Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2598 ggr
icansson
0

travare som inte kan trava

ja som rubriken låter. har en valack som "travar" lite speciellt. han travar med frambenen men bakbenen lyfter han högt som tölt nästan väldigt mysigt att rida men undrar varför de kan vara så här?

CelsiusT
0

Min travare har mestadels amerikansk blod i sig (93% om jag inte minns fel). Dom amerikanska travarna har gångarten tölt med då dom är framtagna ur raser som töltar (bla TWH), i amerika är det väldigt vanligt med töltande hästar (rack) då man tycker det är en bekväm gångart.

Min travare föredrar tölten framför traven och jag tror han tröttnat på att trava efter 10 år på travbanan. Tidigare ägare har inte tillåtit tölten och inte heller galopp, utan det skulle vara TRAV!! Jag upplever som att han gör vad som helst bara inte trav (nästan, ibland travar han). Jag har lärt upp tölten på honom så han förstår att gå i samma gångart på alla ben (vilket inte var fallet när jag fick honom). Nu låter jag honom oftast välja gångart själv och tölten är det han völjer om vi inte skrittar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Lyssna efter "Blck & Decker" när han töltar, även känn/kika efter om bakkroppen vajar i sidled. Svajningen på bakkroppen brukar ofta synas tydligt på svansen.

running
0

Har också haft en herre som inte villa trava då jag fick honom han körde skritt eller gallop.(tror han  var gör le travandet då han vart på travet till 12 års åldern)

o som mellan gång blev de pass eller möjligen tölt.

också nästan bara amrikanskt i honom.

som jag försökt sagt tidigare ska vi nog vara stolta över att vi har flergångare o kanske är de där vi kan få lite mer uppmärksammhet för våra vackra travare :)

CelsiusT
0

#3 Håller helt med =) Jag är jättestolt över mina två amerikanare som har tölt i sig (hoppas lillstumpa också ska vilja tölta under ryttare, sett henne tölta som handhäst). Jag tror absolut att det är ett sätt att göra travare mer populära som ridhästar! Märker väldigt positiva reaktioner över min storhästs tölt. =) Jättekul!!

icansson
0

hans stam är

rönnad gordon

e:missionary man e: pia frost

2# nu är jag förvirrad hehe vad menas med black and decker?

svajningen finns där den både syns o känns.

CelsiusT
0

#5 När en häst går i tölt så är takten på hovarna i tankt med att upprepa "Black & Decker, black & decker", man liksm kan säga det för sig själv när man rider och tämmer hovslagen då in i "melodin" så är det tölt.

Du stavade fel på namnet så fick först inte upp hästen i databasen =) Men här kommer hur mkt blod från dom olika raserna Rönnas Gordon har i sig:

Franskt blod 10.30 %
Ryskt blod 0.00 %
Amerikanskt blod 89.70 %

Em--ma
0

Min häst brukar tölta när han inte orkar trava.. Så om jag ex. travar runt 15 varv på banan (vilket jag inte gör ) så början han tölta tillslut. eller om man kräver saker av honom länge i traven börjar han tölta 

Det  är hans sätt att säga nu orkar jag inte mer Flört

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CelsiusT
0

#7 Aha.. Lustigt då tölten är mer balanskrävande, vilket man tycker borde vara att koncentrera sig mer än i traven. När min kille inte kan hålla balansen (pga underlag eller för att han blir trött) så kommer traven istället.

giffan
0

Jag har tyvärr en travare som inte kan trava… Och jag skulle verkligen vilja att han travade då jag tänkt att starta honom… Han är det rätt mkt franskt i, så han har inga ursäkter från det amerikanska.

Jag har upplevt många travare som kan trava när man kör men inte när man rider, så jag tror att det kan sitta där på ett sätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
0

Jag har tyvärr en travare som inte kan trava… Och jag skulle verkligen vilja att han travade då jag tänkt att starta honom… Han är det rätt mkt franskt i, så han har inga ursäkter från det amerikanska.

Jag har upplevt många travare som kan trava när man kör men inte när man rider, så jag tror att det kan sitta där på ett sätt.

~ Anneli ~ 

helisa
0

Jag har haft en travare som inte tog ett travsteg så länge man red utan gallopp var det som gällde hur sakta han än sprang.

Men han var helt stupsäker med travet framför vagn, det var aldrig någonsin ett felsteg med vagn, vare sig hemma lr på¨banan.

En del är bara sådana, när han slutade tävla så fick jag honom att faktiskt trava småbitar när vi red med hellst så var det galopp lr skritt som gällde. För min del så gjorde det detsamma eftersom vi bara red i skogen

icansson
0

idag har jag konstaterat att han töltar allt stämmer in med black&decker :) o han svajar med bakdelen

CelsiusT
0

#12 Kul =)

icansson
0

ja det känns himla rolig:)

ebengtssson
0

min travar gjorde så i början (båda två) Men jag tror jag drev på eller lät de hålla på sen så slutade de.

