Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1281 ggr
lennartsdotter
0

Frågor!

Hallå alla i vinterkylan!

Jag hoppas att få svar på lite frågor som det känns som att jag behöver veta. Så ni hästägare får gärna hjälpa mej! :)

Först undrar jag om vaccinering av hästar. Vad vaccinerar man hästar mot och hur ofta.. eller när?

Och sen om avmaskning; hur ofta, när?

Har ni något bra tips på en bok som kan vara bra att läsa innan man blir hästägare?

Jag har intagit svamp-position (måste suga upp så mycket fakta som möjligt) då jag kanske blir ponnyägare till våren…

Något mer ni tycker att jag bör veta nu så skriv till det. Det lär komma en hel del frågor från mej den närmaste tiden, så var berädda. :) Tack på förhand!

Zabbio
0

Ha någon kunnig med dig och runt dig som hjälper när akuta frågor kommer upp, det är det viktigaste :)

Sedan bör du ha god kunskap/handlag med hästar även när de inte gör som du väntat eller önskat, om du inte redan har det så är hjälp att tillgå ännu viktigare. Både vid ridning och övrig hantering.

Man avmaskar när det behövs - ta träckprov så slipper markerna bli förgiftade, hästarna få problem och maskarna bli resistenta.

Läs allt du kan om foder, hälsa och hästhantering. Gärna olika författare med olika synpunkter på hur man haterar en häst bäst - så har du mycket att välja på om din första metod inte fungerar. Och du får insikt i hur olika människor kan tänka och att de allra flesta har en bra tanke bakom. Plocka guldkornen men låt det bli sammanhängande. :)

Läs på om försäkringar och köpeavtal.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lennartsdotter
0

#1 - Oja, jag har massor av kunniga människor att fråga om det skulle behövas. Det är precis som du säger det viktigaste. :)

Det blir en tur till bibblan nån dag och det finns säkert massa nyttigt att läsa på internet oxå.

Tack för dina svar!

Zabbio
0

Läs allt du läser och hör med en nypa salt och sunt förnuft:P Det finns många tankar och filosofier, alla är inte så skickligsa att få fram det de menar och vissa saker kan vara elt käpprätt fel om man inte har samma grundfilosofi. Sen finns det ju också de som är rena idioter men blir kända ändå:P

Luska ut vad du kan och tänk efter så hittar du nog bra saker. Glöm inte att fråga ''hur'' och ''varför'' innan du accepterar en sanning. Ex: Vrider du bak huvudet på hästen kan du lätt få den ätt lägga sig. Hur? Du vrider bak huvudet. Varför? Du drogar ner den ''naturligt''  genom att göra så ;)

Ser det fel ut så är det nog fel. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sthlmsjenna
0

1. Hästen bör vara vaccinerad mot stelkramp. Först behöver hästen grundvaccineras. Då vaccineras hästen först en gång, sedan andra gången 6-8 veckor senare. och sedan den sista vaccinationen inom 6 månader efter den senaste. Sedan ska vaccineringen förnyas vart 3:dje år.

Sedan bör den vaccineras mot hästinfluensa som skyddar mot de flesta farliga virus en häst kan få. Virusen sprids i luften. Därför kan hästar i andra stall som står i t.ex en hage bli smittade av en häst utanför hagen osv. Det är 30 meter som gäller för att kunna bli smittad utav en häst med virus. Oavsett om de haft kontakt med varandra eller ej.  Denna vaccination måste man förnya varje år.

Om hästen äter ensilage/hösilage så bör den vaccineras varje år mot botulism.  Botulism är en dödlig sjukdom (90%). Sjukdomen orsakas utav en gift som finns i ensilage/hösilage.  Man måste vaccinera hästen på nytt varje år mot botulism efter grundvaccineringen.

Det är även viktigt att man håller koll på datumen när hästen vaccinerades. många hästägare missar datumen (dvs. Hero vaccinerades 21 april 2009, då ska han vaccineras den/eller innan den 21 april 2010. 

Avmaskning är bäst att göra på våren. Och viktigt att göra innan hästen släpps på bete. Först köper du "Kolla Masken" på apoteket. Plockar upp en bit hästskit och skickar in till labbet. Du får sedan ett mail med besked över om din häst har någonsorts mask. Om den har der måste du ringa veterinären och be om recept för avmaskningsmedel.  Det är även viktigt att om en häst i stallet har mask, och om de går i samma hage så ska ALLA hästar i stallet göra kolla masken och för säkerhetsskull avmaskas de med (det brukar veterinären rekommendera). Det är även viktigt att mocka ur alla hagar.

Låna och läs hästägarens handbok. det är en bra bok. Och sen när du köpt hästen så är det bra om du köper boken: hälsoråd för häst från apoteket. där står allt om sår/skador/sjukdomar/vaccineringar/avmaskning osv. om olyckan skulle vara framme. jag har min bok i min första hjälpen låda i stallet och dne har hjälpt mig med mycket. tack vare den så kan jag oftast förstå vad det är för skada/sjukdom så man kan säga till veterinären när man ringer vad man tror att det är. och tack vare boken har jag haft rätt varje gång när veterinären kommit och jag varit osäker först.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

lennartsdotter
0

Okej, tack för boktipsen.

