Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 986 ggr
[vamir]
0

Stökar runt i boxen

Min häst krafsar allt spån i mitten av boxen, till boxens kanter, så där han sover, är det knappt nå spån alls. Har provat att ha tomt längs kanterna, har provat att ha rejält mkt spån i boxen också, men han sparkar ändå ALLT mot kanterna… Vad ska jag göra? Någon som har något tips? Har även testat att  ha en "leksak" i hans box, om det handlade om sysselsättning, men han sparkade ändå bort spånet…

Em--ma
0

Prova kanske att ha bedd? Då kanske den är för ''hård'' att sparka undan? =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[vamir]
0

#1 Han har alltid haft den typen av spån, även hos tidigare ägare, där har det funkat bra…
Men jag ska testa :)

Wilma03
0

Han är inte orolig för något då? Något som stör honom i stallet eller något annat han upplever som stressande? Hur länge har du haft hästen? Är både du och platsen relativt ny för honom så kanske han inte funnit sig till ro ännu så det är därför han stökar runt så.

[vamir]
0

Har haft honom i ungefär en månad, visst inte så länge, men redan första natten låg han ner i boxen (och det är väl ett tecken på trygghet?), han är hur lugn som helst i stallet, och han är inte "mörkrädd" heller, för vi har nattlampa…
Hoppas det går till sig ju längre vi har honom, tycker riktigt synd om honom eftersom han knappt har nå spån där han ska ligga…

Wilma03
0

#4 men då skulle jag nog ändå gissa på att han inte riktigt kommit till rätta ännu. När jag tog hem damen jag hade sist låg hon också ner första natten men det tog några månader innan hon slutade stöka runt i boxen. Det blir nog bättre med tiden tror jag! Glad

[vamir]
0

#5 Okej, tack. Då känner jag mig lite lugnare iallafall ;-)

Wilma03
0

#6 Jag det är nog inget att oroa sig över om han verkar lugn och mår bra för övrigt. =) Ge det bara lite tid så löser det sig säkert.

Em--ma
0

Vad hade han för underlag hos förra ägaren?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[vamir]
0

#8 Spån, exakt samma som jag har nu. Köpt från samma ställe och likadana balar… (kommer inte ihåg namn just nu)

Em--ma
0

#9 okeej, :p tänkte kanske att han inte va van vid spån ;D Men inte det problemet heller :P

/ Emma

giffan
0

Står han brevid någon häst eller själv? Kan vara grannen som han ogillar. Har märkt på våra hästar att om man byter boxar på dem så kan de bli betydligt renare i boxarna. Senast flyttade jag en häst från en box till en annan, fasten de stog brevid varandra gjorde det stor skillnad att bara byta boxar. Om det har med hur krubban sitter i de olika boxarna vet jag inte.. men bättre blev det på renligheten iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[vamir]
0

#11 Han står bredvid ett russto, i början gillade de inte varandra, men nu har det gått till sig…
Stoets box är mindre, så det vore nog ingen idé att byta boxar på dom…
Krubban sitter inte fast inne i boxen, utan den ställs in/tas ur när det är matdags :) Har endast bara en vattenhink i boxen :)