Hoppa travare?
Hur märker man att en travare har "dåliga ben" och hur kan en veterinär se det?
Min häst har aldrig varit halt, men gått trav och monte lopp, vilket sliter på benen.. Så jag undrar om jag kan hoppa små skutt med honom? (jag själv är hopprädd, hoppar absolut inte över 40cm…) Tänkte liksom vilka risker det finns/kan finnas med att hoppa små skutt med honom…
(snälla, inga otrevliga kommentarer här! :))

Precis som på vilken häst som helst ser en veterinär "dåliga ben" genom böjprov på hästen. Detta genomförs alltid innan försäkring kan fås och även när man gör en besiktning innan hästköp (med böjprov och rid/longeringsprov). För att se andra faktorer som kan påverka och skulle kunna vara förslitningsskador kan även röntgen göras för att se hur benet är uppbyggt och om det finns några svagheter hos din häst.
Självklart sliter arbetet på travbanan hårt på hästarna, men de hästar jag har stött på har oftast haft väldigt starka ben. Gallor är vanligt förekommande hos travare, förhårdnader runt kotorna som uppkommer av arbete på ett hårt och ensidigt underlag. Dessa brukar dock inte vara särskilt allvarliga, blir de varma och tjocka är det värt att linda benen över natten så att svullnaden får ge med sig.
Så det bästa att göra om man är orolig är att låta en veterinär gå igenom hästen grundligt för att hitta ev. fel och åtgärda dem snarast möjligt. Då får du även veta om hästen är lämpad för den ridning du vill ha den till. Och då kan du med säkerhet och utan att känna oro hoppa hästen, med vetskap om att den inte får ont.
Och Vamir, ingen fråga är för dum att ställa och jag hoppas att alla som finns på sidan är tillmötesgående och trevliga mot dig! :)
#1 Vill bara rätta lite, man behöver inte alls ha böjprov på en hät för att få den försäkrad. Min lilla häst (vbl travare 3 år oanvänd) behövde ingenting för att få försäkring.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Okej, det kan vara så att det inte gäller, men ridprovet/longeringsprovet bör du ha med för att få försäkra hästen. I vilket fall gäller detta för Agria. :)
När jag försäkrade min så frågade dom bara om han var besiktad och jag sa bara ja, genom telefon lixom sen var han försäkrad. Men det är nog lite olika.
Ursäkta trådkapningen…
#2 Jo, för att få hästen veterinärförsäkrad mot hälta, och det är en travare så måste ett böjprov vara gjort. Iallafall i Agria, ringde och gjorde en försäkring där för några dagar sedan, så vill man ha hästen försäkrad mot hälta så måste ett böjprov vara gjort.
#5 Okej, har IF och har varken gjort besiktning,böjprov eller longeringsprov. Vi hämtade hem hästen och ringde i bilen och skaffade försäkringen, jag frågade om just detta med hälta och travare och det var inga problem - kanske för att hon var unghäst och inte använd till trav och inte skulle användas till trav heller?
Medarbetare på westernridning.ifokus

är dock lite märkligt att man fortfarande kör på i "böjprovsbanorna" från försäkringsbolagen (dock inte alla, jag har min i folksam och de krävde inget sånt för att försäkra för hälta trots att min häst är tävlad på bana under flera år). har dock hört från "yrkeshåll" böjprov är inte helt bra och/eller effektivt för att konstatera "fel" på hästens ben, det är bättre med rid- och longeringsprov, eftersom själva böjningen kan ge en falskt positiv reaktion för hälta.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 Okej, min häst har ju gått mycket på travet, så det var väl kanske mest därför då..
#6 jag har min försäkrad i If också men han har gått på travet. Men dom var iaf inte kinkiga när jag ringde, frågade som sagt bara om han var besiktad och jag sa bara "ja".

jag tror att det går alldeles utmärkt att hoppa din häst hinder på 40 cm
det är jue inte mycket mera en att den skulle bli rädd för något och hoppa till
så det är nog ingen fara ^^
40 cm går nog bra :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
40-50 är inga problem att hoppa, har själv en senskadad häst som hoppar den höjden utan problem, dock inte allt för ofta naturligtvis, men det kan bli några skutt i bland på ridbanan och lite oftare ute i skogen över någon trädstam sådär