Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 7675 ggr
helisa
6

Stegrande häst

Jag har en häst som stegrar sig hysteriskt så fort man begär någonting. Det spelar ingen roll vad det handlar om, hon kan stegra sig för att jag vill att hon ska stanna, för att hon ska gå eller så stegrar hon sig bara för att hon har lust. Vi har kollat upp hela hästen och det finns inga fel. Det enda som vi vet är att hon är en stenhård märr som aldrig backar ner och som har ett brinnande temperament. Jag rider henne på hackamore och vill ha ett martingal för att kunna få lite mer kontroll över stegringarna, tycker ni att det är en okej kombination eller har ni några andra tips?

Denna häst är en egen uppfödning och fram till 5 års ålder kunde man sätta upp vem som helst på henne, dock hade ryggproblem då som vi rättade till och hade under kontroll, vilket gjorde att hon bara blev värre och värre ju mer vi rättade till på henne.

Vore tacksam för svar!

sus-sharon
0

jag hade lite problem med att Sharon stegrade från början jag hade henne, av till synes samma anledning som din häst.

jag satte martingal på henne (har dock tredelat bett, inget hack) och skällde och skänklade iom att hon började hoppa med frambenen.

jag vet inte om det är nåt särdeles smart sätt att göra på, men Sharon fungerade det på - hon har inte stegrat sig sedan februari 2007.

tror också att det för hennes del satt mycket i att hon inte orkade - så med ökad muskelbyggnad och kondition så blev problemen med henne mindre och mindre.

jag tänker att din häst skulle kunna vara snedmusklad och därmed ha lite ont trots att ni rättat till begynnelsefelet. såtillvida att ni har haft ut en kunnig person som rättat till rätt? (det finns ju tyvärr en del där ute som titulerar sig allt möjligt fint, men som när det kommer till kritan inte borde få vara yrkesutövare.)

medarbetare på djurskydd.ifokus

helisa
0

Jag vet att genom bestraffning eller skälla på henne gör bara saken värre då hon slog ner uppfödaren vid en stegring och då blev jag arg, skrek och slog till henne i huvudet. Då blev hon tio gånger värre och kastade av mig.

Det Annie gör är att hon verkligen stegrar sig, det är inga hopp med frambenen. Hon står i en 70 - 90 graders vinkel konstant och kan stegra sig mellan 1 till 5 gånger utan uppehåll mellan stegringarna. Det har till och med gått så långt att hon ramlat omkull med mig.

Vi vet att hon inte är snedmusklad, vi har varit flera gånger till en kunnig person som har sagt att det finns ingen muskulär orsak till hennes beteende.

helisa
0

http://www.youtube.com/watch?v=KjDsNnA02IY&feature=related

Det här är ungefär Annies beteende, fast ibland är hon till och med värre. Bocksprången borträknas.

sus-sharon
0

Ja, jag förstod att hon verkligen står, och det gjorde Sharon med. Men jag försökte motverka innan hon hunnit ända upp, och det var det jag menade med det jag skrev.

Jag tycker inte att skrika och slå till är en bra modell, man kan tillrättavisa utan att skrika - själva skriket kommer bara jaga upp dem mer.

Hur är hon med andra ryttare än dig? På vilket sätt jobbar du med beteendet? Vad kan du/skötare/medryttare osv ha gjort som kan ha förstärkt beteendet? Kan utrustningen spela roll? Vad händer om du byter betsling/sadel etc?

giffan
0

Vad har du för ålder på hästen nu?

Verkar ju svårt om hon reser sig om du vill stanna henne. Hur mkt tar du i henne då? hur mkt använder du vikterna? gör hon lika om du jobabr henne från marken?

Jag skulle börja lite från början och ta bort det från marken

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

helisa
0

#4 Okej, då förstår jag hur du menar. Hon gör exakt lika med alla ryttare, vi har testat olika sadlar, träns, metoder, hjälptyglar. Bomull, utan bomull, massage, stretcning osv. Jag vet inte allt, finns det något vi inte provat undrar jag? Jag har inte gjort annat än varit snäll på henne, vilket tydligen har förstärkt beteendet.

#5 Nu är hon 9 år, jag tar inte hårt i henne och jag tror inte det spelar någon roll utan det är bara det att det passar inte henne just då. Hon gör ingenting från marken, då är hon som en ängel, hon protesterar ingenting alls.

sus-sharon
0

#6 okej, nu börjar få lite bakgrund.

hur jobbar ni med själva problemet när det uppstår? alltså; när hästen stegrar - hur reagerar ni och hur jobbar ni med det? är ni konsekventa i det arbetet?

en svårighet här kan vara att ni omedvetet förstärkt beteendet (kanske som du skriver, genom att ha varit snäll?) och att hon därigenom har lärt sig att göra på detta vis för att få som hon vill. detta gör vi allihopa med våra djur, så det är ingenting konstigt i sig.

om du tänker tillbaka till när hon började stegra - vad hände då? blev ryttaren rädd och/eller ramlade av och avslutade ridpasset? slapp hon stanna/skritta/trava/göra övningen? vad kan ha varit belönande för henne?

giffan
0

#6 Om du longerar med ryttare då? Vad gör hon då?

