Kallhyra?
Jag fick höra utav en av tjejerna i stallet att de ingår för mycket, de ska bara vara el, vatten boxen och hage. Inga sedelhängare, inga fodertunnor inga in och utsläpp osv.. Jag som slängt mej i bilen och handlat om någonting saknats för någon..
Vad är de som ska ingå i kallhyra egentligen?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

i mitt gamla stall. ingick inte elen.. då räknade bonden där att 960 för boxen och vatten. Sen tillkom 150 kr el..
Kallhyra är ju igentligen något man pratar om när man menar att värme inte ingår. Men jag vet att i stall-sammanhang så är det många sm använder det som ett uttryck för att det inte ingår massa krussiduller runt om =) hhehe.. Typ i kallhyra ingår bara box, hage, ev utsläpp. Men inte foder (möjligtvis någon fodrig men själva fodret i sig ingr ej), inga tjänster, plats i sadelkammaren brukar ju ingå.
Vad som ingår i ditt stall (förstår det som att du äger det?) beror ju bara på vad du vill ska ingå. Det skrivs ju i kontraktet och kan ju vara individuellt från stall till stall (även från olika inackorderade).
Personligen gillar jag inte när det ingår för mkt, då kan det ju hända att man måste betala för något man inte vill ha. Bättre isf att det finns möjlighet att köpa till (tex foder, tjänster m.m.)
Medarbetare på westernridning.ifokus
När jag kom till vårt stall för 5 år sen så hade vi "helpension" där box, el, varm sadelkammare, torv, hösilage/hö, vatten, beten ingick i stallhyran, sen delade vi på in o ut släpp, funkade jätte bra. Kostade då 1200/häst
När stallägaren blev utan häst o bara jag blev kvar med mina så betalar jag 1300 för två hästar, då ingår box, vatten, el, varm sadelkammare och hö/hösilage, beten, även in o ut släpp vid sällsynta behov. (torven är bort tagen, köper den själv nu)
Står kvar på denna kostnad fast stallägaren har häst igen för att jag gör det mesta i stallet, men vi delar på in o utsläppen, vi kollar av med varandra vecka för vecka hur man jobbar o löser in o ut efter det.
Men det är så enkelt med att dela på passen när man "bara" är två i stallet. (hon äger o jag bestämmer) *fniss* 
I vår kallhyra ingår utsläpp 5gånger/veckan, boxen, el,vatten och en del fodringar samt täckes byten.. Detta kostar 800kr/boxen.
Vi har 750 "kallhyra" per box sen få vi ju sköta stallet själva. Vi arrenderar ju stallet kan man säga.
Fast bonden är lite väl snäll och kan inte hålla sig borta från stallet så han sköter fodringarna i veckorna samt vissa helger, men vi har sagt att han inte behöver det. Annars sköter vi in och utsläppen, inköp av hösilage, spån, foder m.m.

vi har 500 i "kallhyra". eg är det ingen kallhyra för den betalas bara så om man flyttar tidigare än 2 mån efter uppsägningen av stallplatsen. står man i stallet så betalar man varmhyra på 1500kr, då ingår strö, foder(havre,betfor,mineraler), utsläpp, paddock, el, vatten, box, hage, täckesbyten mm
Jag delar stall med hon som äger stallet. Vi har två hästar var. Och jag betalar 400 kr per box. Det är ett jättebra pris! Om jag vill kan jag köpa halm på storbal för 200 kr styck och kanon bra hö för 2.50/kg, då hämtar hon och bär in och allt! Vi delar på utsläpp och insläpp och fodringar jämnt under veckan.
Jag vet att jag har det fantastiskt bra! Men det tycker hon också att hon har, eftersom hon varit själv i stallet innan och fått ta alla utsläpp och insläpp och fodringar och allting själv tidigare.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

#6 Vilken snäll bonde ;D
#8 Skönt att nu båda är väldigt nöjda med situationen.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Det kan nog variera i vad som ingår i "kallhyra".
Jag betalar 700 kr i månaden och det som ingår är väl stallet med box, el, vatten, vinter och sommarhagar, hagmaterial (stolpar, tråd, ström etc samt tömning av gödselhögen. Vi har även ett skjul i hagen de kan gå in i.
Vi har ett litet schema där vi hjälps åt med in och utsläpp men stallägaren tar fler pass än vad jag gör så då kan man väl säga att visst in och utsläpp ingår.
Jag köper själv hö, havre mineraler och strö. Morötter samt halm att tugga på i skjulet i hagen turas vi om att köpa.