Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2207 ggr
marinelady
0

Träningsvärk

Jag är medryttare på en travar dam som har varierande dagar med sina galoppfattningar och speciellt med sin höger galopp. Jag och ägaren sitter och funderar på om hon kan ha träningsvärk efter träning från dagen innan.. Hur vanligt upplever ni att det är att era hästar faktiskt får träningsvärk?

helisa
0

Det är lika vanligt på hästen som på oss människor i synnerhet när man börjar med nåt nytt.

Zaphix
0

Storen får alltid träningsvärk dagen efter ett rejält träningspass, då får man knappt ens borsta honom för att han är öm i musklerna. Sedan är han iofs en häst som överdriver det mesta.
Men efter ett träningspass så skrittar vi bara dagen efter och dagen efter skritten får han vila.

Han brukar också vara stel dagen efter vi tränat, så han har definitivt träningsvärk.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Em--ma
0

stretcha mycket efter ridningen så töjer man ut musklerna, så minskar man risken för träningsverk Tungan ute

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

sthlmsjenna
0

Det är viktigt att skritta av en häst i MINST 20 min efter ett ridpass och sedan stretcha max 10 min efter att att man slutat skritta så minskar du risken att hästen får träningsvärk.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

marinelady
0

Tror inte det är skrittpassen (som är ganska massiva för henne både före och efter träning) utan att det är något som hon har svårt för som vi arbetar med.. galoppen kommer så sakta men träningsvärken märks tydligast av dagen efter vi tränat galopp…

CelsiusT
0

#5 Det är någon muskel som hon inte användt tidigare som plötsligt börjar användas. Försök hitta den och strecha efter galoppträning. Troligtvis är det något i ryggen, strechar du ryggen? Finns många sätt att komma åt olika muskler i ryggen, svansen är en nyckel till många muskler i ryggen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sthlmsjenna
0

#5 ja det är ju inte bara avskrittning som motverkar träningsvärk, utan det som motverkar det mest är stretching, precis som för oss människor så behöver man stretcha för att minska träningsvärken.

Tycker det #6 skrev låter som en bra grej för er att göra.

Själv har jag 20-30 min framskrittning och 20-30 min avskrittning ink. skrittpauser varje dag när jag rider. Dessutom så stretchar jag och masserar Hero efter varje ridpass.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

marinelady
0

Jo stretch och massage av ryggen får hon varje gång,  jo antagligen jobbar hon med muskulaturen i ryggen och får träningsvärk därefter så egentligen kanske man ska se det som en bra sak, hon jobbar faktiskt :)

CelsiusT
0

Ja träningvärk är bra! Man ska inte se det som något negativt, bara man gör vad man kan för att förhindra onödig träningsvärk. Blir hästen stel, orörlig och ömmar mycket m.m. efter träning så är det ju svårt att få en ihållande träning och då kanske man bör tänka om och bygga upp träningen på en nivå som är mer lagom för den hästens muskler. Annars gör det ingen nytta. Kontinuitet är A och O för muskelbygge, dock är vila lika viktigt (men det ena får inte förta det andra).

Om man normalt sett ligger på soffan hela dagarna och plötsligt en dag går ut och springer 1 mil + lyfter medeltung skrot. Då blir man orörlig dagen efter av träningsvärken, det gör att man både känner det motigt att fortsätta träna + att det tar många dagar innan träningsvärken är över och kroppen är återhämtad. Om man därremot börjar med att springa kanske 2 km och lyfter dom lättaste vikterna så kanske man känner av det bara lite grann i musklerna dagen efter men inte så mkt att det är olidligt eller att man inte orkar ta ett trningspass till. Det är vettigare att gå ut försiktigt och öka succesivt än att redan dag 1 köra stenhårt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[[AcsJulia]]
0

Massage och stretching är det enda som hjälper. ;)