Ensilage?
Hej!
Vi har inhyrda i stallet som vill ställa ut en ensilage bal i hagen.. Jag har aldrig hört att man kan ge hästar ensilage. De är tydligen ensilage för kalvar.. Läste lite på nätet om de, men jag vill höra från någon som använt/använder.
Min häst är 22 år och hara bara ätit hö, han kan inte bli dålig av ensilage? Han är hostig så de kanske kan vara bra?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Har använt både hö, hösilage och ensilage åt mina ponnysar/hästar och utan problem.
Ensilage är ett blötare foder än hö och många gånger kan det vara bättre för hästar med hosta att äta sådant. Vad som kan hända om ensilaget är för blött är dels att hästen kan bli lite lös i magen (som på sommaren i början av betet) och att det kan frysa om det står ute i hagen.
Hösilaget är en torrare variant av ensilage och vanligare att ge till hästar.
Vid allt byte av foder är det bäst att introducera det ny i omgångar. Men du har kanske inte något val kring detta. Dock kommer du att märka att hästen kommer att dricka mindre än då den åt hö.
Ensilgae har ju en högre halt smältbart råprotein i sig än vad hö har. Har man en känslig häst kan detta ge utslag i form av gallor eller proteinknölar. Vi har flera hästar på jobbet som får utslag av våran ensilage som är för högproducerande mjölkkor. Ett par dagar efter att de bytte till hö försvann utslagen. Då är ändå detta hästar som normalt sätt äter hösilage.

Ger min hösilage, gav den gamle vid något tillfälle ensilage men han blev väldigt dålig i magen trots långsam invänjning så det funkade inte.

Då ska jag nog våga testa ensilage, skulle de inte funka så är de bara att köra bort den..
#3-4 vad var de för ensilage ni gav? De ska tydligen vara rätt stor skillnad på ensilage för kalv och ensilage för mjölkkor..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
#5 Skillnaden är dels i vilken blandning det är i ensilaget.. om det är mkt klöver etc.. Sen handlar det också om hur blött det är.. Viktigt att du tar reda på vad det är för ts.. alltså hur blött det är..
Sen beror det också när man skördar, om man låter vallen växa lite längre eller om man skördar tidigare.. Vilket alltså påverkar energi och proteininnehåll..
Skillnaden kan vara stor för din häst mage, ofta blir dom lösa i magen första tiden. Jag har gett ensilag men som du säger det var till för kor/ungdjur som sen har blivit poppis att ha som hästfoder. Jag har haft hästtandläkare här o det han sa var: en häst som bara ätit ensilage blir tänderna långa på de måste ha tandtillsyn 1-2 gg om året. Medans en häst som får torrt hä sliter ner naturligt o inte alls har det behovet alla gg.
såg att det var länge sedan något skrevs här men jag kan ju iallafall tillägga att man bör vänja hästens mage med ensilaget succesivt om den är van vid att enbart äta hö som grovfoder. i vissa fall leder detta till komplikationer, hästen för mycket ont i magen osv.

om din häst ska äta mycket ensilage rekomenderar jag att vaccinera den mot botulism. ensilage kan vara toxinförorenat (bildas av en jordbakterie). botulism har nästan alltid dödlig utgång.
får* ska det vara. klockan börjar bli mycket