Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 3552 ggr
[Zkold]
2008-11-24 22:40
0

Barbacka

Har inte haft mina nycklar till sadelkammaren sedan fredags för de råkade följa med en kompis hem när vi var ute och festade. Men får tillbaka dom i morgon.

Men i alla fall så tänkte jag testa att rida barbakca för det var hur länge som hälst sen jag gjorde det.
Vilken härlig känsla det är egentligen!
Tror jag skulle behöva göra det oftare för att träna balansen.

Är det något som ni gör ibland?

Lindbygarden
2008-11-25 00:22
0

det har jag inte gjort på väldigt väldigt länge!.o)

Zabbio
2008-11-25 08:24
0

Bara på nordisen.. travaren är hal som en ål :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Eve
2008-11-25 08:52
0

Jag har inhte gjort det sedan i somras.. Millans ryggrad stack upp så mycket så jag fuskade och satt på en fårskinnspad, riktigt behagligt faktiskt..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

carrrrrooooo
2008-11-25 11:07
0

Jag har börjat att träna lite på det:) min balans är inte heller så bra x) man får ju mykt bättre sits om man har bra balans:P.,.. men min pålle har inte hunnit bygga så mykt ryggmuskler så man känner lite av ryggraden på henne:( men mer tråning så blir det toppen sen:D

Wilma03
2008-11-25 11:23
0

Brukar rida barbacka på pållan.. dock lär det väl dröja innan vi kan ta en barbackatur igen eftersom vi måste bygga upp alla muskler på nytt.

TildaH
2008-11-25 13:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja, men jag är ju hopplösOskyldig

Harry är super snäll att rida barbacka. Och han är alldeles platt/bred över ryggen så jag sitter som gjutet. MEN jag har vidrig balans + olika långa ben, så det går bra en stund i trav men sedan brukar jag börja vingla. Oftast lyckas jag ändå balansera men senast kände jag hur vikten blev helt åt höger o känner att det går åt fanders. Försöker "ropa" åt Harry, -STANNA PTROOO SAAAKTA LUGN, men så tjockörad har han nog aldrig varit utan han trippade på en samma trav. Så jag vickade av. Men eftersom han är en ängel (även om han lät mig falla av med "flit"Obestämd) så tvärbromsar han o står alldeles stilla o väntar tills jag slutat sprattla runt på marken.

Så tills vidare så tränar vi på att rida utan stirrups, det är nog avanceratOskyldig

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

fridak
2008-11-25 13:40
0

det var nog ett år sedan sist nu nästan. jag har världens sämsta balans och när jag känner att jag är på väg att förlora den så glider jag av frivilligt istället för att klamra mig fast. då har man lite mer möjlighet att landa bekvämt;)

hade bara tänkt skritta men så blev det inte. testade istället övergångar skritt-galopp, galopp-skritt. traven försökte jag hoppa över.

Thorsson
2008-11-25 15:12
0

rider nästan jämnt barbacka när jag väl kommer upp från en pall xD  red nästan bara barbacka i somras typ =)

ew
2008-11-25 22:39
0

Ett tag red ja i stort sett bara barbacka på den ena, den andra har så himmla hård ryggrad och är rätt spinkig så hon är som en ål men är ut me henne barbacka ibland med:D

Repoort
2008-11-26 09:15
0

Har bara ridit barbacka en gång på Reddie. Han är rund och go men har en fruktansvärt hård manke så det var ingen trevlig upplevelse. Min förra travare red jag ofta barbacka på i både skritt, trav och galopp, med träns eller grimma och grimskaft.

Platypus
2008-11-26 11:39
0

ojoj! rider massor barbacka! min Dana hatar sadeln, så det är skönt för henne att koppla av utan ibland.. Snart blir det dock ännu mer barbacka när hon har kommit längre i dräktigheten! :)

Jenniferohlson
2008-11-26 18:19
0

Älskar att rida barbacka så de händer mn nte så ofta för min tjej är så känslig i ryggen så hon uppskattar inte de så mycke.

chriisse
2008-11-29 02:19
0

Jag rider jämt barbacka. Ridit utan sadel det senaste halvåret. Och i grimma såklart. ^^

Primee
2008-11-30 12:45
0

Jag har små perioder när jag är lat när jag kommer från jobbet o ska ut o rida i mörkret. Då är det så lätt att bara slänga på lite reflexer o ett träns o sticka iväg - går såå mkt fortare då ^^,

[Jennniie]
2008-12-01 14:01
0

För några år sedan red jag barbacka under ett helt år, då jag inte hade någon sadel till hästen jag red då.
Detta gjorde grymt mkt med min sits och balans, idag är det sällan jag tappar balansen. Sitsen har blivit mkt bättre och måste säga att det bara är positivt med att rida utan sadel.

