Hull på travare!
Hej!
Tänkte bara undra hur era travare är med att lägga på hullet. Har travare svårare att bli tjocka än andra raser eller?
Vi har två travare på gården, den ena rids mycket den andra lite mindre. Dom som rids lite mindre blir aldrig tjock och har aldrig kunnat bli det. musklerna blir ju svagare, men han har jämt fri tillgång till mat.
Tro nu inte att jag menar att jag vill att han ska bli tjock
För det vill jag ju inte
Mina ena är välmusklad och igång och rids ganska mkt, han är jättesvår att hålla i hull och blir väldigt lätt tunn när man har honom igång.
Den andra är väldigt dåligt musklad men därremot lite rund, absolut inte rund om man jämför med andra hästar. Man känner lätt revbenen, men hon har endå endel fett på kroppen i jämförelse med den andra häten är hon nästan tjock =)
Dom går på fri tillgång på ensilage.
Ja jag tror nog travare har lite svårare att lägga på sig över lag. Säkert finns odm som har lätt för det, men över lag tycker jag det verkar som att dom har svårt att lägga på sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 ok :)
Storen är svår att hålla i hull, framför allt på vintern trots att han äter hela dagarna..
Men nu har vi äntligen hittat ett foder som fungerar bra, Hippo Grow Alfa.

jag har en extremt lättfödd travare, han får sommarmage på det ickeexisterande betet. han går inte på så mycket hö, bara fem kg, och håller hullet ändå. men vi har ett väldigt bra hö också och tuggbehovet fyller han med halm.
en annan travare i stallet har lite svårare, men han kom riktigt mager till stallet för på förra stället slutade de stödutfodra samtidigt som betet tog slut helt. Han går på ca 9 kg hö och nu syns inte revbenen längre så han är väl inte direkt svårfödd heller eftersom han gått upp på den givan.

Mitt russ är verkligen rund, go och har fått en tjock päls som lockar sig vid hovarna. Varmblodet är rund och go, vet inte om det ligger i generna. Fick höra att hennes pappa Zoogin kallades för köttbullen så det ligger nog lite i släkten.
#5, jag är benägen att hålla med dig om att det till viss del ligger i generna.
Jag har 5 varmblod efter samma mamma men olika hingstar o alla har olika lätt/svårt att hålla hull.
Plösen är lättast, han är blir aldrig tjock o det ska mycke till innan han tunnar ur, han håller lika bra året runt oavsett hur mycket/lite vi rider
Jänta var lätt men svår eftersom hon hade kroniska magsår, men hon var ändå rätt bra i hullet året om
Annie däremot lägger på sig bara hon tittar på mat, märks ingen skillnad hur mycke man än tränar
Victor, han är väl staketet i syskonskaran, han lägger aldrig på sig fast han äter mat i princip dygnet runt o aldrig tränas, han kan nog upplevas som lite tunn men revbenen syns inte men känns lite om man känner efter.
Ida är som en korsning mellan Jänta och Annie, rund o fin men med stressmage som man alltid måste passa. Hon tappar snabbt när det är nåt som inte passar
Ja det kanske har nått med gener att göra…

Har sedan -94 haft två travare och båda har varit grova och fina i hull och muskler. Ger fri tillgång på grovfoder.
Tycker inte travare har svårare än andra raser att lägga på sig. Är nog som fler här säger, genetiskt. Inte ens två helsyskon är ju lika.
Tack för alla svaren :)
Min travare lägger sig grymt på sommarbetet…ser ut som han var dräktig i 24 månaden;-)
#11 haha så blir min arabkorsning på sommaren. Min bror brukar då säga att han ser ut som att han har föl i magen. Men det är nästan omöjligt att hålla honom fin om magen då 
ja det är itne lätt att få dem snygga på sommaren m så mkt mat som vi har
precis :D
Crow har svårt att gå upp i hull och rasar väldigt snabbt om nåt går fel. Första sommaren såg han inte vacker ut då jag tropdde att sommarbete skulle räcka (och de första kilona kändes ju som ''mer muskler'', pga backarna i hagen tänkte jag då han gått i liten platt hage innan.. sen från att jag insåg att han var på väg att bli för tunn och tills jag lyckats få i honom rätt mat så han han bli riktigt mager..) Han äter/åt rätt dåligt överlag, lucern var inte gott och hö gickk inte ner mycket av.. korn var det som till slut fick upp hullet. Sen dess har det varit korn och fri tillgång på grovfoder som gäller. Numera äter han också lucern och han har börjat äta mer ordentligt över lag, mer hö framförallt och lämnar inte mat i hinken längre :) Så nu är det lätt att hålla hullet men han stödfodras en del även på sommaren.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

