Hästens foderstat
Hittar bara en gammal tråd om hästens foderstat så jag gör en ny.
Vad ger ni era hästar att äta?
Hur stora är era hästar och hur "hårt" rider ni?

Reddie, 165 cm. Lätt ridning
1 dl torr pelleterad betfor ( blötlägges)
½ l krafft groov 90
Detta får han morgon och kväll
+ 20 ml b-vit på morgonen
Fritt med silage i hagen och ca 4-5 kg silage på kvällen då han kommer in vid 21-22 tiden
Än så länge finns inget annat att äta i hagen utan vi har fortfarande heltäckt med snö

russet fick 2 dl betfor och ½ kg musli, travaren fick 4 dl betfor och 1 kg musli. 20 kg hösilage om dagen. men nu går dom redan på bete.
Skynda långsamt så går det fortare.

Bete redan - fy, vad orättvist 

Sharon (vbl, sto, 158 cm): 1 dl (blöt) betfor, 300 g lusern, äpplen + morötter. 10-12 kg hö.
Nova (connemara, sto, 144 cm): 1 dl (blöt) betfor, 300 g lusern, äpplen + morötter. 9-10 kg hö.
Hampus (shetland, hingst, ca 98 cm): 0,5 dl (blöt) betfor, 250 g lusern, äpplen + morötter. 4-6 kg hö.
Putte (shetland, valack, ca 98 cm): 0,5 dl (blöt) betfor, 250 g lusern, äpplen + morötter. 4-6 kg hö.
har inte möjlighet till betessläpp förrän slutet av maj/början juni.
just nu står hästarna, eftersom jag studerar på annan ort och inte har möjlighet att åka hem så ofta (72 mil) och pga (flertalet) dåliga erfarenheter med medryttare inte skaffar någon ny. under sommarsäsongen när jag kan vara hemma sätts de igång igen och motioneras, tanken är också att min mamma ska lära sig så pass att hon kan skritta ut dem då och då när inte jag är hemma.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Big Hero får:
Morgon: 1L Pellets, 2 Kg Hö, Biotin + Mineraler
Lunch: 2 Kg Hö
Eftermiddag: 2L Betfor, 3 Kg Hö.
Kväll: 1L Pellets, 4 Kg Hö, 30 ML B-vitamin.
Förut fick han både musli och kornkross vid morgon och lunch. och vid e.m fick han betfor och kornkross. Men vi minskade på fodergivan pga. att han fick för mkt energi och bytte ut det till pellets. Sen ökade vi på lite med höt.
Han får även äpplen och morötter vid varje måltid.
Bete går han ut på vid mitten utav Juni till Augusti när träningarna börjar igen.
Han blir rider 6 gånger i veckan, varierande hur hårda pass. Oftast 2-3 hårda pass per vecka, nån uteritts pass och de andra är lite lugnare pass. En dag i veckan har han helt ledigt då han bara får leva livet som häst i hagen. För det behöver dem, alltså att bara få vara häst ibland och slippa ha oss klängandes på dem.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
morgon: 0,5 liter korn, 1/3 dl havre, 1 skopa biotin, 3dl betfor och 3 kilo hösilgare
lunch: 0,75 liter korn, 1/3 havre, 1 dl hippobas mineral, 1 skopa bioMag, 4 kilo hösilage
kväll: 0,5 liter korn, 1/3 dl havre, 1 skopa biotin, 5 dl betfor och 5 kilo hösilage
och morötter i alla, han får även två stor nävar havre som belöning efter ridpass.
han rids medelhårt, bana (longera, löshoppa, lösgalopp, dressyr) ca 4 dagar i veckan, sen i skogen
Last Hood (ca 155 cm, valack, varmblodstravare)
morgon: 1 l racing prix pellets & ca 2-3 kg hö i hagen
lunch: ca 2 kg hö i hagen
kväll: 2 l racing prix och 7 kg hö (nu i boxen)
tränar ca 3 ggr i veckan, då ganska hårt. Rider/kör 2-3 mil eller kör trav intervaller blir då tot drygt 1,5 mil med intervallerna.
Tejas Monita (126 cm, sto, russ)
morgon: 0,5 l racing prix & ca 2 kg hö i hagen
lunch: ca 2 kg hö i hagen
kväll: 1 l racing prix & 4-5kg hö (även hon nu i boxen)
Även hon tränar ganska hårt. Går 1-2,5 mil 4-5 ggr i vecka.

