Lära en ridtravare galopp?
Jag undrar om det finns ridtravare som verkligen inte kan galoppera? Hur lär man dom? Har läst/fått råd om att man kan löshoppa, eller träna i backar, hoppa låga hinder på volter, ha en "draghäst" med när man rider ut m.m Men ingenting verkar få den hästen jag rider att galoppera.
Jag har aldrig sett honom galoppera ens, inte i hagen, inte när han löshoppas - aldrig. Han har blivit riden ganska länge och går i form i både skritt och trav, går både ökad och samlad trav och håller alltid formen. Men galoppen finns bara helt enkelt inte där.

Har han blvit tävlad länge? Många av de har extra svårt för att galoppera eftersom de under många år inte fått lov att galoppera så att de nästan tappat den helt. Det finns nog väldigt få som inte alls kan "läras" att galoppera, det gäller bara att de ska hitta den igen vilket kan vara ganska svårt om de gått på banan länge.
Skynda långsamt så går det fortare.
För att få en travsäker travare att galoppera kan man behöva få den att tappa balansen lite så den faller in i galopp. Prova att rida i uppförsbacke, rida/longera på en volt eller sitta på fel sittben precis innan du försöker fatta galopp.
jag flyttar tråden till grupp 19 - galoppera på ridtravare så att det blir lättare för andra att hitta den.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#1 ja, han har gått länge på travet, och även gått monté.
#2 Jag har försökt allt det där, tänkte om det finns några andra tips (:
#4 Jaha, okej… Jag och min kompis rider en häst som är svår att galoppera. Jag brukar ta henne på en volt och gör den mindre och mindre till hon tappar balansen lite och börjar galoppera. Och då menar jag alltså jätteliten, typ 3-4 m i diameter till sist. Sista utvägen är väl att trava jättefort tills hästen galopperar, men det är väl kanske inte bästa sättet.

Min går på travet fortfarande och honom måste jag göra så han ramlar i galopp när han ska gå sina galoppintervaller.
Jag brukar hålla mig till höger på vägen, sen styra tvärt till vänster. Travar han fortfarande så gör jag likadant till höger igen.
Annars kan du balansmässigt nu innan han lärt sig, göra honom lättare fram och så få en rulligare trav=lättare att rulla över i galopp.
Ska testa det där med mindre volt.. Trava jättefort tills han galopperar tror jag inte riktigt funkar. Han kan trava väldigt fort, kvittar hur mycket man driver han fattar ändå inte galopp, samma sak i löshoppning eller när han springer lös i manegen/paddocken.
#7 Okej, men testa med pyttevolt då. Jag håller tummarna för dig! 
Ska testa imorgon tänkte jag, så får se hur det går.
Men finns det travare som aldrig lär sig galoppera igen? Eller snarare inte får fram galoppen?
#9 alla hästar kan galoppera (om de kanske inte har någon stor skada som hindrar det så kanske de inte vill galoppera för att det gör ont, men de kan iallafall galoppera). Så ja, travaren kan galoppera. Oavsett om de gått på travet länge eller inte så kan dem. Det gäller för dem att lära sig att ställa om att istället för att trava fort fort fort så får jag galoppera istället. Att de förstår att det är okej att galoppera.
Sen är ju frågan när man rider hästen om hästen har tillräckligt med rätt muskler osv. för att bära en ryttare på ryggen och galoppera.
Sen är det ju hur viktigt som helst att inte stressa fram galoppen. Det tog en bloggläsare till mig 3 år att få hennes travare att galoppera 2 steg med ryttaren på. Låt hästen ställa om i lugn och ro.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#10 okej, jag har ingen stor vana av travare så är inte riktigt säker på vad jag ska göra, därför söker jag tips och råd.
Men jag är dock säker på att han har rätt muskler för han går ju i stadig form både i skritt, samlad trav och ökad trav. Och han har tränat mycket i backar och gör det fortfarande också.
Promblemet är hur jag ska få honom att förstå att det är okej att galoppera, då han aldrig ens tar ens ett halvt galoppsteg varken med eller utan ryttare - så jag kan ju aldrig berömma honom för det så han förstår att han gör rätt.. blev kanske rörigt men hoppas ni förstod.
#11 Har du provat en liten volt ännu? Glöm inte att berömma mycket om han väl skulle fatta galopp, så han vet att han gör rätt.

Har du provat att löshoppa studs? Det borde kännas naturligt för hästen att välja galopp efter en studssträcka. Sedan är det så att vissa extremt travsäkra hästar aldrig galopperar naturligt och då är det nog bättre för hästen att inte forcera fram galoppen utan vänta länge. Travmuskler är inte samma som galoppmuskler och studs, klättring, ridning på ojämnt underlag (skrittarbete) kan hjälpa till att stärka samma muskelgrupper som används i galopp. Prova även att6 rida i djupsnö (nu när det finns) eller vatten, men var rädd om senorna.