Dressyr Övningar?
jag är medryttare på en travare, men när hon köptes av sin ägare så kunde hon inte trava utan passade, nu kan hon både trav och galopp,
i början när hon lärde sig trava så kunde hon bara trava fort, nu har hon fått mer "rätt" muskler och kan trava långsammare
men till problemet, när man rider i vänstervarvet vilken gångart det än är så välter hon innåt verkligen lutar innåt hon är lite stel i den sidan oxå och svår att ställa, hon gick till och med omkull med min kompis en gång bara det var lite lerigt och hon luta så mkt,
asså man tycker ju att det bara borde vara att träna på att ställa och svänga och så men hon HATAR dressyr så ibland vägrar hon att gå, hon är envis som en liten åsna, dessutom är hon en häst som tycker det är kul när hon lyckas älskar att få beröm, men så fort hon märker att det är nått hon inte klarar av blir hon grinig och typ ger upp genom att bara stanna.
jag vet inte vad jag ska göra för att få henne att försöka och itne ge upp?
och nått tips på övningar som man kan göra för att hon inte ska välta så mkt och lite lösgörande övningar :D
tack på förhand :D

Börja med att träna in ställande hjälper, alltså kan du enbart ställa halsen på hästen åt höger och vänster? Longera och tömkör i ridhuset så hon får en chans att balansera sig på böjt spår utan ryttare, rid inte i ridhuset, och ska du träna ställa och svänga rid ut, du kan ställa en häst längs med en väg, rida serpentiner, öpnna och sluta, skänkelvikning, begär inte mycket i början och rid bara i skritt. Stannar hon driv framåt, rakt framåt och börja om med mindre ställning och mindre krav för att sen öka.
Rid ut i skogen rid runt träd i åttor och stora cirklar, bara toppen om det är lite snö eller knöligt underlag då arbetar hon bara mer, sväng inte tvärt, hästen måste hitta muskler och balans för att orka bära dig och svänga samtidigt. Rid också med relativt långa tyglar om du ska rida runt träd mm, då får hon balansera sig utan dina händer, du ska alltså böja henne med skänklarna och svänga med vikten, "peka" bara lite med hjälp av tyglarna vilken riktning ni ska mot.. Tips för att kolla att det inte är din balans som ställer till det ta bort dina stigbyglar och rid övningarna utan stigbyglar.
Det tar tid för en häst att hitta balansen med ryttare och på böjda spår, det krävs av dig att ha tålamod och arbeta med hästen i lugn och ro, den ska få chansen att hitta sin balans och bygga muskler utan att råka ut för att gå omkull, en omkull ridning kan i sig leda till att den får en låsning i kors eller rygg vilket bara gör det svårare och behöver professionell hjälp för att bli av med det.

vi har tyvärr inte nån tillgång till ridhus, hon är en skogsmulle men vill jag vill ju ändå att hon ska funka i dressyr plus att hon gillar att hoppa och då är det bra om hon kan svänga,
glömde skriva att det inte är bara på böjt spår hon drar mkt åt vänster oxå,
det är bara ett problem det går inte att rida hästen utan stigbyglar, det går inte att sitta på henne jo i skritt såklart men inget annat, plus att det är 2 andra som har ridit henne ibland oxå och hon är likadan med dom, tack för tipsen ska tänka på de när vi är ute i skogen och rider :)

eftersom hon har så svårt i de varven har vi försökt longera henne men hon blir typ galen vet itne om hon känner att hon blir lite tvingad att ställa sig och får smått panik :/

Kan du rida utan stigbyglar i skritt börja i skritt, skritta varje gång och ge er ut i krånglig mark så hon måste arbeta med balansen och svänga, longera bara i skritt då ni måste inte tvinga henne att trava innan hon har mjuknat upp i skritten. Ska du rida på volt börja på en stor fyrkant och börja sakta kapa hörnen på den, med lite lite böjning i början, bara i skritt! Det kommer ta jätte lång tid innan ni får en häst som inte får panik, speciellt eftersom hon har gått omkull.
Egentligen krävs det att alla som rider den här hästen släpper alla andra ideer om hoppning och stora prestationer, för ni måste få ordning på det här först innan något annat kan komma in, man kan inte rida en häst i hoppning som inte kan svänga utan att riskera sitt liv.

asså hon är inte rädd för att svänga, och hon har inte nån panik efter att hon gick omkull, asså hon får bara panik när man logerar henne, att rida henne på volter tycker hon bara är jobbigt hon får ingen panik, tack för tipsen ska prata med ägaren och min kompis som oxå rider henne ibland.