Travare till ridhäst
Har hört massa om att man inte kan göra om storatravare till ridhästar, dom kan inte galoppera, dom kan inte hoppa, dom kan inte lära sig dressyr osv.
Jag har en B-ponny som jag gjort till ridhäst, han tävlar ponnytrav och monte också. Hoppar 1.10 och kan skänkelvikning osv. Riktig allround häst! :)
Men börjar bli något lång för honom så vi har snackat om att köpa en stortravare till mig som jag kan rida på också.
Snackade även med min ridlärare och sa att jag gärna skulle vilja ha en stortravare som jag både jag rida dressyr, hoppa, monte och köra trav med som min B-ponny.
Är det svårt att göra en travare till det? Ridläraren sa att det inte går..
Den blir precis vad du gör den till, det hänger bara på din egen inställning o dina krav och hästens förmåga.
Det går alldeles utmärkt. Men det kan ta längre tid än med ett halvblod tex, men om man ser det för vad det är så kan man komma långt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vilken jäkla ridlärare att säja så, klart att de går.
Min travare gick på travet länge. Han är en bra ridhäst och han går med på allt, han va lätt att lära galopp och han galopperade från skritt efter inte alls lång tid. Han tycker om att hoppa och är lätt att få i form. Han tycker att de är kul att lära sej nya saker.
Håller med #1, den blir vad du gör den till. 
Men ha tålamod. De kan ta tid men de kan de vara värt.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Min instruktör sa också att det inte går och att det man kan göra med dom inte är riktig ridning. Så jag slutade rida för henne efter det. (Då jag red för henne red jag på medryttarhästen som var en quarter, när hon talade illa om min favvoras så slutade jag).

Ah, va arg jag blir. Så dåligt av instruktörer och ridlärare att prata illa om travare, inte konstigt att de är så många som ogillar dom när dom får höra sånna saker om dom! *suckar*
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Min instruktör har själv egna ridtravare och vart jätte glad när jag sa att jag skulle köpa en travare. Hon kommer hjälpa mig med allting och är helt fantastisk!
Ja det är verkligen tråkigt. Det är verkligen allroundhästar som fungerar bra till det mesta.
som många andra har skrivit, hästen blir det du gör den till =D Jag har utbildat min travare till ridhäst och hon har bättre galopp än många andra "icke" travare :) hoppningen är hon grym i, så hästen blir verkligen vad du gör den till :D Strunta i vad andra säger/tycker =D
*inte världens bästa bild*
http://emmabeata.blogg.se där finns andra bilder och filmer :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Tack till alla som har skrivit! :)
Ska åka och titta på en häst någon dag, ett 7årigt sto, endast startad en gång. :)
DET ÄR KLART ATT DET GÅR!!!!!!!!!!!!!
Visst kan det ta längre tid att utbilda men inte alltid. Som min dotter som började utbilda sin lilla travare i mars och i augusti debuterade de på sin första klubbhoppning och fick med sig tre clear round rosetter. En månad senare gjorde de om bedriften men startade bara på två höjder den gången dvs två clear round rosetter.
#11 Härligt =) Visst behöver det inte ta längre tid även om detmånga gånger gör det. Men travare verkar vara gjorda för att hoppa, dom flesta ag vet älskar att hoppa och är bra på det.