Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 2610 ggr
[Zkold]
0

Clear round dressyr?

Är det någon här som ridit clear round i dressyr som kan berätta lite, börjar fundera på om ja ska anmänla mig till det framöver då jag övat in programmet ordentligt…
Hur pass mkt bör man öva på det? Och hur bra borde Viking gå typ? Ja vet att de bara e clear round men jag är lite fjantig å rädd *fniss*

RockinNewport
0

Visste inte ens att det fanns CR i dressyr. Men det låter som en kul grejCool Synd att min inte kan vänster galopp så bra… hihi

.... You Never Can Tell ....

[Zkold]
0

#1 På vår ridskola har dom det i alla fall och även på min gamla ridskola. :D

fridak
0

är det 60% som räknas som godkänt? isf så ska viking gå så bra att han klarar det för att ni ska få en liten rosett. Men jag tycker ni ska ställa upp oavsett:)

sthlmsjenna
0

jag har varit med på det. det är inga stööre krav på CR i dressyr. men 60% är det för att få rosett. bara att öva och ha som ett mål att få 60% även om man inte får det första gången

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Eve
0

Tycker defenitivt att du ska ställa upp (: Se det som en träning bara (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Smex
0

har själv varit iväg på sånt och då har det varit 55% för att få rosett. Men det är ju inte jätte viktigt att hästen går med krökt nacke genom hela programmet.

Det är ju trots allt en CL.

Men testa och få se vad för resultat du får. För det är ju resultat av all träning du har lagt på killen =)

[Zkold]
0

Jo ja ska nog ställa upp fast det blir nog inte riktigt än måste öva lite också hehe. Men sen är jag ju så feg med haha..

Eve
0

Vart äger detta rum nånstans? (: Låter kul!

fridak
0

#8 jag skulle tro att du får åka långt om du vill dit, jag tippar på att det ligger i nybrotrakten, utanför kalmar:) alltså 4-5 timmar med bil från stockholm.

Eve
0

Hehe, ja, lite väl långt kanske :P

[Zkold]
0

Ja dom annordnar det på nybro ridklubb ibland har jag sett. Du ska inte va med då Eve?:P hihihi.

Invisible
0

Jag har varit med på en dressyrCR som min klubb arrangerade. Superbra träning, jag tycker helt klart att du ska anmäla oavsett om du är osäker på att gå CR. CR är för mig endast träning, och när jag ställer upp i det i hopp eller dressyr är det enbart för träningssyfte.

Hannybee
0

Jag skulle vilja vara med på något sådant… Vet att de anordnar "Blåbärshoppning" och "Lingondressyr" (alltså CR) på ridklubbar i närheten. Men är det någon som vet om det finns så enkla program så man inte behöver galoppera? Sköthästen har inte "fattat galoppen" ännu. xD

fridak
0

#13 det är väldigt sällan det är galoppfria program på "vanlig" ridklubb. Det lägsta programmet man brukar rida på klubbarna brukar vara LC även om det finns lägre program. Jag tror LE är galoppfritt.
sen har även ridtravarnas egna organisation lite tävlingar där det brukar finnas med galoppfritt också.

[Zkold]
0

Hittade ett LC program idag å tycker de inehöll ganska mkt galopp egenligten.. men men. Har dom tagit bort att man ska hälsa innan man börjar programmet? Har hört det ifrån en kompis och de låter lite skumt tycker jag.. är det något nån vet?

fridak
0

#15 jag tror det tagit bort det, men du hittar programmen på ridsportförbundets hemsida tror jag:)

Invisible
0

Här finns alla dressyrprogram: http://web.telia.com/~u85907774/dressyr/program.html

I min klubb hade vi LD:3 som lägsta dressyrprogram, och detta program innehåller ingen galopp.

#15 Det ska inte vara någon halt i början i de nya LC-programmen.

Invisible
0

#14 LE-programmen inehåller bara skitt om jag inte minns fel! :)

Hannybee
0

Okej, tack så mycket! :) LE och LD:3 innehåller ingen galopp då om jag har fattat det rätt? :P

fridak
0

här finns också alla dressyrprogram m.m. http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPageWide____5958.aspx

#18 okej, minns bara att det fanns en hel del utan galopp:) men då skulle nog tom jag våga mig på LE-program^^

fridak
0

alla program fanns visst inte alls i min länk…

Hannybee
0

Har kollat på dem nu, och en LE klarar han ju iaf av. xD

sthlmsjenna
0

i Stockholm finns det en liten ridklubb vid namn Skutan där de brukar ha blåbärsdressyr med endast travmoment.

Ang. procent för rosett tror jag dock att det oftast är 60% för 60% är godkänt oavsett vilket program du rider.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Tin-Tin74
0

Jag tycker verkligen att du ska ställa upp!!! Mest för att få tävlingsvanan. Och i CR tävlar du ju bara mot dig själv, så du behöver inte ha focus på några konkurrenter. I hoppning brukar man ofta få välja höjd själv så innan jag går upp en klass med mina hästar brukar jag starta några gånger i CR på den höjden. Lika så i dressyr rider jag gärna ett par CR innan en riktig klass. Mest för att känna att programmet sitter samtidigt som jag får ett protokoll med kritik på så jag vet vad vi ska jobba mer på.

Så putsa utrustningen, ryckta och fläta hästen, plocka fram rena snygga ridkläder, och ge dig iväg!!!

Vad har du att förlora? Inget!

Men om du inte ställer upp, DÅ förlorar du… En upplevelse och ett avbrott i vardagen. För hur det än går, tar du det med en klackspark så är det hur kul som helst!!!

Lycka Till! Håller tummarna för dig!!!

London999
0

jag skulle jättegärna prova CR dressyr men min häst skrittar inte rent, hon  passar i skritten, får man mkt avdrag av det?

för det är inget vi kan göra åt tyvärr :/

BeatriceHolmberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är jag också lite småsugen på , fast Besse och jag måste slipa lite mer på galoppen innan :P