Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3090 ggr
Zaphix
0

Jag blir så arg..

Idag var ägaren till min delfoderhäst med i en dressyrtävling, på klubbnivå. De gjorde en kanonritt verkligen, har aldrig gått så bra förut. Bra och stabil form rakt igenom, bra vägar, bra ställning på böjt spår, ja, det mesta satt jättebra.

Men.. De fick urkassa poäng jämfört med alla andra som var med. En häst som var jättespänd, gick med huvudet i taket och bakbenen ett par kilometer bakom sig och bröt av till skritt hela tiden fick bättre poäng.
En annan häst tog galopp hela tiden i traven och ryttaren red vägarna riktigt kasst fick bättre poäng..

Och visst, jag är självklart partisk, men pratade med andra utifrån som hade sett klassen och de tyckte samma sak som mig. Att "mitt" ekipage borde fått bättre poäng än de fick.

Till saken hör att vår häst var den enda varmblodstravaren med i tävlingen. Jag vet inte, men det känns som ett samband däremellan..
Speciellt eftersom jag ofta får höra spydiga kommentarer om travare när jag är i klubbens ridhus och tränar.

Jag blir så arg att det ska spela in att hästen har siffror på halsen. Blir ordentligt less..
Jag fattar verkligen inte varför det ska spela in, varför varmblod inte räknas som lika fina.

Ville mest avreagera mig för att jag är så arg och less.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Zkold]
0

usch sånt blir jag så arg på! FY så orättvist! Egentligen skulle du gått och frågat domaren varför hon fick sämre poäng än de andra bara för att höra vad dom hade att säga till sitt försvar. Jag menar som ryttare får man sämre självförtroende när man märker en sån diskriminering:( de hade iaf jag fått…

running
0

Jävligt irriterande ditt ekepars skulle frågat domaren rent ut eller varför inte frågat va hon han tyck ni skulle jobba på :)

dommaren i western måste nu förtiden ge bedömning på alla delar i ett mönster o en liten förklaring dock korta men de hjälper att jobba vidare med.

kanske de är liknade i dressyr men då får då jag kalla kåra om dom tycker en häst som galoppar i traven gör mönstret bättre  … fy fy

sthlmsjenna
0

tyvärr är det ju ofta så när man väl har en travare. Men det är bara att kämpa på. Så var det för mig och Hero i början. Men nu märker de inte ens av att han är en travare.

Och en domare som alltid dömmer ner på travare gav mig så bra poäng att det blev en vinst förut.

Om man tror att frysmärkningen var orsaken så dölj den till nästa tävling och se.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Zaphix
0

Är för blyg fär att prata med domaren, annars skulle jag ha gjort det. :)

1: Nu kände ju ryttaren att hästen hade gått riktigt bra så hon struntade i poängen, så hon slapp ju få sänkt självförtroende av det iaf. :)

3: Vad skönt att det blev bättre för er. Ger oss hopp. :)

Även om man skulle dölja frysmärkningen på den här hästen så ser man att det är en travare. Han utstrålar travare. :)
Även om han är ordentligt musklad som ridhäst, har en riktigt fin trav som numera går uppåt och inte bara framåt, så har han travarens långa bakben och väldigt smal bog. Så man kommer alltid märka att han är en travare. Men trots det så rör han sig bättre ridmässigt än många halvblod.

Har film på ritten, men får den inte att visas, ska mixtra lite.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

BeatriceHolmberg
0

För jävligt att det ska vara så .. :/

[Zkold]
0

#4 Tur att hon resonerade så tycker jag! Det sista man ska göra är att ge upp!

Em--ma
0

Samma sak hände för mig fast på en hopptävling.

Jag tävlad mot 4 andra ekipage,
häst 1 : Red fel väg
Häst 2: Fick 25.5 sek felfri
häst 3 : 21.5 + 4 fel
Häst 4 ( jag ) : 24.5 sek felfri

Och då vann ju jag, och hon som höll i tävlingen ( ridskole chef typ)
Va typ as lack, för att en TRAVARE som inte ens kan galoppera, (han kan galoppera men bakbenen e typ på andra sidan ridhuset ^^)
Slog hennes ridskolehästar! Så hon va aslack.

Och en ''ponnymamma'' började säga :
- Den där hästen e inte frisk, ser ni hur den hoppar på 3 ben, runt i ridhuset, den hästen trivs nog bättre i himmelen!

Och även om jag inte tog åt mig, skrattade bara när jag fick höra det. Så asså är det enda som Jaha? Ridtravare är väll inte sämre en andra hästar?!

Så nu tänker jag träna stenhårt och verkligen visa, att det inte var en ''slump'' att han vann, utan att han är duktig, och kan, till skillnad från hennes hästar då ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Julia-Sirocco
0

Så är det ju med många hästsporter som har med betygsättning att göra. Min syster till exempel som tävlade Pleasure med sin korsning fick mindre poäng än t ex quarter.

Jag blir också riktigt sur på sånt när en som presterar bättre får sämre poäng bara för att det är en "ovanlig" ras att rida. Travare är ju bra hästar och kan komma riktigt långt.

QuantasCurry
0

Usch, jag tror att de börjar kommentera och snacka skit osv för att de är så himla avundssjuka! antagligen för att de insett att om hästen (travaren) bara hamnar i rätta händer, så kan travaren bli som vilken ridhäst som helst, till och med bättre! tror att det är där skon klämmer…

blää för sådant folk!

velepa1986
0

#7 Kul att höra! Stå på dej och klå dom igen ;D

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/