Måste skriva av mig..
Hej,
häromdagen så släppte vi ihop min häst och 3 till.
Jag vet inte vad alla fått för sig men alla tror att min häst är en galning och sparkar alla o.s.v!
men iaf på ihopsläppet så var det bara jag och en tjej till där och tittade.. D.v.s att två av ägarna saknades!
Så när Amadeus gick in till dom 3 andra hästarna. gick han bara och luktade på dom, och slog med framhovarna.
Och skrek typ ;) Och dom andra hästarna fattade att det vr han som bestämde i flocken.
Och då var det inte så mycket mer med det.
men dom senaste dagarna har alla hästar (utan amadeus) fått en sparkskada.
Och när jag pratar med dom så säger dom;
- Ja jag tror det är Amadeus!
Men när jag ALLTID kommer till stallet då står Amadeus uppe vid ingången, och dom andra tre hästarna hoppar och klänger, och drar i varandra och sparkar och bockar m.m.
Och idag så skades den 3 hästen, och hon sa som sagt att hon tror det e amadeus.
och hennes häst är jätte rädd för honom, och vågar inte ens gå förbi honom.
Men då tycker jag det är JÄTTE konstigt hur i allsina dar kan Amadeus ha sparkat honom om han inte vågar gå nära? :S
Ingen häst VÅGAR gå nära honom dom håller sig på 10 meters avstånd, och min pålle är inte så och springer efter och kickar.
Han kan inte använda bakbenen på det sättet, och IFALL han sparkar så kommer hoven i 1 km / timmen.
FÖr att han inte har koll på dom ;)
Så nu har vi inga bak broddar i hagen, och min pålle sitter på rumpan hela tiden (då han inte har koll på bakbenen)
Men om jag skulle vart dom andra.
Så skulle jag hellre be mig att ta ut FRAM broddarna för det är dom som är farliga! ;)
Hoppas ni orkade läsa allt! Spelar roll om ni gjorde det haha var bara skönt att skriva av mig ! =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
ta kort/ filma hästarna i hagen ;P Så har du bevis att det inte är din häst jämt :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Stå på dej, de känns som dom bara vill ha ett svart får och kunna skylla på..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Håller med övriga 2 inlägg. Filma och stå på dig. Din Amadeus verkar ha satt sig i respekt bara genom kroppspråket.
Klok häst.
Hehe tack för tipsen.
jag försöker försvara mig så gott det går..
Men inte så lätt , 3 vuxna mot mig ( 13 år )
Man vet inte vem det va som sparkade och dom tror det e Amadeus bara för att han inte e skadad typ.. Men han kanske e lite ''för gammal''
att vara med och leka och df blir han inte skadad :P
Nu har två av hästarna flyttat ut ur hagen, och vill inte komma tillbaka.
Haha mig gör det inget för Amadeus trivs bättre med en häst, och helst själv.. Det njuter han av =)
Förut gick jag bara med en häst , Jojje . Och dom var faktiskt jätte bra polare.
Dom stod tillsammans vid grinden, och man kunde ta in båda dom samtidigt.
Kanske var för att Jojje inte var rädd för honom ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

går de andra två i en egen hage? vad förvånande de kommer bli när skador troligtvis kommer iaf. då kanske de börjar förstå, eller så skyller de på att din häst hoppat över till deras hage bara för nöjet att sparka;P

Som jag förstått det så bråkar hästarna oftast om de är nära varandra i rang, eller om någon försöker avancera i rang. Sedan har jag alltid haft inställningen att om man vill ha hästen ihop med andra ökar skaderisken - det får man ta som ägare. Men hästen är ett flockdjur och vill ha kompisar, det får man också lov att ta hänsyn till. Man kan inte både ha kakan och äta den…
#5 nej dom gick i samma hage ;) Men nu har dom bytt.
häromdagen attackerade Amadeus en tjej som skulle hämta sin häst i min hage, tappade nästan hakan när jag fick höra det!
Och igår när jag lät honom vara i gången så varje gång jag gick förbi försökte han bita mig?
han är verkligen världens snällaste häst ( mot människor ) i vanliga fall, och är väldigt sällskaps sjuk.
Och han är VÄÄLDIGT känslig.
För ifall vi ska tävla på söndagen. Så brukar jag vara där på lördagen och borsta honom extra fint, sen när jag kommer på söndagen. Har han haft diareé hela natten. Så han känner när det ska hända nått direkt!
och, eftersom det har hänt otroligt mycket saker ( kan ta det stegvis )
1. Först flyttar en ny häst in i min hage *Sajje*
Och i den hagen står AMadeus och Jojje
2. en halv - 1 vecka senare flyttar Jojje ut ur hagen och byter stall
3. Samma dag byter jag box med Amadeus.
4. Exakt 1 vecka senare flyttar Bongo och Salim in till AMadeus och Sajje.
5. 4 dagar senare så flyttar 2 nya hästar in + att 2 hästar byter hage så dom hamnar bredvid Amadeus hage
6 . Efter någon dag, flyttar Bongo ut ur hagen, p.g.a skada
7. Efter 3-4-5 dagar flyttar Salim ut p.g.a skada, och då flyttar han in i hagen bredvid Amadeus och dom som stod i den hagen till en annan.
Och allt detta har hänt under mindre än 1 månad.. Skulle detta hända mig
så skulle jag blivit HELT GALEN!
Vilket jag tror han försöker säga till mig när han naffsar efter mig. Att han försöker säga att han mår dåligt av all bytande ;)
/ Emma

