Flätad man
Hur länge kan man låta en fläta sitta i en man? Jag har hört bara någon dag, stämmer det?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

jag har också hört ett par dagar, annars sliter det som fn på manen. Men jag känner en, som har i sina flätor vecka efter vecka, bara för att manen ska lägga sig på den sidan. men ja, man ser ju hur sleten manen blivit när hon har plockat ut dom.

Vrf skulle manen bli dliten av att va i fläta? Tkr att det låter mer vettigt att inte ha fläta alls (i hage) för att hästen behöver manen (och svans) för att vifta dän flugor.
#2 jag har inga flätor på mina hästar, men en kompis har flätor på sin häst, dag in och dag ut. Som #1 säger, för att mannen ska lägga sig på en sida, fast jag tycker det är snyggt när mannen är på båda sidorna :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag tycker också att hästen behöver sin man och svans. Men vid vissa väder så gör det ju inget om man har det flätat, det blir ju lättare att hålla rent och det gör ju i sig att det inte slits lika mkt. När hår är ihopflätat så skyddas det ju mer än annars så ser inte riktigt hur en flätad man och svans skulle bli mer sliten.
Hur länge man bör låta den sitta i var ju frågan. Jag vet inte om det finns någon rekomendation eller ens varför det skulle finnas mer än att man självklart måste sköta om hästens svans och man och se till att det inte fastnar något som irriterar osv. Man bör också vara uppmärksam på om hästen har ont av att ha man och svans flätad, trots allt finns den där av en anledning.
Medarbetare på westernridning.ifokus