Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 3196 ggr
icansson
0

välja bett?

Hej min travare har jag haft i ca en månad. jag fick med ett träns med ett tjockt tvådelat bett. provred han dock ej med detta träns hos ägaren. När jag rider honom verkar han väldigt störd av bettet och gapar och han är väldigt känslig i munnen. han gapar och visar tänderna o stort sett hela tiden jag rider honom trots att jag är väldigt försiktig(vill bara konstatera så att ni inte tro jag drar för hårt i tyglarna) utan har en mycket försiktig kontakt o försöker rida med sitsen mer.

Bytte till tunnare tredelat bett men det fungerar inte heller bra samma problem där.

va tro ni om hackemore? har ni använd de på era travare hur fungerar de?

vill tilllägga att jag inte har nosrem på tränset.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hackamore är ju ett bettlöst stångbett så det kanske inte är första alternativ efter ett tränsbett.
Sidepull eller repgrimma skulle jag nog rekomendera Glad

(kompis på vår gamla fjording, men det var den enda ridbilden jag hade med repgrimmaSkäms)

icansson
0

jag köpte en repgrimma idag som jag tänkt o prova :) min travare har börjat stegra o de verkar som att han är väldigt besvärad av bettet

icansson
0

1# Har följt dej en del med dina hästar vilket underbart jobb du gjort med tuffis:) du får gärna pm:a lite med mig om du vill kan behöva så mkt tips o ideer som möjligt:) har både shettisar o min travare.

helisa
0

Jag rider en av mina på hack, går jätte bra, den andra rider jag på pesoa, har provat det mesta som finns i bettväg på honom o han funkar absolut bäst på det, (är väl medveten om vad dom flesta anser om pesoa, men han är nöjd o då får han ha det) han blir bråkig o styrig på de flesta andra bett, raka, tunna, tjocka, två/tre delat, hack, skumgummi, tror att det enda jag inte provat på honom är ett peewe (tror att det stavas så)

Zaphix
0

Jag skulle inte sätta mig upp på en häst med bara repgrimma ifall den bara gått med bett förut. Man måste ju träna från marken först för att vara säker på att hästen förstår vad trycket mot nosen betyder.

En tjej i mitt stall har ridit sin häst med hackamore länge utan några som helst problem och har tränat mycket från marken med repgrimma. Men när hon satt sig upp på hästen och skulle rida med repgrimman så förstod inte hästen signalerna från repgrimman. Hon skulle alltså inte fått stopp på hästen om hon inte ridit tillsammans med mig och min häst så jag kunde stanna framför henne och hennes häst stannade av den anledningen.

Det är skillnad på hackamore och repgrimma, antagligen så reagerar hennes häst mest på trycket som blir från remmen under nosen och inte från trycket på nosen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jag har ridit alla våra hästar i repgrimma och aldrig haft några problem. Kan bero lite på vad för repgrimma man har (finns många dåliga) men annars ver jag inte.

Hack är ett stång bett och inverkar på både nos, underkäke och nacke. Vilket gör att det lätt blir för skarpt och många hästar krullar ihop sig. Det kan även vara svårt att rida med för den som inte är van.

#3 oj tack^^ Visst kan vi höras där.

Övrigt, mark jobb i repgrimman är bra och vill man just förbereda för ridning kan man alltid ta repgrimman och ett par tyglar och joba hästen från marken först se så den svarar på de signaler repgrimman ger.
I många fall kan man ju ha träns under de första gångerna men är hästen så besvärad av bettet är det nog inte att föredra.

Zaphix
0

6: Är en bra repgrimma. :)

Exakt, var mest det jag ville säga, att jobba från marken först och testa för att det inte är säkert att hästen förstår.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#7 ^^ ville också bara förtydliga mig. tror vi är inne på samma spår iallafallFlört

CelsiusT
0

Jag skulle inte gå upp till hack direkt. Hack är en stång-bettsling (som #1 säger), det innebär att din hand blir starkare än du själv känner.

Jag skulle provat ett sidepull då det har ungefär samma funktion som ett tränsbett, fast utan något i munnen.

Repgrimman kan ju fungera hyfsat lika dant om du sätter tyglarna vid knutarna på sidorna, annars får du en helt annan funktion på det (när man sätter tyglarna i öglan på undersidan). Den helt nya funktionen kan vara svår för din häst att uppfatta om han inte tidigare är van vid den. Det kan vara svårt att arbeta hästen med ställning osv, risken är att häten bara förstår stopp om den inte förstår signalerna som blir så annorlunda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Animal-3
0

#9 i vanligafall brukar jag också rekomendera just sidpull först och sedan repgrimma men enligt ny forskning ska väl repgrimman vara tydligare än sidepull och lättare för hästen att förstå.

CelsiusT
0

#10 Det kan hända, men det beror ju helt på vad hästen kan sedan innan. Är hästen utbildad på hur ett tränsbett fungerar och att den är övertygad om att det är så det ska gå till när man rider så kan det vara väldigt förvirrande med en repgrimma med tyglarna i öglan undertill. Det blir ju en helt annan funktion. Så även om det skulle vara tydligare så krävs det nog att man först kollar av att hästen förstår vad man håller på med. Sidepull är ju väldigt mycket mer likt ett vanligt träns med bett.

Nyfiken på vad det är för forskning som jag inte hört om?

Animal-3
0

#11 Det var min tanke från början med. Tror det ska finnas en länk till den  på horsemanship iFokus. Jag leter reada på den och postar här. Skadar ju inte att de som funderar på alternativen också kan se det:)

Animal-3
0

#11 klicka här och sedan på Bitloze optomingen, Så kommer den upp.

CelsiusT
0

#13 Ja jag förtår inte ett ord av vad som står men..

Animal-3
0

#14 går att översätta, men om du håller pilen över bilderna så visar dom vad som händer när man tar i tygeln. Höger, vänster och halt.

helisa
0

#13 länken verkar klart intressant men det hade varit kul om den åtminstone fanns på engelska, svårt att förstå all text faktiskt. Synd tycker jag.

Vi rider o tävlar (trav) oftast på samma bett, men lite med ålder och bättre kondition mm så har vi ibland fått betsla om, upp eller ner vilket man nu vill, men det har aldrig varit nåt problem att gå från ett vanligt travbett till hack eller till tex repgrimma, hästarna förståpr o lyssnar lika, det som vi uppnår är att dom blir mer nöjda i munnen med eller utan bett

Animal-3
0

#16 ja det är jätte synd, förhoppningsvis kanske den kommer på engelska med tiden:/

icansson
0

har jobbat greven på marken idag med repgrimma vilket gick kanon kommer fortsätta jobba på marken med repgrimman tills de känns hundra bra.

Zaphix
0

Min och Dackes blogg

Eve
0

Vet inte riktigt vad de andra har skivit.. Men har du kollat tänderna?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

icansson
0

#20 tänderna är kollade av tandis för ca en månad sen

Zabbio
0

Kan prova oledat tränsbett (många travare verkar gilla oledade bett mer än ledade.) eller ridkapson (inte de där tjocka, klumpiga longeringskapsonerna) med fast järn eller kedja.

Hackamore är som sagt ett bettlöst stångbett och inte det bästa förstahandsvalet på en häst som inte är väl utbildad och ställer sig m.m. på i princip bara sätet :) I min åsikt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.