Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 4224 ggr
FunnyFlyer
0

Stallhyra?

Vad betalar ni i stallhyra och vad ingår? Vad får ni göra själva? Kul att veta tycker jag. :D

Zaphix
0

Betalar 1000 i stallhyra, ingår hösiklage och in och utsläpp. Jättebra tycker jag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Eve
0

Jag betalar 3500. Då ingår torv, silage och fodring 4 gångewr in dagen på vardagar (kollektivt på helger)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

sus-sharon
0

0 kr. eget stall = allt arbete, året runt. men då trivs jag bäst=)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Siggebus
0

Betalar 700 kr i månaden året runt.

Jag köper själv kraftfoder, mineraler och hö. 

Mockar själv och förbereder mat i hinkar och IKEA-kassar.

Vi har torv i boxarna - stallägaren beställer hem på pall och sedan betalar jag för varje bal jag använder en gång i månaden.

Vi har ett skjul i hagen där vi ser till att det finns fin halm att tugga på under dagtid - den halmen turas vi om att köpa när den börjar ta slut.  

Morötter ger vi höst till ungefär början på sommaren - köper i säck för 20 kr/säcken. Turas om med det.

Ingår:

box, del i sadelkammare, tre små skåp, vinterhage på ca 2 hektar, sommarhagar på ca 4 hektar, vind och regnskjul.

Stallägaren fodrar varje morgon och kväll under uppstallningsperioden (ca okt-juni) lunch ger stallägarens dotter efter skolan och jag ibland vid tillfälle.

Utsläpp sköter stallägaren 5 dagar i veckan - jag har 2 dagar. Insläpp sköter stallägaren 4 dagar i veckan - jag har 3 dagar.

Stallägaren har alltid ut och insläpp på helgerna men jag tar det lite då och då - vill vara snäll mot min underbart trevliga stallägare! Glad

Skruttan-1
0

jag betalar 500kr box då ingår halm,ensilage men då har jag allt arbete själv men åandra sidan så vet jag att allt blir bra gjort osv. Hyr stallet av en bonde.

Repoort
0

700:- stallfarbrorn släpper ut, strö ingår. tar på täcke om man ber och fixar även mockning och intag/kvällsfodring om man blir sjuk

Förut ingick även hö. men han hade problem med hjärtat ifjol så jag avrådde honom från höintag och fixade det själv. han var snäll och slog mina lägdoråt mig och lånade ut de redskap som behövdes. Han är ju trots allt 70 år.

running
0

1000:- per häst och då är de lös drift allt grov foder fixar stallvärdinan och alla kollar vatten och mockar vind skydd vid behov.

hade med 6 balar ensilage från förra stället och fick då dra av

kommer inte betala nåt efter April då jag har på eget igen jätte skönt vill ja lova

L00ttz
0

betalar 3900 ingår hösilage, Havre,korn betfor och mineraler in och utsläpp alla dagar det enda jag behöver göra e att packa höpåsarna och mocka. fast ska flytta snart då det e mögligt hö.

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

FlowerPower
0

Har hästen i kollektiv stall & betalar 300 kr. Har tillgång till liten paddock, täckesrum, klubbrum, varm/kall vatten.

Nackdelen är att det inte så många hagar samt att sommarbete får man skaffa på eget håll.

Man delar på ut/in släpp, just nu blir det 1 ut/in i veckan. Alla sköter sina egna hästar, mocka, fixa mat, rida m.m.

sthlmsjenna
0

Betalar 3.200 kr ( stallägaren höjer typ lite då och då tyvärr).

Då ingår hösilage, betfor, havre, kalk, fritillgång på torv.

Ridhus, travbana, ute volt, ridslinga runt gården finns.

Klubb på anläggningen så det finns tävlingar,träningar och en del aktiviteter.

Vi tar typ 3 fodringar per vecka, ibland mer. Hästarna får mat 4 gånger om dagen. Går i hagar, en och en eller två och två.

Ingen täckesservice, så hästarna står med täcket på hela tiden.