Lillan väger ca 550kg hon får 6kg hö och 1dl miner blå om dagen. står på halm. rids 5-6 dagar i veckan, blandad kompott förutom hoppning (har ingen hoppsadel) skulle säga att hon går mellanhårt, skrittas väl 1-2 av dessa dagar. Hon har aldrig varit finare i hull eller i päls och är fin att rida.
förra året analyserades höet och jag räknade på att det skulle räcka, i år ville inte bonden analysera så jag har kört på ändå - och det går super!
trodde aldrig jag skulle plocka bort betfor och kli, men hon har bara blivit finare av det. innan det trodde jag aldrig jag skulle plocka bort kraften.
jag kan bara tipsa att om ni går i dessa tankar, gör det! ni kommer inte att ångra er!
Million Wind, 175 cm, sto, varmblod.
Morgon: 3 kg hö, 3 dl betfor (torrt mätt) och 1L Hippo Bas cool
Lunch: 1 kg hö
Middag: 1 kg hö
Kväll: 7 kg hö, ½L Bas Cool och 1L Alfa.
I och med att de äter lunch och middag ute så får de bara 1 kg vardera, för att hon går med små hästar :( Hade gärna gett henne 3 kg vid varje mål.
Jag vill bara säga en sak till alla här, när jag var på Strömsholm och hade foderlära så fick vi lära oss att många mineraler och Vitaminer man ger till hästen kan snarare skada den en göra nytta. När vi kollade på olika sortes vitaminer man kan ge sin häst var det bla Nikotin i några av sorterna. Så var noga att kolla vad ni ger er häst. De alldra flesta ger även sina hästar alldeles för mycket mat. Det bästa fodret är vanlig kraft som innerhåller alla näringsämnen hästen behöver. Till det ger man vanligt hö.

#10 det bästa fodret är ett bra grovfoder. kraftfoder bör endast ges om behov finns av det (ex konstaterat låga värden i grovfodret = inte så bra grovfoder). alldeles för många hästar får alldeles för mycket kraftfoder, och helt i onödan. ("min förra häst fick ju", "jag har hört att det här är så bra" osv)
men jag håller med om att alltför många pytsar på mineraler och vitaminer för att de tror att det fattas, eller för att de hört av ngn att det ska vara bra.
det är också helt fantastiskt, tycker jag, att hästprylsåterförsäljare kan få sälja hinkar med C-vitamin "till häst". Det kan vara direkt farligt att ge sin häst. Det finns 2 djur i världen som (normalt) behöver C-vitamintillskott och de är: människan och marsvinet.
det är mycket prat om vitlökens vara eller icke vara, att ingen reagerar på att C-vitaminet bör plockas bort ur hyllorna tycker jag är helt otroligt!
läser man dessutom studien som gjordes med lök på hästar så gavs det flera kilo om dagen under en visst lång period. hur många stoppar i sin häst 3 kilo lök om dagen? med de proportionerna tycker inte jag att det är konstigt att hästarna blev dåliga. (man får vara kritisk till utförandet av vetenskapliga studier också!)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jo jag håller med om det där med C-vitaminen det pratade vi en hel del om där oxå !