Vet inte rikigt vad jag gjorde, men nu är den borta på stoet och nästan på valacken :P

Har en film där han travar lite konstigt men hittar den inte x)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

#15 Varför vill man ha bort det? Det är ju en mkt mer användbar gångart än traven då den är så mkt mer bekväm. Sen innebär ju tölten inte att man inte kan lära hästen trava också, omm na ex vill tävla dressyr eller liknande..

giffan
0

#16 Jag tycker inte att det är bekvämt. Tycker det känns helt fel och att hästen inte bär upp sig. Känns som att hästarna gör så för att det är något som är fel lixom.

~ Anneli ~ 

ebengtssson
0

#16 jag håller inte med dig, det är inte bekvämt och han mår inte bra av det själv, då han sänker ryggen och arbetar inte alls. därför vill jag ha bort det

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

#17 o 18: Ja men det går ju att bygga upp. Varför ska det vara en sådan självklarhet att ta bort tölten? Det går aldeles utmärkt att jobba dom även i tölt och efterhand få den bärig. Sen vill man ju såklart skilja på gångarterna trav och tölt, men det är ju en annan sak.

ebengtssson
0

"19, han töltar inte, han har trav med fram och någon trav/galopp på bak

satilaryttaren.se

giffan
0

#19 Jag ser tölten/passen som ett försvar när de inte vill jobba i trav. Kan tycka att det är Ok om man har en bra trav i rätt form och sen jobbar fram en tölt, men inte åt andra hållet.

~ Anneli ~ 

CelsiusT
0

#20 Ja men då är det ju en helt annan sak. TS häst töltar…

#21 Jag tror med många gågner att hästen tar till tölt för att den heldre vill gå i det än i trav, speciellt sådana hästar som har travat på bana stor del av sitt liv. Min pålle tex gjorde allt för att undvika traven. Varför ska jag då tvinga honom att trava? Eftersom han heldre ville tölta så jobbade jag upp tölten på honom. Nu när tölten börjar fungera så har jag börjat att arbeta mer med traven, men väldigt kravlöst för att han ska gilla traven. Jag är inte intresserad av att tvinga hästen till något dne inte vill, jag vill motiviera den att faktiskt tycka det är kul och vilja göra det jag vill.

Varför måste traven komma först om hästen inte vill det? Om hästen heldre vill tölta, då är det väl inget fel i att först jobba fram en bärig och stabil tölt och ta traven sedan?

ebengtssson
0

#21 jag tror att han gör det för att han är otränad och stel som han gör det för nu gör han det knappt eller så är det för att han bara har kommit på att han ska trava ordentligt så blir det lättare ;P

Sätilaryttaren :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

#23 Min kille travade också fram och galopperade bak i början. När jag lät honom tölta så försvann det =) Han hade tidigare inte fått varken tölta eller galoppera men han ville själv inte trava.. När jag rider ut så brukar han få välja gångart själv många gånger, sålänge han går korrekt och bär upp sig och mig, han väljer ofta tölten på transportsträckor på vägar (grus och asfalt) och galoppen på öppna fält eller skogsstigar (åtminstone nu när det är en halvmeter snö ute). Traven väljer han nästan aldrig, men har har nu börjat ta traven och trava med bärighet när jag ber honom om det.

ebengtssson
0

han tar traven efter en stund men han har haft en stor skada sommaren 08 (drog av långa tåsträckar senan bak) och sen vinten 08 blev han sparkad av en annan häst och fick en lös benbit så han är fortfarande under igångsättning :)

Sätilaryttaren

satilaryttaren.se

Nitro
0

jag tror att i 90% av fallen där ryttarna tror att hästarna töltar så går de i grisepass med litelite tölttakt.

CelsiusT
0

#26 Ja innan man fått tränat upp tölten tror jag också det kan var så. Om just din procent stämmer vill jag inte uttala mig om, men kan tänka mig att många hästar går i grisepass innan man fått tränat upp tölten. en det beror också på hur man gör och tar sig in i "tölten"/rack'en.

Jag står i ett islandsstall med instruktörer och har ju fått stöttning och hjälp med tölten. Dock var dom otroligt förvånade över hur rent min häst töltade efter bara några få träningspass.

London999
0

Jag är medryttare på en travare som inte kunde trava, när hennes ägare köpte henne när hon var 4-5 så passade hon bara hon fick alltså aldrig gå nått lopp hon skulle skickas till slakt, nu när hon snart är 10år så har hon fortfarande nått passliknande skritt men hon kan trava och vi har även lärt henne att galoppera men när traven går förlångsam eller om hon är osäker på underlaget så slår hon gärna över till pass, jag är väldigt stolt över att vi har lärt henne att trava och att hon faktiskt har 4 gångarter typ, men hon har ingen ren skritt så kommer aldrig kunna tävla dressyr på henne.

men för att lära henne att trava så har vi ridit på bommar massor med bommar :D du kan ju försöka med det för att få en ren trav :)