Arbeta bort passgång?
Som vissa vet så har jag ett varmblod, The bookmaker.
Han är en jättesnäll och duktig häst inom dressyren men nu har jag en liten fråga, när vi ska köra t.ex tempoväxlingar från t.ex skritt till trav så börjar han oftast passa. Han kan både trav och galopp men på något sätt så vill han passa i början innan man driver på tills han hamnar i trav. Är det någon som vet hur man ska kunna försöka få bort passen? T.ex om vi ska börja tävla så tror jag man inte får så mkt poäng av domaren om hästen passar innan han börjar trava …
Jättetacksam för hjälp!!
En liten bild på honom, sedan i somras ^^
#0 Har inget tips. Men måste bara får säga…snygg häst!
Gillar färgen skarpt.

Har förvisso inget tips jag heller, mitt ena varmblod gör lika men jag uppskattar passen och försöker få den kvar. Han går i pass ett par steg innan trav, min andra gör galoppsprång innan han faller in i trav.
Kanske kan du lära honom skillnaden mellan de olika gångarterna, så ist för att träna bort passen kanske du ska träna upp den
#2 Det tror jag är ett bra knep, så har jag gjort med min och det har fungerat jättebra. Han töltar ju heldre än travar så jag började med att träna upp tölten så han blev säker på töltfattningen. Sedan var jag överdrivet tydlig i början och att göra väldigt annorlunda när jag ville ha honom i trav, så fattningarna inte blev dom samma. Har bara tränat honom i detta några få månader nu men det fungerar jättebra redan.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har aldrig tänkt på att träna upp passen, min häst passar ofta i några steg. Bra tips där!
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Hade lite samma problem med min att han passade i början.
Fortsätt rida som du gör genom att driva honom framåt tills han börjar trava. :)
Lycka till!

Tack för allas tips! =) Ska testa det! Grejjen är den att vi ska snart tävla dressyr, eller vi håller på träna inför det och då är det ju inte så roligt om han börjar passa.. ;)
#1 Tack så mycket! =D
det bästa tipset är att träna upp musklerna. Det är oftast i brist på rätt muskler som gör att hästen passar.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

min medryttar häst gör precis likadant vi hålelr på att träna bort passen och det går bättre ju mer muskler hon får i början kunde hon bara trava fort men nu kan hon hålla den när det går långsammare om man driver mkt, och kan ibland kan hon börja trava direkt från skritt,
eller det är vårat problem hon skrittar inte rent hon passar i skritten så vi kommer tyvärr aldrig kunna komma ut på nån dressyr. men om din häst skrittar rent så borde det bara vara att träna på trav och skritt övergångar så han tar så få passsteg som möjligt. mkt bommar har vi tränat med våran tjej :)
Som #7 skriver beror ofta tölt och pass på att hästen är oblanserad och omusklad. Jag har själv en ridtravartjej som töltar hellre än att trava. Jag jobbar mycket med lösgörande och styrka, dock inte just nu då hon är dräcktig
. Jag har tyvärr insett att någon start i dressyr kommer det inte bli för oss, då hon gärna töltar när hon blir lite uppstressad. Men för den skull tränar vi mycket på dressyrarbete för att hoppningen senare ska funka.