på en stor volt med målet att den länger ut halsen och söker ned mot bettet. Och när den går avspännt i detta läget fatta trav och trava några steg. Upprepa detta tills det att det går bra och hästen bär upp sin tyngd på det inre bakbenet.

Och hur känner du då att den gör det?
Jo, genom att hästen sänker ned insidan av ryggen och inte skjuter dej ut från voltens mitt i travfattningen… Jag menar inte att hästen skall luta inåt, utan bara trampa under sej i travfattningen med det inre bakbenet.

När hästen sedan är så stark att den orkar göra detta upprepade gånger och hålla igång en taktmässig och bra trav på volten kan man börja rida den 3-4steg ställd rakt fram för att sedan gå in på en ny volt. Tänk lite öppna om du förstår hur jag menar?.. Och sedan utifrån det så smånigom trava med rak häst rakt fram och lägga många volter och avbrott samt fattningar efter 4 kantspåret.

Du kommer genom detta att förbättra traven samt få en stark och hållbar häst! Det har då jag haft då jag tränat efter denna metod!

Ett boktips är Katrin Walbergs bok Skola Din Häst (till ökad samling och hållbarhet). Det är en bok om den akademiska ridkonsten. Men det finns mycket som är bra i den då man tränar ridtravare även fast man inte har tänkt rida just akademiskt!

Ett till tips är att i början ta hjälp av en Chambon. Som inte tvingar hästen att korta halsen, men som bjuder hästen att hålla ned huvudet och gå fram till bettet!

Nu har du lite tips från mej med!

Mvh//Rebecca

R-ebban-
0

Rättelse!!

"Det man strävar efter i ALL ridning är ju att få hädsten stark i bakbenen och rygg så att den orkar bära upp en stor del av sin tyngd på bakbenen och orkar balansera upp ryttaren med ryggen. Och dit finns det tyvärr inga genvägar!.."

Nu e jag nöjd :)