Visst de första 10minutrarna är det halt och man är lite spänd, men när både ryttaren och hästen slappnar av sitter man som gjutet.:)

Tyvärr har jag inte ridit barbacka sen i somras, och på nya hästen har jag inte hunnit pröva än. Haft den en vecka =)
Men blir nog mkt i vinter då det är skönt att bara slänga på ett träns och slänga sig upp på täcket.

Thorsson
2008-12-01 19:38
0

Bild på oss från i sommras, och att jag rider i mjukis brallor och schabrak i näven är inget att bry sig om.. ^^,

Liiinn91
2009-01-27 19:11
0

Rider nästan jämt barbacka. Tycker nästan att det är lättare :P Dessutom är det skönare å varmare nu på vintern, när man slipper sitta i en kall sadel å iställe på en varm häst ;) Å nu har jag å Looi börjat träna hoppning barbacka. Gud va det är kul! :D

Hannybee
2009-01-29 14:48
0

Gjorde det för inte så länge sedan. Som du säger, superbra för balansen och när det är riktigt kallt ute på vintern så är det rätt skönt att sitta på en varm och lurvig hästrygg.

CarolineO
2009-02-09 10:07
0

Jag är alldeles för kass på det i dagsläget… Skulle behöva träna mkt mer för att få tillbaka den forna balansen…
En orsak till mina problem är ju att jag knäckte becken benet på 2 ställen för 7 år sen (jisses, är det så längesen?!!! Fy fasen vad tiden går!!!) och har fortfarande ont när jag ska hålla mig "på plats" och styra & lite sådär…  Men jag tycker nog att det går liiiite bättre för varje gång, hehe…

Zabbio
2009-02-09 18:57
0

Har börja rida mer och mer barbacka nu :) Fast mest är med sadel ändå :P

Eve
2009-02-09 21:30
0

Önskar jag kunde rida barbacka på Millan… Kanske när hon får lite mer ryggmuskler, så kanske inte ryggraden är så spetsig ^^

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[uranButtler]
2009-03-02 02:12
0

jag rider barbacka jätte ofta :) det är mycket kul och man får bra balans :D men jag fick blåser i röven från början för min hästs manke är så spetsig ^^)

casandra
2009-03-02 20:49
0

Jag rider i princip aldrig barbacka på Brian, det händer några gånger om året bara, och då håller jag mig till skritt och väldigt lite trav, han har ett galet stort steg och har inte den barbackavänligaste ryggraden, haha!

På mitt ena russ rider jag i princip bara barbacka nästan, och på det andra russet blandar jag lite. Men nu på vintrarna är det ju så skönt att rida barbacka och bara ha en filt på, varmt och gosigt.

Tusen
2009-03-02 22:19
0

Malena på Last Hood på väg ut på en liten tur i januari. "Lasse", som fortfarande tävlar i monté tyckte det var jätteläskigt första gången Malena red barbacka på honom. Nu är han mer van och kan lugnt ta en tur ute i snön.

Thorsson
2009-03-02 23:09
0

Nu när jag inte har en sadel längre så får jag rida barbacka. hur underbart som helst, längtar dock till sadel så jag kan börja rida lätt igen ;)

running
2009-03-14 11:12
0

Jätte bra balans träning än anna är dock feg och anväder sig av en ridgjord .

ska snart prova rida helt bar hon har en härligt rundad rygg mitt varmblod så de är inget problem där och japp naturligt viss mycket varmare om gumpen

sthlmsjenna
2009-03-14 14:20
0

Jag är inte en ett fan utav barbacka ridning då jag är kort och hästen stor. Men när jag hade ponny så red jag alltid nästan barbacka. Jag brukar dock rida mycket utan stigbyglar nu.

Fast barbacka turer brukar det bli mest på somrarna när man rider och badar med hästen eller rider från sommarbetet osv.

Rider som sagt oftast utan stigbyglar

Fast barbacka brukar jag också rida ibland.

Och rida två st. barbacka

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Hannybee
2009-03-15 22:34
0

#24 Vad sött med rött träns och tomteluva. ;)

Linnea
2009-06-08 15:05
0

jag red in min ponny barbacka för jag hade ingen sadel, men nu är man ju lite bekväm av sig och tar oftast sadel.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
2009-06-08 15:31
0

Min sadel har varit trasig ett tag, och mitt i att flytta hemifrån har jag inte råd att fixa det just nu.

Men det gör väldigt lite, nu har jag nämligen blivit så van att jag känner mig lika stadig utan sadel som med, nästan. (Känner mig.. jag är det nog inte egentligen x) ) Senaste ridturen var vi ute några timmar, alopperade och hoppade lite stockar. Fast han är svår att få i galopp när jag är barback, tror inte riktigt han har förstått att han får lov att galoppera. Med sadel räcker det nästan att tänka galopp så.. Kan ju vara att han tycker att jag känns lite ostadig, men jag känner mig ganska säker själv iaf.