Min får 2L Outless Mix (havrefri) samt 2,5L Balanced molassed Chaff.. morgon och kväll. Har precis bytat till detta fodret, innan hade jag som många andra, betfor och hippobas basic.. Men detta fodret är ett nytt engelskt foder som fungerar jättebra. Märket heter Balanced Horse Feeds-

Glömde skriva, ho är 168, normal/hårdträning och muskeluppbyggning pågår.. : )
Mina får 600 gram frukt/grönt + ½ dl müsli morron o kväll, fri tillgång på hö eller hösilage ute, och sen allt mellan 2 till 7 kg inne på kvällen beroende på om det är hö eller hösilage och hur blött det är. Dom rids i snitt 5 dagar i veckan tidsmässigt 1-2 tim/pass.
Annie 163 cm varmblod 8 år
Plösen 166 cm varmblod 11år

Min får 10 kg hö fördelat under dagen och 2l havre 1l betfor plus mineraler.
Han är 165 o rids hårt ca 5 dar i veckan 1 dag lugn o 1dags vila=)
Min travare rids ganska lätt men nästan varje dag. Han är 153cm, varmblodstravare och 16 år.
Han får per dag: 1 liter müsli, 1 dl mineraler, 1½ msk kalk, 2 msk biotin.
På det får han ensilage ca 10kg/dag. Men nu har vi fått så mkt grönt gräs i hagen så pga nordisen (fånghäst) så fick vi idag släppa dom i sommarhagen (gammal vall) och istället ge hö i hagen (dom går ute dygnet runt nu).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Här är Zaasi & Kickans foderstat(samma för båda)
Morgon:Pellets* & lite havre blött i en hink
Lunch:inget
Middag:2 kg hö( vid intag)
Kväll:1 mått betfor,pellets* & lite havre blött i en hink & 3 kg hö
* = Håller på att byta ut havre mot pellets
Dom får fri tillgång hö hela dan,så till lunch får dom inget.
Snart ska dom släppas ut på sommarbete och då får dom bara Pellets & lite havre på morgonen och betfor,pellets & lite havre på kvällen.
Jag glömde säga att Zaasi är 159 cm hög & Kickan är lite över 160 cm hög & jag håller på att bygga upp deras muskler så jag rider Kickan varannan dag & longerar Zassi lite då & då eftersom han är 20 år gammal & har problem med ryggen.Båda min hästar är Varmblods travare.
"Det bästa fodret är vanlig kraft som innerhåller alla näringsämnen hästen behöver. Till det ger man vanligt hö."
Om det är detta foderlärorna på strömsholm lär ut så är jag VÄLDIGT besviken. Kanske dax att se kritisk på deras utbildning elr är dom uppköpt av Kraft, Hippo eller något annat kraftfoderföretag?
Kan ju uppdatera nu när jag har två nya hästar.
----
Brorsan (vbl-travare, 12 år, valack, medelhård ridning):
3 skopor müsli conditioner (ca 1½L, kg?), ca 1kg lucern pelets, 1 kaffemått kalk, glucosamin.
----
Exy (vbl-travare, 3 år, sto, lättare träning/muskelsättning):
1½ skopa müsli conditioner (drygt ½L, kg?), 1 kaffemått kalk
---
I vanliga fall får dom massa morötter också, men nu är dom slut så får se om vi får hem några snart.
Dom går på lösdrift och har fri tillgång på ensilage.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Affe, 4 årig vbl.travare, valack, motion/utevistelse m.m. medel(60%tillägg).
Hö (ekologiskt) 10 Kg
Havre 0,5 Kg
Korn 0,5 Kg
Luzern 1 Kg
Betfor 2 dl (snitslad)(blötlägges såklart..)
Nässla (pulver) "efter behag"
+ fritillgång på halm i hagen.
Pelle , 18 årig vbl.travare, valack, motion/utevistelse m.m. medel (60% tillägg)
Hö 8 Kg
Havre 2 Kg
Korn 1 Kg
Betfor 3 dl (pelleterad - blötlägges)
Nypon ½ dl
Nässla ½ dl
Fosforbalans "2 mått" (tror det är 20 ml./mått)
Minesyl "1 mått"