Överskottsenergi
Har kännt ett tag att Viking inte fått ut sin överskottsenergi ordentligt då jag såsat i skritt i två dagar för min kompis häst är under igångsättning. Igår tänkte jag att han skulle få göra av med sin energi på fotbollsplanen som vi kallar det… en gigantisk äng. Viking stäppade på stället när vi kom dit. Sen släppte jag iväg honom.
Fan vilken energi! Vilken glad häst! Några småskutt rakt upp i luften blev det också. Galopperade i båda varven och lät honom sakta av när han ville. Men han galopperade nog i 20 min iaf. Sen travade vi och skrittade och han var hur mjuk som helst!
Hoppade av honom på hemvägen och gick med honom hem.
Hela hästen var blöt, det droppade från bläsen och han var svettig ända uppe på ryggen, hela benen och överallt. Torkade honom med en handduk och sen fick han en fleece med hals på sig. Ska klippa honom igen i veckan tänkte jag.
Han såg så nöjd ut hehe… han är ju avlad för att springa så jag tror inte det är fel att göra så någon gång ibland för att göra av med överskottsenergi.
Hihi… Va härligt =) Jag längtar tills jag har en broms på min pålle, då ska jag också göra sånt.. Jag älskar att ut och rejsa av ibland =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ibland brukar jag låta min sköthäst sträck ut oxå, han blir så fin efteråt! :)
Han må vara kallblodstravare i grund och botten men oj vad den hästen kan springa…

Sådär brukar jag göra (inte riktigt i samma mängd) innan jag ska träna dressyr.. Han har SÅÅ mycket energi, så jag måste börja ridningen med att galoppera några varv (självklart har jag skrittat fram först) Så jag sedan när det värsta energin är borta kan koncentrera oss på "jobbet" :)
// Cathie @ www.cathie.se
Jag vågar bara släppa på i uppförsbackar för det kommer lätt bockar och bakutsparkar annars. :)
Men det är roligt. :)

#4 min bockar jämt :P Men det är bara kul :P
// Cathie @ www.cathie.se
#5 Samma här =) Har inget emot sånt.. hihi… Min kompis har en överviktig tinker som jag rider ibland, när man sätter full fart på honom på ängar så blir det bocksprång å det vildaste, skitroligt =) Han har dessutom så mjuka bockningar…
Medarbetare på westernridning.ifokus
Nån gång i veckan rejsar jag med min häst. Släpper tyglarna och låter han galopppa från ena ändan skritta tbx och galoppa igen så han får vila lite ibland x'D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Wow den bockningen hade känts som ryttare ;).. Jag har en sköthäst som också har en enorm överenergi, har bara ridit henne två dagar så här långt och tagit det ganska lugnt men hon jobbar som attan även i skritt och i trav så känner man när man samlar upp henne lite att hon är på väg in i galopp av ren glädje… tyvärr har vi inte fått en chans att galopp träna ännu men det kommer, det kommer..
Dock märker man av hur all energi gör att hon håller på och explodera när man travar henne för i kort trav har vi bakben som sitter näst intill under mig i ena sekunden och två meter bakom i andra, hon trycker ifrån något djävulskt men tar tack och lov inte bettet :D, är det bara jag som upplever att när dem laddar så pass mycket så känns det som att benen är ÖVERALLT och aldrig där dom borde vara :D

Besse brukar också få springa av sig en gång ibland när vi är ute och rider , då i form av "travartrav" . Han tycker det är skitkul (och det tycker en annan också) :P
Våra får sträcka ut så flera gånger i veckan om det är väder o ljus. Vi rider nästan aldrig på nån bana lr så utan bara i skogen o vägar, bästa räser biten vi har är på 2 km, där går det undan.
Jag tror att alla hästar mår bra av att få sträcka ut mellan varven. Alldeles för många hästar har inte stora hagar nog till att springa i full fart. Och det blir något annat när man kommer ut på en äng eller på en bra mjuk väg.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#13 - Jag håller med! På sommaren finns det en väg som är runt tre kilometer, ganska brant och där brukar jag gallopera. Det är jätte bra underlag också, inte hårt och inte mjukt :)
Ibland när han har på tok för mycket överskotts energi longerar jag honom i volten och då brukar han rejsa varv på varv på varv i galopp utan att lyssna på mig, sen så när han börjar trava lite mer normalt så lyssnar han och är snäll ;)
Han gillar bäst att få rusa utan ryttare för då kan han ja gigantiska glädje skutt, sparka och bocka och busa, det "får" han ju inte göra med ryttare på ryggen, dock kommer det ett eller annat bockspråing iaf ;P
Annars brukar jag låta honom rejsa över ängar och i uppförsbackar, det älskar han ;)
Eller trava långa sträckor :)
Dock e dom flesta av mina kompisars hästar segare och har inte samma energi så ska vi rida ut ihop och jag märker att han är het släpper jag honom en vända i volten så han får rusa av sig det värsta ;)

Jag brukar oxå springa av min bus häst, hon älskar att sträcka ut och springa fort, i början blev det travartrav men sen så lärde hon sig att galopp går fortare det tyckte hon var kul. nu på vintern så har vi en stor äng vi kan sträcka ut på och på sommaren så har våran granne som är trav tränare gjort en travbana mitt ute i skogen som är sandad där vi rida ett underbart upplopp där hästarna älskar att sträcka ut sig, UNDERBART :D
Jag ser jättetjock ut på bilden men har typ 100 lager kläder på mig på mig och det blåser i jackan xD