Vi fixar i princip allt själva, mockar, fixar hö&kraft, tar av/på, byter täcken själva på våra hästar osv.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Mollsz
0

Jag står på Närsjö Gård i Eskilstuna :) Det kostar 1950 per månad och då ingår;

- Utsläpp /vardagar
- 2 insläpp/vecka
- Torv
- Betfor
- Hö
- Täckes påsättning..

Det enda jag behöver göra själv är att mocka, fixa maten och tvätta boxen när det behövs :) Har även 2 pass per vecka, men imorgon släpps dom på bete, ÄNTLIGEN! :D

Mollsz
0

Glömde skriva att det ingår 2 fodringar per dag också :)

Tin-Tin74
0

har eget stall, så 0 kr - hur mycket som helst, och då ingår ALLT! Från alla vardagliga stallsysslor till skörd. Repartioner och nybyggnationer. Egen skog att rida i, egna ridbanor. 

Skönt att ha eget trots allt arbete, det är ju bara mig själv (och resten av familjen) jag kan gnälla på om något inte är bra. Saknar dock någon att rida ut med. Brukar lösa det med att lasta upp på transporten och åka till min syster, ibland kommer hon till mig.

studs
0

betalar 2800 då ingår allt så som , in/ut 7dar i v,fri tillgång på hö,halm,havre,betfor,mineraler,vitaminer. mockning,ridbana med hindermatrial. o ridvägar till tusen, även platta fina ängar att rida på =)

sommarbete på gården och då betalar jag 800 o då ingår foder över sommarn :)

så jag gör inget alls förutom att åka ut o rida och dricka kaffe med de andra ;P

[Nesslan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag betalar 0 kr för min häst (shettis) i stallhyra. Vi har gjort så att ägaren till gården får nyttja henne som barnponny mot att vi står gratis och han betalar dessutom foder. Så jag står för hovslagare och veterinär och kommer upp ca 2-3 dagar i veckan och pysslar med henne och det funkar hur bra som helst! Känns skönt att inte vara tvungen att åka till stallet varje dag eftersom jag går i skolan. Glad

[Zkold]
0

1300 betalar jag, Då ingår hösilage, fodring, spån insläpp och utsläpp.
Finns en kanonfin ridled och andra fina vägar och ängar att rida på samt en stor paddock och ett ridhus.
Jag och min kompis hjälps åt och mockar t.ex. åt varandra samt ger mat och kollar till de dagar den andra inte rider.

Sen kostar det 650 på sommaren. Skrattande

CelsiusT
0

Betalar 400:- på lösdriften och 250:- på sommarbetet. Då ingår bara att dom håller lösdriften iordning med torv, mockning, hö o vatten m.m. Hö/hösilage köper vi gemensamt, allt annat får jag fixa själv. Vill jag ha hjälp med något (ex kraftutfodring m.m. ett par dagar om jag är sjuk eller bortrest ställer dom alltid upp!)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kickilu
0

Jag betalar 670 kr / box. Då ingår hagmark, el, stängselmaterial samt bortkörning av gödselstack men allt arbete får man göra själv.

fridak
0

1500kr/mån betalar jag. då ingår halm, hö, havre, betfor, mineraler, saltsten, utsläpp, fodringar, bra paddock. insläppen delas upp på inhysningarna.
man har stalljour en helgdag/månad - då sköter man allt i stallet inkl. mockningen av alla boxarna.
man ska hjälpa till vid hö och halmkörningarna.

betalar lika mycket under sommaren. jouren blir lättare eftersom hästarna går ute. finns underbara ridvägar runtomkring. ett rätt hästtätt område, ridhus får man köra till.

Parla
0

Min stallhyra är 0:- och då ingår hö, havre, utsläpp morgon och morgonfodring.

Får köpa spån själv och lunch och kvällsfodra samt ta in på kvällen själv.

swedensess
0

betalar 800kr står själv för hö och kraft mm

det som ingår är underhåll, el,vatten, ridhus, bete, vi hjälps åt med att ta in och ut hästarna (ca 5gg i veckan per person)

QuantasCurry
0

0kr. har mitt eget men får samtidigt allt jobb själv. den enda utgiften blir kraftfoder och saltstenar.

anna-mana
0

Har eget stall så betalar bara för kraft foder och mineraler, men har allt jobb själv vilket jag bara tycker är roligt..