#7 jag undrade om de andra två flyttade från din hage tillsammans, dvs de två går ihop nu i en egen hage?:)
#8 Nej, Dom står i två helt olika hagar efter dom skadats ;)
/ Emma

Vi har väldigt mkt småsår på hästarna nu för de står och småbjäffsar med varandra hela tiden. de försöker få ut sin energi på så vis ist för att pulsa runt i snön hela tiden. Vi har nog inte haft ngn som försökt avancera i rang, min pålle var lägst tills de kom nya hästar så nu är han bland de främsta istället.
#10 fattar inte riktigt ;) Men men ; )
Det är ingen som provocerar amadeus för att försöka bli ta över. Alla vet att han bestämmer över hela stallet. =) Han använder sitt kroppsspåk för att säga till om det och det är det som inte folket i stallet fattar utan dom tror att han sparkar och allt :P
/ Emma

#11 skrev inte med tanke på din situation, mer allmänt såsom mangis gjorde:) Men oftast så är ju rangordningen bestämd sen innan och det brukar inte hända ngt plötsligt sen, utan de flesta skador kommer pga lek:)
#12 ja precis ;) Om dom ska göra upp något så gör dom det på en gång ;) dom håller ju inte på att små käbbla hela tiden.
/ Emma
En häst som är hög i rang behöver väldigt sällan bråka med de andra hästarna, och definitivt inte attackera människor. Det låter snarare som ett farligt beteende att börja attackera människor som hämtar sina hästar i hagen och man kan förstå att folk inte vill bli söndersparkade eller få sina hästar skadade. Det kostar trots allt väldigt mkt pengar och i värsta fall kan det bli stora skador.
Verkar som han bara går med valacker(valacknamn på de andra hästarma?) Hur är han med ston? Har du ingen möjlighet att ha honom själv i en hage om han nu trivs bättre så?
#14 Han går bara med valackar, han blev så hmm, ''kunglig'' med ston, och tyckte det var hans egna ston. Och stona gnäggade typ varje gång han släpptes in i hagen o.s.v ;)
han har ALDRIG, då menar jag verkligen ALDRIG attackerat en människa.
och när jag hör det så tappar jag typ andan. För han är verkligen världens snällaste mot människor. Och alla tycker han är så go!
så nånting måste ju vara fel just nu, med honom ett tecken på att han mår dåligt kanske inte vet jag..
Jag ska iaf säga att jag inte vill ha nått mer ihopsläpp med Amadeus 1-2 månader framöver. Då han mår psykist dåligt av det :P
/ Emma
Hahaha ursäkta men skratt retande, du kanske borde visa dina stall kompisar hur häst gör upp rang och hur dem gör när dem tjafsar? :P
Då dem verkar ganska okunniga på hästar ;)
Hästar sparkar, hästar bits, det är så dem gör för att markera på skarpen. Och när min häst skulle gå och tukta ett gäng unghingstar så vart det endel smällar så små sår, men det e yttliga skrap, tvätta och håll rent så läker det snabbt. Och när det kommer nya hästar till hagen blir det ofta lite tjafs och dem lågrangade (shettisarna) brukar kunna få ett eller annat nyp, men det är ingen fara.
Dock kan det bli fara, en hage (ej i vårt stall) fick en häst benet avsparkat under ett bråk då en ny häst kom till hagen och dem 2 vägrade sluta bråka, den skadade hästen avlivades och klart fick den nya hästen som sparkat skulden.
Så allt beror ju på hur illa skadan blir, men hästar sparkar och bits och det kommer man inte undan.
Ibland går ihopsläppen fel fritt, ibland blir det kaos.
Som du skrev senare verkar han ju inte må riktigt bra. Människan kan inte ha gjort något som fick honom att reagera så?
Har du kollat så han inte har ont? han kan ju själv ha blivit sparkad?
"Så nu har vi inga bak broddar i hagen, och min pålle sitter på rumpan hela tiden".
Låter livsfarligt! Har han broddar nu? Annars tipsar jag dig då att hellre gå oskodd bak. De kan göra sig ohyggligt illa om han skulle fläka sig då det är jättehalt med järnskor utan brodd. Det är ju som att åka skriskor för din stackars häst.
#17 jag vet :P men just nu så är det ganska mycket snö i hagarna, men han åker ändå omkring lite. Men när jag är ute och rider så skruvar jag alltid i broddarna igen ;)
#16 Idag hade vi en Equterapeut ute eller vad dom nu heter.
Han hade en för 2-3 veckor sedan och hon ville göra en till behanling som hon gjorde idag.
Och hon sa att han behövde raspa tänderna för dom var ganska vassa och därför hade han massa späningar i huvudet. Men vi ska raspa dom nu i veckan och hoppas det blir bättre, och låta det lugna ner sig lite i stallet innan i börjar släppa ihop hästar igen :P
Hoppas och tror jag iaf;) e inte heelt säker
/ Emma
#18 Inte för att skrämma dig men du vet att de är lika lätt att halka i hagen som då du rider. Jag skulle dra av skorna om jag vore du eller ha broddat hela tiden. Idag har det ju dessutom varit plugrader på flera ställen i Sverige. Hoppas att ddet löser sig för dig och din häst.
#19 jag vet att det är lika lätt att halka i hagen som ute. Nu ( om det kommer frysa på ) kommer jag säga att jag MÅSTE ha broddar bak annars får jag gå i en annan hage lr nått ;)
Just nu har vi bara 1 hage kvar som vi kan använda alla andra är upptagna av andra hästar ;)
/ Emma
#20 Det är bra. Stå på dig.
Nu har dom ''manglat'' mig igen ;)
För ett tag sedan skickade Amadeus ''hag'' kamrats matte ett sms till mig. Som löd typ, att hon inte ville gå med mig, för att amdeus hade sparkat honom igår eller nått. Så nu ska Amadeus stå själv i en hage, och närmsta kompisarna är ca 20-40 meter bort. Eller hon skrev nu ska amadeus stå ormhagen för att se om det funkar bättre.
Och hon FRÅGADE inte ens mig om det är OK om han står själv. och jag vet att han gillar att stå själv BARA det finns kompisar inom 5-10 meters håll.
Och jag tror att han kommer springa så han kommer bryta benen av sig för ha inte får nån ''kontakt'' med andra hästar.
Så pratade med min syrra om detta, och jag svarade nått såhär:
''Hej jag vill gärna vara med i diskussionerna om hagar, Just nu känns det som om ni tar beslut över mitt huvud.. Men vi kan pröva att låta Amadeus gå i Ormhagen, men om han springer runt så måste han få stå i en hage där han har sällskap bredvid sig.''
Asså jag står på mig väldigt mycket och så.
Men det jag tycker är sjukt jobbigt det är att VUXNA människor går mot ett barn, och allt.
Tillochmed jag är mognare än dom , och tar inte ett beslut själv, hur hästarna ska gå,och jag har t.o.m sagt till henne att Amadeus inte mår bra just nu p.g.a alla hagflyttningar så JAG vill låta det vila ett tag innan man byter hage o.s.v!
men nej hon tänker nog bara på sin egen häst i detta fall, som jag tycker e sjukt omoget för att vara 35 + !
Var bara tvungen att skriva av mig igen! ;)
/ Emma
#22 men låt dem prova nu att ha honom i hagen längre bort, blir det problem ta med dem så dem får se problemet med egna ögon och så får dem lösa så han kommer till en närmare hage.
Förhoppningsviss funkar det ju :)
Dock förstår jag inte varför han inte kan få stå nära på en gång, för han lär ju inte sparka dem genom staketet liksom ;)
#23 Vi har tre hagar som är nära varandra. Och nu blir dom fulla tror jag, för 2 hästar som stod längre bort ska flytta in i Amadeus förra hage x'D Jätte komplicerat kanske df min pålle e knäpp ;)
/ Emma