Man kan bli stark i handen även om man inte tycker att man är det. Har du testat att inte använda handen alls, endast rösten och vikten?

~ Anneli ~ 

helisa
1

#7 Alla som rider henne är lugna och konsekventa. Sitter kvar och väntar ut henne. Har du några andra tips då hon bara blir värre om man tex skänklar,smackar eller annat som är "drivande".

Hon får aldrig några belöningar för att hon beter sig illa. Hon får beröm när hon gör som hon ska och massage för ryggen. Dock belönas hon ALDRIG när hon uppfölr sig illa!
Hon har inte sluppit när hon har stegrat och om ryttaren har rammlat av har ridpasset alltid fortsatt direkt efter. Likadant med att hon inte sluppit stanna, skritta, eller andra övningar för att hon varit dum.

#8 Nej, då sköter hon sig utmärkt, dock är det ju personen som longerar som har komandot och inte den som sitter på.

Hon är mjuk och fin i munnen så det finns ingen anledning att ta hårt i henne. Hon går på långa tyglar så mycket som möjligt. det spelar ingen roll om man har långa eller korta tyglar - hon stegrar sig ändå. Hon är het och lyssnar därför inte på enbart vikt och röst efter som att hon älskar att springa. Dock används vikten mkt.

Det spelar ingen roll om man rider med hackamore, bettlöst, eller vanligt bett - hon beter sig precis likadant.

Zaphix
0

Har ni låtit en vetrenär och equiterapeut gått igenom henne ordentligt? Så att ni vet säkert att hon inte har ont..

Om ni gjort det skulle jag tipsa om att jobba från marken med er relation. Ta gärna ut en NH-instruktör ett par ggr så du kommer igång.

Förresten, hackamore och martingal är ingen bra kombination, skulle jag inte använda tillsammans.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sus-sharon
0

#9 hmm.. frågan är, om ryttaren endast sitter och väntar ut - om hon kanske tar det som en uppmuntran till beteendet? alltså, ungefär: "det händer ju ändå inget när jag gör så här, så jag gör det". förstår du hur jag menar?

om ni inte provat martingal skulle jag nog göra det, men tillsammans med kanske ett tredelat/rakt bett eller vad hon nu är van vid i bettväg (alltså ej hack). Sharon rids på tredelat + martingal (samma som under tiden hon stegrade).

Försöker komma ihåg hur jag gjorde med Sharon..

Jo, med Sharon gjorde jag som så att när jag märkte att stegringen var på väg så drev jag (säte + skänkel). om hon ändå gick igenom och stegrade så fick hon ett skarpt "Nej!" plus att jag tog i vänster tygel (vet inte varför, det blev dock oftast vänster). Därefter la vi en volt. Fortsatte hon ändå så gick jag lös och snackade "Jag sa Nej! Nu får det vara nog med dina dumheter!" (+vänster tygeltag följt av skänkel och ny volt).

Pratet hade troligtvis inte någon större verkan i sig, hon förstår ju inte ordagrant vad jag säger; men det hjälpte mig att verkligen bestämma mig och våga driva igenom det jag ville (och därigenom inte låta henne få som hon ville).

Jag har nog tyvärr inget bättre att komma med i nuläget, jag är ledsen..

helisa
0

#10 hon är genomgådd flera gånger på år av vet o alla möjliga terapeuter både från sverige o norge, så nog har hon blivit ompysslad efter konstens alla regler pluss att jag själv är utbildad hästmassör så…

Hon är som sagt en ängel från backen, gör allt man ber om glatt o villigt både med eller utan lina. Förtroendet mellan oss 3 som normalt rider henne och henne är det inget fel på när det gäller markarbete.

#11 När hon reser sig så väntar vi ju bara ut henne o hon måste iaf till slut göra det man bett om, det går aldrig att känna när hon tänker resa sig, det kommer som blixt från klar himmel, o man vet aldrig i vilken situation heller, ena dan kan det vara för att vi ber henne stanna för en bil tex, nästa kan det vara för att vi väljer att gå en stig som inte passar henne just då.

Tygel tag åt vänster eller höger för volt hjälper inte för hon reser sig i den rörelsen oxå. Om du så gör 10 volter efter varandra så kan hon resa sig lika många gånger.

Vi vill verkligen försöka lista ut vad som är fel, men det är som att när vi till viss del missat hennes ryggproblem fram till 5 års ålder o red o körde o tränade för start så var allt ok, men sen vi fixat till ryggen o ökade på det allmänna välmåendet hos henne så svarar hon med detta att bli mer eller mindre galen att ha att göra med

giffan
0

Jag tycker inte det låter som att hon är helt fräsch faktiskt.

Är du verkligen säker på att inget sitter i klämm i ryggen?

Anledningen tilla tt jag frågar är att jag haft en sådan häst. spelade ingen roll vad man gjorde. Från marken gick det bra även med ryttare på när man linade… Men inte annars.

Den hästen visade det sig hade en tumör i ryggen. Och jag vet inte hur många som gått igenom han och fixat…

~ Anneli ~ 

helisa
0

#13 ifs så är hon inte kontrollerad för det just, men det syns inget på röntgenbilderna iaf, hela hästen är röntgad, o ryggen ett flertal ggr.