[Tovab]
0

500:- Då ingår;

- hö, spån, in/utsläpp, täckespå/av tagning. Sen bete på sommaren. Närmare sommaren så blir stallet klart o då ska jag ha min blivande häst där :) Allt underhåll ingår och dom får gå i mellanstora hagar. Är ute runt 12 timmar varje dag. (vilket jag tycker är jätte bra!) Så det jag behöver köpa är kraftfoder. Mockar gör jag såklart själv också ;)

Jag tycker det är ett väldigt bra pris eftersom allt utom kraftfoder ingår.

fabric
0

4200 :- då ingår:

fullservice, 13 kg hösilage, halm, 1 liter havre/korn, 1 liter torr betfor, 4 spån/torvbalar, täckesservice, två ridhus, en ridbana, skrittmaskin, daglig utevistelse i stora hagar.

Mocka och ordna höpåsar gör jag själv.

velepa1986
0

Gratis för mej, då stallet är pappas.
Men vi tar 500 kr - kallhyra. Då ingår in och utsläpp. sommarbete. till sommaren funderar jag på att anlägga en ridbana.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Daisymink
0

jag betalar 1200kr i månaden..
hö, halm och alla fodringar+in/utsläpp ingår..

har ingen ridbana men kanske fixas till sommaren..

// Vanessa 

[Tovab]
0

Jag skulle aldrig kunna betala så mycket som 4200:- i stallhyra. Fast skulle vara lyxigt med allt på gården. Det enda jag skanar är ridhus. men det ligger ungefär 15min bilresa bort.

CelsiusT
0

4200:-/mån i stallhyra, hua, det är mer än vad BÅDA mina hästar kostar totalt tillsammans med ALLT inräknat!!!

[Tovab]
0

Min blivande häst kommer på på runt 1000:- Med försäkring o skoning o sånt inräknat =)

lillsandra
0

1500:- inkl strö, foder och hö per häst. har 2 st. sen mockar jag själv varje dag och vi hjälps åt med in och utsläpp.

jsca
0

1500:- inkl halm, hösilage, havre, betfor mineraler och in-/utsläpp. Det är bara mockningen jag gör själv. 
Hjälper ju dock till när jag är där , tex tar in hästarna och fodrar kvääll :) men det gör inte mig något :)

HannaT
0

800 kr för boxen
300 för in- och utsläpp
2 kr/kg ensilage (~600 kr månad)
20 kr/spänsäck 

Det jag gör i stallet är att mocka och lägga fram mat. Glad Stallhyran blir sammanlagt mellan 1600 - 1800 kr/månad.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

pluttanna
0

#29 Men du kan inte gämföra hennes vita pris där stallägaren inte vill bekosta sina hästägares hästeri med dina priser där stallvärden inte ens får pengar över på sommarbetet.

Själv skulle jag faktist skämmas om jag hade häst uppstallade för många av dessa priser.

[Tovab]
0

#34 hur menar du med att skämmas? :)

Jag får ha för 500:- i ett nybyggt stall med 3/4 boxar. In/utsläpp ingår, även allting med täcken. Hö och spån ingår också.

CelsiusT
0

#34 Det var en reflektion över att mina hästar (även om jag inte räknar stallhyran) kostar tillsammans lika mkt som hon får betala för en häst i enbart stallhyra.

Jag tror faktiskt inte att mina stallägare går någon större förlust på det priset jag betalar. Så mycket som jag sköter deras marker, staket, stall, hjälper till på turridningar osv så tycker dom nog det är ganska bra att ha mina hästar där till det priset. Förstår inte riktigt hur du kan med att döma och hur du resonerar?

icansson
0

150 kr stallhyra men står för allt övrigt själv har hela stallet mkt hagar m.m

pluttanna
0

Då både skatt och moms äter upp en stor del av den vita stallhyran så kan man inte gämföra dessa hyror som du gör. Den som tar 1250 kr i vit stallhyra har mindre kvar till samma utgifter än den som tar 800 kr svart.