det verkar som att det hela tiden händer väldigt mycket runt din häst (hagbyten, hagkompisbyten, boxbyten, bästa kompisen flyttat osv), är din häst så känslig för omställning som du påpekar så är det troligt att detta visar sig på nåt sätt (ex han försöker bitas, hotar människor i hagen, hotar andra hästar osv).
hästar överlag är vanedjur (precis som vi) vilket gör att det lätt går lite på tok om man rumsterar om för mycket i vardagen på en gång, är hästen dessutom stresskänslig så kommer det att märkas ännu mer.
har hästen börjat ge sig efter människorna i stallet, inklusive dig, så är det definitivt något som är på tok.
jag skulle råda att inte ändra om så mycket och ofta i hästens rutiner. finns det möjlighet att flytta tillbaka till den gamla boxen? kan hagarna distribueras om så att din häst får gå i sin vanliga hage (eller en del av den), själv men i närhet av andra hästar?
finns det andra saker i hästens vardag som du tror kan inverka?
medarbetare på djurskydd.ifokus
Nu har vi ''bestämt'' att han går själv i en hage så han ser dom andra hästarna och det är ca 20 meter till dom andra hagarna.
Och han STORMTRiVS nu behöver han inte vakta sin mat längre (vilket vi trodde han var så aggresiv av sig för han visste inte om han fick mat eller inte ) Men nu får han äta i fred.Och behöver inte vakta sitt revir heller. Så nu tror jag allt kommer lösa sig. han är liiiiite grinig i gången. men har inte huggt efter någon på ett tag utan han har öronen bak nån gång ibland och du blir ja liiite ''sur'' och drar honom lite löst i läppen. Så då förstår han att han gör fel och blir glad igen ! =D
/ Emma