Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 958 ggr
icansson
0

vill vända hem

hej min travare går jätte bra när jag rider bakom stallet o runt omkring stallet men så fort vi ska rida ut så vill han vända hem har ni tips o idder hur man kan göra med detta o varför det är så?

CelsiusT
0

Min första häst gjorde också så. Det var dessutom så att om jag bara förbjöd honom att gå hem och drev på honom att gå vidare så stegrade han sig alternativt vände påen 5-öring och skenade hem i full galopp.

Jag satt bara och väntade ut honom. Envishet, tålamod och tid tog det, men det fungerade jädrigt bra för oss och det tog inte många gånger förren han slutat och sedan gjorde han alltid som jag bad om.

Jag satt helt enkelt och väntade, försökt han vända så vände jag tillbaka honom/hindrade honom att vända. Men han stog ju helt still och gick ju inte frammåt, men jag drev inte (kunde ju inte för han bara stegrade eller skenade då). Efter ett tag tröttnade han och gick frammåt igen, aldrig att han stannade två gågner på samma ridtur med den metoden, och som sagt efter 3-4 ridturer där vi gjorde detta så var det borta sen.

Åh vad det är skönt med hästen jag har nu som aldrig konstrar på ridturer mer än att han ibland drar, men man kan rida vart som helst med eller utan sällskap. Ibland glömmer man bort hur bra man har det. Tack för påminnelsen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

icansson
0

1# ja min travare stanna helt med så de va en ny metod måste ja ju bara prova:) när han triskas o vill hem kan han skutta upp med frambenen dock vill jag inte påstå att han stegrar men är ju orolig att han ska ta till den metoden om jag pressar på att han ska gå åt mitt håll för mkt.

va härlig polle du verkar ha men jag hoppas ja o min häst ska nå den punkten med hehe

CelsiusT
0

#2 Ja jag satt bara och lät honom inte vända om hemmåt, men drev heller inte frammåt. Tillslut så tröttnade han och gick =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

jsca
0

TS, hur är han när du går med han? vill han vända hemåt då också?

icansson
0

4# nej när jag leder honom är de inga problem alls. känner att jag har bra ledarskap på marken med honom och att han förlitar sig på mig då men när jag rider honom är de så att han vill vända hem.