min har väldigt lätt för att gå upp i hull trotts att hon är 19 =)
Min är jätteknepig han såg verkligen ut som en sticka när jag fick hem honom och är fortfarande tunnast i stallet men vi kämpar på. I sommar fick han allt en sommarkula till mage men nu ger jag honom mkt silage och lucern så han inte ska tappa ngt. Sen börjar väl lite muskler dyka upp nu så han ser faktiskt ut mer som en häst än en sticka nu 
#16 Vi har också en häst hemma som väldigt lätt får mage. Han fyller 21 nästa år
#17 Skönt att "hästen är som en sticka" tiden är över då 
Min förra foderhäst (ridtravare) blev gärna tjock under sommarhalvåret när han gick på betet, men annars hade han lätt att falla ur, särskilt när han fällde fick man vara noga med foderstaten och motioneringen. Min nya medryttarhäst (även hon ridtravare) ska tydligen ha väldigt lätt att falla ur.

Min lilla pålla har ganska mkt muskler men har verkligen inte svårt att hålla hullet på vintern så rids hon inte jättemkt och vi klipper inte våra hästar utan låter dom få tjock riktig vinterpäls så nu ser hon ännu tjockare ut, och på sommaren lägger hon oxå på sig några extra kilo men inte så hon är överviktig lite gullig mage bara lagom sommar rund :)
Rappe har svårt att hålla hullet uppe i slutet av betesperioden, så vi fick som tips att stödfodra honom. Började med det i slutet av augusti och han är skaplig.
Hullet lägger sig inte över revbenen som man "vill" utan han blir mer bukig och får världens kagge istället.
Men hellre några kilon för mycket än några kilo för lite.
#20 ja vi låter också våra få tjock päls :) så ser dom så goa och runda ut :D
#21 Ja det är ju inge kul med en häst som är smal. Då väljer jag nog en lite för tjock häst. Det ser ju så äckligt ut när revben och allt syns.

Min travare brukar få en rund liten lagom sommarmage de får hon även om man rider tycker ja!
Annars är hon stabil ligger i fint hull året om förutom på sommarn då vi lägger på lite runt magen 

vad man får tänka på är att travaren från början avlades fram från fullblod och gångartshästar och att fullblodshästar kan vara lite svårare att hålla och/eller få upp i hull i jämförelse med t.ex. kallblodiga hästar.
jag tror mig minnas att jag har hört att det har med metabolismen att göra - att varmblodiga hästar har en högre metabolism än de kallblodiga.
när jag väl fick upp min i 450 kg så stannade hon där. spelar ingen roll om det är sommar- eller vintersäsong och vilket foder hon har, hon ligger baskemej på 450 kg konstant.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Tänkte passa på att fråga mig för ang. just hull. Min travare var mager när han kom till mig för ett år sedan i januari, men fick upp honom ganska snabbt i hull. Sen fick han en helt sommarsemster att gå upp ytterligare och sen dess har han hållt ett mycket fint hull. Nu förra veckan har hans revben börjat peta ut och jag är helt förkrossad… Jag har spekulerat lite kring varför han helt plötsligt gått ur hull när han hållt sig hela vintern. Är det att vintern har varit extra hård, pga pälssättningen, och allmänt att det krävs så mycket energi från honom att stosa omkring i en stor hage med knähög snö? Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till… Tips?