Ska jag bara avmaska på våren, eller ja kolla om hon har mask då? Eller ska jag göra det flera gånger per år?

sthlmsjenna
0

#5 kolla masken skickar beskedet väldigt fort så jag köper alltid en "kolla masken" varje vår innan sommarbete.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

sus-sharon
0

tycker det är bra info i #4, men vill påpeka att a) det är inte alla virus som är luftburna (även om många är det) och b) toxinet som orsakar botulism finns inte automatiskt i ensilaget, det orsakas av förekomst av clostridier (C. botulinum) i ensilaget och kommer dit via jord som följt med in i fodret eller via döda djur som packats in i fodret.

det absolut viktigaste, tycker jag, är att vaccinera mot stelkramp. är du inte ute och tävlar och tränar med din häst och träffar andra hästar är det inte säkert att det är nödvändigt med influensasprutan och för botulism behöver du i princip bara vaccinera om du utfodrar med silage (förekommer i hö också, men inte lika ofta).

ang avmaskning bör du träckprova för att se om det alls är nödvändigt att avmaska, detta kan du göra både innan och efter bete om du vill. de flesta avmaskar innan och/eller under betesgång, men ibland kan det behöva avmaskas vid installning också. använd Kolla Masken, som #4 beskrev, det är ett enkelt sätt att hålla koll.

medarbetare på djurskydd.ifokus

lennartsdotter
0

#6 - Jo, men jag måste väl kolla henne mer än en gång per år eller?

#7 - Okej :)

Nej vi lär inte ta oss ut på tävlingar, är en liten minishettis med ett underbett… så hon går nog inte att ställa ut heller.

Å hon ska nog gå på torrhö, jag har inte en enda bra erfarenhet av silage….

Linnea
0

Håll hästen frisk är en jättebra bok som beskriver alla möjliga sjukdomar och skador. Utfodringsböcker är bra men ponnyn kommer troligtvis inte behöva några större mångder kraftfoder om den inte används väldigt mycket till ex körning. Ett bra hö gör en foderstat, ja nästan iaf. Annars tycker jag att de föregående har skrivit väldigt bra saker.

Skynda långsamt så går det fortare.

lennartsdotter
0

#8 - Nej precis, hon som äger henne nu ger henne lite betfor bara på kvällen. Jag funderar på att forsätta med betfor, så slipper det bli några större förändringar för lille tjejjen :)

Ja, den boken har jag skummat igenom en snabbis en gång när jag hittade den på bibblan, men man kanske ska låna den oxå. :)

Julia-Sirocco
0

Vi frågade vår veterinär vad man ska vaccinera och när. Han sa att vad ska man vaccinera mot? Det finns ju hur mycket som helst. Tävlar ni inte så tyckte han att man inte behövde.

Sen det där med att avmaska får man inte göra om inte veterinären säger att man ska. Så man kan skicka iväg ett prov (då man brukar säga att man ska avmaska, eller om du misstänker att hästen har mask) till en veterinär så säger dom sen om du får avmaska eller inte. Det är nämligen nya regler. För förr så avmaskade folk hästarna för mycket och för ofta. Så förhoppningsvis så kommer veterinären ge dig den dos du behöver för den hästen du ska ge om den har mask.

sus-sharon
0

#11 veterinären kan inte bestämma om jag ska avmaska min häst eller inte. däremot så är avmaskningsmedel numera receptbelagt vilket gör att jag måste ringa och få ett recept om jag ska avmaska min häst.

lennartsdotter
0

#11 - Så vadå? Behöver jag inte vaccinera henne mot nånting?

Ja det kan jag förstå. Maskarna kan säkert bli resistenta (stavning?) mot avmaskningsmedlet…

Julia-Sirocco
0

#12 Det kanske bara är här i sunne som dom vill att man ska ge dom ett prov. Jag tror det var ifrån avföringen.

#13 Det bestämmer ju du, men han menade nog att det finns så mycket att vaccinera och att man kanske inte behöver det, men som sagt vet jag inte vad han menar. Men våra hästar tror jag aldrig har varit vaccinerade och dom har heller aldrig varit sjuka. Man får nog bestämma själv lite om man ska vaccinera eller inte (om man inte tävlar)

lennartsdotter
0

#14 - Ja, hon ska nog inte åka nån stans. Möjligtvis på bete… :P

Julia-Sirocco
0

#15 du kan ju höra med din veterinär, men min skulle nog säga att det inte behövdes

sus-sharon
0

hur du än väljer att göra med sprutor och allt TS, så rekommenderar jag verkligen att du åtminstone kör på stelkrampssprutorna.

det tycker jag är det absolut viktigaste till mina hästar.

Linnea
0

#11 och #13 Om hästen inte är vaccinerad mot stelkramp och hästen skulle få stelkramp så täcker inte försäkringen vården.

Skynda långsamt så går det fortare.

Julia-Sirocco
0

#18 stelkramp har mina också, men många ger ju hästarna hur många olika sprutor som helst

lennartsdotter
0

Hon är ganska ung så jag vet inte om hon är vaccinerad mot stelkramp alls ännu… Men jag ska höra med ägaren :)