Mögligt hö?
Ja såhär ser vårt hö ut!!
Och bonden gör inget åt det.
men fy! hoppas inte någon ger det till sin häst va?
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

det vet jag inte men jag ger det inte till min. så därför söker jag ny stallplats. det va en tjej som informerade alla i stallet om höet förut och då blev hon utslängd från stallet.
men gud! sjukt ju.
ringde du till ekeby?

ah .
ah ringde ska ringa henne imorgon så skulle jag komma och kolla nån dag.

gösses jag kan oxå säga att hästar brukar inte så gärna äta mögligt, mina petar inte på dåligt hö/ensilage alls o det e bra. Men så är det jag som ger dom foder och jag vet att de inte får dåligt är himmla petig själv :) o det lönar sig på längden o vara petig.

Är det rundbalar, småbalar eller löshö? Vi köper hösilagebalar och ibland är det lite mögel. Det är bara att ta bort det, brukar bara vara ytligt. Är det stallägarnas egna hö eller köper de av nån bonde. Om allt hö ser ut sådär är det ju inte bra. Då borde de byta leverantör eller sköta höskörden ordentligare.

min häst äter heller inte som tur är dålig mat.
det e rundbalar som bonden själv haroch det här i fjärde balen inom en månad och han vägrar ta bort det och d¨snackar vi om att hela är det är det bara en liten bit är inte lika farligt men nu snackar vi hela balen.

#7 Ja, det är ju lite dålig stil av honom att inte göra nåt. Vår bonde ger oss en ny bal om mycket är mögligt. Han borde lära sig att låta höet torka ordentligt innan han pressar det.

ja precis men han säger bara att det kostar pengar. men en rundbal e inte så dyr. ska förhoppningsvis flytta snart för det e till och med dåligstämmning i stallet.
#9 rundbalar kan va väldigt dyra. jag har hört att ett stall på ekeby köper riktigt fint hö för 4.000-6.000 kr per bal.

#10 Men seriöst! Har de så mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av dem så ge lite till oss fattiga människor istället. Det där är ju bara fånigt. Men jag hade gärna varit den bonden som pressar det höet. Jag ger 200kr/hösilagebal och det är fint nog åt de flesta hästar.
Ja gisses vem har så gott om pengar att de kan betala 4000 för en bal. De blir ju superlurade. Jag ger 450:- för ett kanon hösilage och då körs det en bal hem. Skulle någon bal vara möglig ska balen kastas, är den plastad är hela kass. Finns sporrer i hela balen.

#12 till och med det var dyrt, jag får också balen hemkörd. Betalade 175/kr balen förra året, det var alldeles lagom tycker jag. 
Ja det tycker jag oxå #13 hehe men det blir billigare för en
12 kg bal kostar 25:-
Fast det är ju inte 4000:-
175:- var kanon bra pris. Förra året fick jag betala 350 så han höjde 100 spänn. De har en vis förmåga att ta betalt av hästfolk, vet att vi handlar även om det skriker i börsen.
Däremot har jag inte haft en ända som varit mögel i.

Jahapp.
Ännu en gång kan jag bara konstatera att det är sååå skönt att stå i ett stall där jag själv köper allt foder själv!
Har stått i stall förut där stallägaren fixade hö och det var alltid något problem. Mögel, dåligt näringsvärde eller så gnälldes det över hur mycket man gav hästen etc etc …….
vi har hösilage, men vår hö-gubbe gör också så att är vi missnöjda med en bal får vi en extra på nästa last. det har vi bara varit EN gång sen i september.. jättebra hösilage med ts på 76% och bra värden. det varitne dyrt heller, 856 kronor/person och vi var typ 7 eller 8 som delade och det var väl 45 balar eller nåt

hur har det gått? jag kan säga att vi har tur här en bonde kan ge sina ungdjur (kor) lite sämmre ensilage men visst inte ska det se ut så där illa.

ne ska flytta nästa vecka så jag slipper det där.

Vi har haft sånt hö i vårat stall förut, men de sa att vi fick ta av det som var bra, och när det som "funkade" var slut köpte de in nytt fräscht hö :) Men urk! Inte bra hö på bilden du visade :/
Är platsat gräs mögligt ska HELA balen kasseras. Mögelsporer finns i det som ser friskt ut. Gäller för övrig även rena höbalar också. Men särskillt inplastat. Minsta lilla hål i plasten förstör gräset även om det inte syns något för ögat. (en av anledningarna till att jag är starkt emot plastat foder)
brukar ha hö/ hösilage. Från rundbal då. Väldigt bra hö då hästarna håller vikten. Inget mögel eller sånt
Förut så köpte stallägaren in hö som jag fick köpa av dom, det var "små" inplastade balar (50-60kg). Fruktansvärda att hantera. Det var så ruskigt dåligt hösilage, snararen ensilage för det var så blött. Mögel i var och varannan bal (stallägaren sa att leverantören skulle byta ut dom balarna men det blev aldrig av). Det var dyrt dessutom, kostade 110:-/bal (ca 2.20/kg).
Nu har jag köpt själv av en som jag känner. Det är stora rundbalar, inplastade på ca 600kg som jag betalar 375:- (inkl moms) för. Då får jag balen lagd på släpkärran så jag bara kan köra hem och rulla av och öppna. Kan hämta en bal åt gången vilket är väldigt praktiskt för mig då vi inte har någon plats för hö i stallet. Det är helt fantastiskt hösilage!! Hästarna älskar det. Det luktar ljuvligt. Bra värden så behöver itne massa kraft (vilket jag redan hade köpt massa säckar av för det andra fodret var så dåligt så nu har jag massa över som inte kommer gå åt).
Medarbetare på westernridning.ifokus
MAn kan inte bara lasta bonden för dåligt foder.
Det kan mycket väl bli dåligt om förvaringen av hö och hösilage brister. Framförallt när det gäller hö under dessa vintrar. NU har vinten it evarit speciellt mild men det är endock svårt trotts att bonden torkar sina balar tillräckligt mycket.
För at gämföra pris så måste man veta vad det är för ts på foderet. 1 kg ts kostar boden 0,9 kr att framställa. Sedan skall man ha en vinst, skatt och moms på det.
Och självklart är foderet dyrare ju mindre balarna är då det blir dyrare att framställa. VArför skull einte bonden ha betalt för det?