Det jag menar är att folk står till priser där allt ingår trotts att dom i själva veket skulle komma upp i dessa priser enbart med foderskotnaden om dom fick skaffa maten själva. (framföralt om dom skaffade den på rätt sätt o int ebetalar svart) Dock beror det oxå på vad hur mycket det är som ingår givetvis.

Sedan framkomm det inte från början att du jobbar åt dom för att då få mindre hyra. ;)

fabric
0

Jag tycker att 4200 kr/månaden är mycket jag också. Men jag har inte ett direkt val då jag inte kan stå kollektivt och behöver alltså fullservice då jag studerar på högskolan och endast hinner med min häst. Har alltså inte tid att springa runt och sköta andras hästar. Dessutom ligger gården centralt med goda förbindelser, och ridhusen är nybyggda. Det kostar om man vill ha. Sen vill jag stå norr om Stockholm och då blir det lätt så att priset skjuter iväg. Och det är som "pluttanna" säger.

CelsiusT
0

#38 Visst är det så. Men ärligt så tror jag inte att du förstog min jämförelse. Det var inte en seriös jämförelse där jag gick igenom fördelar och nackdelar osv osv utan bara en reflektion på att hennes stallhyra (oavsett vad som ingår) är lika hög som mina 2 hästar kostar tillsammans (även om jag inte räknar med min stallhyra utan bara räknar vad dom kostar). Det var bara en reflektion över hur otroligt hög stallhyra det var, inte en seriös jämförelse.

På min stallhyra ingår igentligen ingenting! Jag sköter mina hästar HELT själv, MEN om jag vill så sköter dom hästarna åt mig. Dom har erbjudit att ge hästarna vatten och foder (vilket i princip är det som krävs för mina hästar) men jag är ju endå där varje dag så då fixar jag vatten och hö själv. Men utöver den "tjänsten" så ingår ingenting i stallhyran. Jag betalar allt till hästarna vid sidan av så som fodet, strömedel osv osv. Har ju hästarna på lösdrift så inga tjänster med in/ut-släpp. Stallägarna gör ingenting med mina hästar i dagsläget.

Det jag betalar för är ju att mina hästar "tar upp plats" och utnyttjar markerna (som dom endå har problem med att deras hästar inte hinner äta av). Jag betalar även för att staketet ska finnas där och vara helt.

Sen att jag jobbar för att få lägre stallhyra har jag aldrig sagt, Det är den stallhyran oavsett om jag jobbar där eller ej. Men när jag endå är där så passar jag på att hjälpa till med både det ena och det andra, vilket gör att jag tror knappast att dom går back på att ha mina hästar på gården för 400:-/st och mån.

carrrrrooooo
0

det stall som jag har min häst i är 6 km bort.. åker moppe dit på 10 min.

1500:- allt ingår.. då menar jag verkligen ALLT!::

Mockning alla dagar, in och ut släpp alla dagar, fri tillgång på hö/höensilage, täckesbyten om man vill ha det. Hö, mineraler,betfor, havre och lusern.

Så det ända man behöver göra är att åka ut till stallet och ha roligt med sin häst:) jag njuter verkligen av att slippa mocka och att ha full serviceSkrattande

och ett nybyggt stall som är ljust och luftigt, och en uppvärmd stor sadelkammare.

juste självklart har min häst hästkompisar och stora hagar!:)

Mandah
0

0kr, eget stall. Trivs bäst så faktist :)
Har ca 60m till stallet ;)
Har ridbana 100m-200m från stallet. :)

[DHIZA-bus]
0

Jag betalar 3.500 kr då ingår: in/ut släpp, fodring mockning ibland om jag inte vill göra det själv, betfor, havre/ kraft, vitaminer ,minerler.

skrittmaskin, rundbana,sandbana, skogslinga och mil vis med kör och ridvägar. och ett plus för mig bara 15/20 min från travbanan.