Och tänk i böran av hans utbildning för bara ett år sen gick det inte att rida honom barbacka alls, han slingrade sig som en ål så att det var nästan omöjligt att rida ens med sadel.. men nu känns han stabil :)

emeliekarlssoonn
2009-06-08 18:26
0

Silvers sadel är så jäkla obekväm så jag rider mest barbacka nu för tiden. Oftast i repgrimman. :P  Tror inte att ridläraren som är fodervärd på honom tycker det är ngt vidare. Hon vill hellre att jag rider honom samlat och på tygeln. Jag tycker det är pisstråkigt rent utsagt och är istället ute och slörider i skogen xD  men ska jag ut och klättra eller trimma på banan åker sadel och träns på. :P

Zabbio
2009-06-08 18:36
0

Jag rider barbacka för tränare också nu :P Har däremot alltid träns.

Akerberg
2009-06-08 22:52
0

Jag rider barbacka när jag har bråttom =P  Sist var vi ute och rejsade i backarna i klätterskogen, pållan tyckte det var hellajbans!

QuantasCurry
2010-01-11 22:01
0

jag rider nästan alltid barbacka när jag rider ut Glad

Em--ma
2010-01-11 22:40
0

red i två veckor barbacka varannan dag typ ;D orkade inte hämta sadeln så jag kunde lika gärna rida barbacka bra för balansens skull när han ska rätta till bakbenen med en bock ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

BeatriceHolmberg
2010-01-11 23:05
0

Det händer en gång ibland att jag rider barbacka på Besse , riktigt mysigt en sommarkväll eller nu på vintern med massa snö :)

CelsiusT
2010-01-11 23:58
0

Jag rider min unghäst barbacka väldigt mycket just nu, eller ja kanske att jag har sadel nästan lika ofta. Hon är så underbar att rida barbacka på, lagom bred över ryggen men endå inte bred och platt men urenkel att hålla balansen på =)

Har ridit Brorsan barbacka några gånger nu, han är lite spetsigare och smalare över ryggen, dock väldigt skön att sitta på, men han är svårare att hålla balanen på (kanske pga hans stora steg?). Han har ju så underbara gångarter så det är inte det minsta problem att hålla sig kvar i traven (eller tölten för den delen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

emeliekarlssoonn
2010-01-12 07:39
0

Jag var slö igår och orkade varken sadla eller tränsa så jag utmanade ödet och satte på hästen enbart repgrimma ;)
 Det är något som är värt att tränas på ja… (a)
 Skritten var inga större problem förutom att han svänger som en jävla planka och släpper iväg bogar och kör ut näsan så det blir vingligt så in i bomben, trava var det inte en chans att jag kunde göra, vilket jag visste om men likfan skulle jag prova (hur ska man annars veta om det funkar :P). men efter 3 travsteg hängde jag som en trasdocka runt halsen på min stackars häst och så mig själv hänga över staketet halvt medvetslös med huvudet i snön ;)
 Hua för den hästens gångarter alltså :P

Animal-3
2010-01-12 09:43
0

Jo jag rider för det mesta barbacka. MEN Peewee är ju så obekväm att sitta på. Stor lång manke man bara inte kan komma undan+ att han är skumpig i traven. Vilket gör att jag efter några steg tappar sisten och tappar jag sitsen tappat jag balansen och styrningen och Peewee har en enda sträng regel när man rider "rör inte manen". Så…det är väl anledningen till att jag tar sadel på honom när vi ska ut på större/längre eller högre tempo turer. Skäms

London999
2010-02-11 23:01
0

jag skrittar bara ut barbacka på min häst för hon är lite speciell inge bekväm att sitta på, jag har inte provat många gånger så jag skulle prova nu i vinter och rida lite barbacka, hästen tog ett travsteg sen landa jag i snön bredvid henne så det ska mkt till om man ska sitta kvar på henne, superlim i rumpan kanske skulle funka? xD

ebengtssson
2010-02-12 07:31
0

Jag försöker rida barbacka så ofta det bara går :) Älskar att känna hästens rygg och värme när det är kallt ute =D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

velepa1986
2010-02-12 09:22
0

Just nu rider jag nästan bara barbacka, de är så härligt att göra de i skogen.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

elli-kleo
2010-02-25 15:04
0

Jag rider ganska ofta barbacka, speciellt när det är kallt ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zaphix
2010-02-25 21:05
0

Rider aldrig helt barbacka längre sedan jag for av och bröt benet i somras, men har ridit ibland med barbackapad. Är typ fuskmocka på ovansidan så man får jättebra fäste, men ändå barbackakänslan, perfekt alltså. :)

Men nu vågar jag inte längre, har skräck för att hoppa av hästen. Så måste ha stigbyglar för att sakta kunna gå av.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg