Bli både arg och ledsen!
Hej!
Jag ska ju antagligen köpa häst till sommaren. Många av mina kompisar har hästar/ponnysar för flera tusen. Dom har fått sina topphästar av sina föräldrar. Nu är det äntligen min tur, men jag kommer få köpa min häst själv. Och jag har inte råd med en häst för 55 tusen! Har ju hört att travare är hästar för dom som inte har pengar till "riktiga" hästar. Okej, jag har inte pengarna för nån dyr häst då jag måste köpa hästen själv. Men jag väljer inte travare för det, utan för att jag vill ha en häst som jag får arbeta med. Fått höra kommentare om mitt val som "Men du som vill tävla Tova? Travare kan ju varken hoppa eller galoppera!" Det gör mig både sårad och arg! Klart att travare också kan. Varför skulle dom inte kunna t.ex? Jag ska hitta min drömhäst och visa att travare också kan!
//Tova

Bara fördommar, och att de är folk som inte har råd med dyrare tycker jag också är skitsnack. Jag hade kunnat köpa en dyrare häst om jag hade velat, men de va faktiskt han jag har som jag fastnade för. Man ska ju passa ihop också. Min häst hade tävlat både distans och hoppning innan han kom till mej.
De är klart att man måste träna hästen för att få en hopphäst, men de måste man med alla. Bara för man har ett halvblod behöver de inte betyda att den kan hoppa, man måste lära hästen de precis som med alla andra raser. Gah, jag blir så arg på sånna människor som inte fattar. De är bara trångsynta och okunniga människor som säjer så, annars hade man inte sagt så.. Bara skita i dom.
Jag har fått höra så konstiga kommentarar så jag har slutat lyssna. Men den bästa är nog "Han har så svårt att lära sej att galoppera för han har varmblod i sej". Om en korsning som har svårt för att lära sej galopp.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
#1 jaadu, man får ju höra det mesta ;)

#2 ja tyvärr, men de handlar nog mycket om okunskap. De är ju bara kolla dom stora ridtravar bloggarna, dom verkar också ha problem med sånna människor.
Sandra
Köper du en travare måste du räkna med mycket jobb, speciellt om den är outbildad. Men är du beredd att lägga ned jobbet så är det ju värt det. :)
Ser förresten att du bor i Sundsvall, vi har en jättebra ridtravarförening här som du måste vara med i isf. Har tävlingar och kurser och så..
Vill du ha tips på tränare som är bra när man har ridtravare, PM'a mig!

#4 Du kanske har koll på om de finns de någon ridtravarförening i Gävle / Sandviken?
Sandra
# 5 det ska finnas en ridtravarförening i gävle, gå in på ridtravare.com o titta på deras disrikt, där finns det en för Gävleborg iaf
Klart dom kan, å dem kan bli toppen snygga också :D
Dock kan dem vara svårare och kräva mer träning än en "vanlig" ridhäst, endel travare är t.o.m inte ens vana vid att lyfta hovarna för att man ska kratsa så där kan endel krångla och galoppen beror oftast på hur länge dom gått på banan, om dom ens gått alls ;)
Men det jag kan säga är att dem älskar att jobba och verkar aldrig tröttna eller få nog och den jag rider tycker att allt jag hittar på är kul :D
Så du får en toppen kompis som gillar att jobba ;)
#4 Jag har ridit travare förut och hjälpt till att utbilda hästar. Just nu rider jag en fd travare, fast ett kallblod. Hon tyckte inte om sulkyn och vart väl rädd för den, har jag för mig. Hon är bara 4 och då hjälper jag att utbilda/rida in henne.
Jag är beredd att lägga ner mycket tid, träningar och pengar på min häst. Jag vill inte ha nått halvblods valack som gör vad man vill på en gång ;) Vill ha nån som jag kan arbeta med och utvecklas med :)
Vet en tränare som jag rider för just nu, hon har 2 ridtravare. Hon kommer jag få mycket hjälp ifrån. Men kan ju alltid vara kul att testa en annan också ;)
Bor du också i Sundsvall?
#7 Japp. Vill inte ha en häst som allting funkar från första början eller vad man ska säga. Vill ha en lite busig som kan säga emot och som jag kan arbeta med. Det är lite svårt att förklara :P
Vill ju ha en häst som lyssnar, men inte drar sig från att busa nån gång ;)
Sen nu har jag ju världens chans att få åka till ett travstall med hur många hästar som helst. Jag får ju välja o vraka bland dom som inte går så bra på banan eller dom som helt enkelt inte gillar travet. Men jag får inte köpa en topptravare för att skola om den till ridhäst.. Men bland sisådär 40-?? hästar borde jag hitta min drömhäst :D
#8 jo, men prata med dom om hästens personlighet också. Vissa är för stressiga och nervös och kan därför vara svåra, och då menar jag jätte svåra att rida in.
Men dom flesta travare har ett trevligt och glatt lynne och är lätta att rida in ;)
8: Japp, jag bor i Sundsvall och är delfodervärd på en ridtravare. Tränar mest NH, men har varit med på mycket lektioner och tävlingar med ridtravarföreningen förut. :)
#9 ja det är klart ;) hästen måste ha bra temperament, annars kan det ju bli riktigt krångligt :P
#10 vad kul! Vart står den hästen nånstans?
11: Blev väldigt OT, men i Kvarsätt, ca 3 km utanför Bergsåker. :)
#12 mm. Längtar tills jag ska få åka och hälsa på alla hästarna!

#5 Det finns INTE en ridtravarförening i Gävle tyvärr. Men du kansle vill vara med och starta upp en? Det har däremot, en gång i tiden, funnits en kontaktperson för distriktet, därav finns det en länk på förbundets hemsida.

#14 Intressant, hur går man till väga när man startar upp en? Har man de som jobb eller bara nåt på fritiden?
Sandra
jag köpte min travare för 8 tusen och samtidigt köpte en kompis en tävlad hopphäst för 80 tusen.
Nu 3½ år senare så har hon sålt hästen för att den la av och slutade med allt och blev sönder stressad och min travare har bara gått framåt i sin utbildning :)
Kompisen har/hade alla förutsättningar med att lyckas bra med hästen, föräldrar som kan hästar, bra stall och allt! Jag har/hade inga förutsättningar med att lyckas men se vad som har hänt, jag lyckas med min häst.
det jag försöker säga att det inte är pengarna som gör hästen utan ryttaren :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#16 Just nu saknar jag bugande gubbe som smylis 
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#16 jo precis :) Många av mina vänner tvivlar på att det kommer bli något bra av min plan :P Men samtidigt så säger dom det att är det någon som skulle klara av det så är det jag 

#16 Ja men precis, jag håller med! De är ryttaren som gör hästen å de spelar ingen roll om man köper en för 80 000:-. Skitbra skrivet! 
Sandra
Sen beror det på vad man vill med sin ridning. Självklart finns det undantagshästar som tävlar i de allra högsta klasserna som har haft anknytning till travare… men de är få räknade. Men vill man inte tävla med den allra högsta eliten.. då duger verkligen en travar exakt lika bra som en "vanlig" häst.
Sen gäller det att hitta en häst som har lämpliga förutsättningar, men det gäller ju för alla hästar.. och köpare.
~ Anneli ~
#20 ska försöka komma ut och tävla :) Men satsar ju inte sådär jätte högt. Utan jag provar mig fram och ser hur långt jag kommer =)
#21 Ja och då kommer en travare vara helt perfekt till dig.
~ Anneli ~
#22 vad kul att höra!
tjena att en travare inte kan hoppa eller galoppare x) jag och min häst har hoppat 1.20 på bana i galopp :) Har fått massa kommentarer om att hon har bättre galopp än många andra hästar :)
Hon är tävlad i trav så travare kan visst galoppera och hoppa :D
vissa människor är som hitler (förlåt men så tycker jag!) han hatade judar och vissa människor hatar travare tycker inte att det är något ras!
Kortet är från i fredags när vi hoppade ca 50 cm :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

#24 Va kul att de går bra för er! Tävlar ni också?
Sandra
#25 har tävlat en gång :) bara 6o cm, klubbtävling :P Debut för oss på båda så det gick inte jätte bra x) Ramla av, men jag hade kul :D
Håll er gärna till ämnet då det ramlade ut väldigt mycket nu på slutet…
men kul att hon hoppar så högt :)
Dumheter! Travare kan både galoppera och hoppa, sedan beror det mycket på individen, vilket det gör hos alla hästar(!) hur bra dom blir och sedan ryttaren då med såklart. Jag tog lille Lord, helt outbildad, och han har blivit jättefin. Både galopperar och hoppar. Kan korta sig hur mycket som helst och fortfarande bibehålla galoppen, och hoppar 1m. Han är en mycket bra individ att göras med också! Så absolut, en travare är perfekt.
Är lite som att köpa en unghäst, gäller att rida till och forma den med! :) Sedan får man se vart det bär!

#28 Instämmer totalt.
Sandra

#15 Man håller ett allmänt möte, som man annonserar om på Ridtravarföreningens hemsida. Man antar stadgar för distriktsförening (dessa finns att få via oss, maila den som är distriktsansvarig, hittas på "kontaktuppgifter till styrelsen"). Man utnämner en ordförande på det allmäna mötet och styrelsen konstituerar sig sedan med kassör, vice ordförande, sekreterare (om ni är så många). Sedan är det bara att börja planera vad man vill göra! En del av medlemsintäkterna kommer till föreningen, men först efter årets slut så det första året brukar vara "svårast". Men efter några år brukar aktiviteterna vara igång. :-)