Kallblods travare?
Har nu bestämt mig för att sälja min islands unghäst, dels eftersom jag känner att en häst som kunde ridas utan en massa förarbete och utan att tänka på tölt och pass m.m eller försöka kämpa för att få rena gångarter (till och med trav är jättesvårt just nu) hade varit skönt som omväxling. Jag har ju redan Crow, varmblodstravarn, där jag har alla problem med extra gångarter och att han var oinriden när jag köpte honom .m.m. Mina kunskaper och ork räcker inte till att rida in en unghäst till, speciellt inte med tölt och pass..
Samtidigt inneböär det att den lilla boxen (11-12kvm) blir tom..och en häst med lite annorlunda ''problem'' än Crows ade varit rätt skönt att bta av emellan. Dessutom är det alltd kul att kunna ta med sig kompisar ut, hittils har de fått följa med på pappas häst Dacke, men tex när min bror och hans flickvän kom ner ''fattdes'' det en häst till henne. :S Men framförallt känner ju jag själv att jag hade velat ha en häst där jag kunde jobba lite med ''vanlig'' ridning, trav osv, utan att hela tiden känna efter för tölt inslag.
Och då tänker jag..kallblodstravare. Vackra, inte så stora (tänker både på min egen längd och på lilla boxen) och ingen tölt :P Det är en ras jag länge tyckt om att titta på. Dessutom är de väl lite piggare överlag än det genomsnittliga kallblodet? Jag gillar fart och fläkt också :P
Men hur är de i psyket? Jag älskar varmbloden för att de är så villiga och känsliga. Däremot är jag inte lika förtjust i den ''typiska'' kallblodsmentaliteten; tar lite tid innan de bestämt sig om de verkligen har lust att lyda när du ber dem gå åt höger, är lite egna och bryr sig inte så väldigt mycket om vad du säger. Nu menar jag även lydiga, välridna kallblod (nsv, ardener, fjording osv), de har liksom inte det där att de vill lyda och vara till lags på det sättet som de varmblods travare jag ridit har. Många uppskattar ju den lilla egenheten också så det är ju inget fel :)
Men kbl travare, är de känsliga, pigga och villiga? Eller är de mer åt det egna hållet och gör saker mest för att det blir lugnast om de lyder, eller gärna gör som de blir ombedda fast i sin egen takt? :3
Tror ni att en inriden kallblodstravare kan passa mig?
Mina önskemål:
En trygg häst att använda framförallt till skogsridning, men med ''krav'' på att arbeta med kroppen. Lite nerver är ok, men inte att tvärnita och skena vid varje liten sten.. ''Tittighet'' av ovana att se saker kan jag arbeta med så länge hästen är beredd att lyssna lite på mig.
Pigg och känslig för hjälperna (framförallt är det detta jag önskar av en häst, det mesta andra kan jag lära mig trivas med men en okänslig eller slö häst har jag väldigt svårt för, det krävs så mycket för att påverka då ju)
Villig..fast det kommer jumed känslighet för hjälperna egentligen :P Lite humör skadar ju inte heller i lagom dos.
En ''färdig'' häst.. den ska kunna skritt, trav och galopp, stanna och svänga. Finslipning kan komma efterhand men jag vill ha en häst som är trygg med det..
Vad tror ni? Är det för mycket kallblodsmentalitet på de här hästarna, eller är de villiga och känsliga? Nu vet jag ju att alla hästar är individer men vissa saker ligger ju ändå överlag inom olika raser :)
Jag letar inte häst just nu, först måste Solón ha ett nytt, gott hem och det kan ta fram till nästa vinter om jag inte får sålt honom för det pris jag vill nu, utan skickar honom på unghästbete i sommar och försöker igen när han är 3 :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag har bara träffat några få kallblodstravare, men de har alla varit ganska tuffa hästar med psyke a la "ångvält" ("jag ska fram här, jag ska fram snabbt, och jag bryr mig inte om det står någon i vägen"
).
Ett undagtag var dock en alldeles underbar kallblodstravare som fanns på ridskolan när jag var mindre. Han var kanske lite slö, men annars en häst med underbart psyke. Och han var mycket vacker att se på.
Här är en kallblodstravare som står i samma stall som Kalle.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Många som gått länge på travet är väldigt "ångvält" men det finns väldigt många som inte kommit så långt som till travet - och en sån häst tror jag passar dig perfekt!
Pigga, alerta och trevliga hästar.
Jag älskar kallbloden fast varmbloden snäppet bättre, våra kallblod är defenitivt inga "ångvältar" fast jag förstår hur du menar.
Jag gillar ju den här lite lättare modellen av kallbloden lite "räser" modellen om du förstår va jag menar.
För min del när det gäller våra hästar så är det inte någon större skillnad mentalt på kallbloden vs varmbloden, det finns många varmblod som är som ångvältar som det finns kallblod som är som dunbollar, jag har som sagt båda sorter
Jag hade ju en kallblodstravare innan allting sket sig under våren och sommaren.
Passar ganska bra in på beskrivningen av den kallblodstravare du söker.
Ganska grovt byggd men hoppade utan problem 1m med potatissäcken mig på ryggen. x]
En del nerver men inte på utsidan direkt, men han kunde tända till han också när det väl gällde. :)
Jag hade ju en kallblodstravare innan allting sket sig under våren och sommaren.
Passar ganska bra in på beskrivningen av den kallblodstravare du söker.
Ganska grovt byggd men hoppade utan problem 1m med potatissäcken mig på ryggen. x]
En del nerver men inte på utsidan direkt, men han kunde tända till han också när det väl gällde. :)
Ok.. men ''ångvältsproblemet'', är det mest träningsrelaterat eller medfött? :3
Ärt det ''bara'' att det är svårt att stanna för tygeltagen osv så är det ju ganska lätt ordnat.. men handlar det om ''jag ser inte, hör inte, känner inte'' på alla plan, alltså att skänkel känns varken framåt eller sidledes, svänga går bara om man drar hela halsen och huvudet åt rätt håll och dsamtidigt räknar baklänges från hundra osv.. om ni ser vad jag menar? :) Nu är ju inte alla kallblod så exyrema precis men jag har märkt att det ofta ligger lite tillfälligt känselbortfall hos en del av dem, det tar lång tid att reagera..:P Medans jag vill ha en reaktion nu direkt, oavsett vad det är för någon..
Men det låtter ju som om de kan passa :) Brukar de vara lika välhanterade som varmbloden?

Såklart finns det undantag inom allt, men jag tycker att det är travträningsrelaterat.
De som jobbar i ridning samtidigt som travkörningen har oftast inte samma problem alls.
#7 Men då är det troligtvis inte samma typ av okänslig ångvält heller :P
Jag kommer ju söka efter någon som redan är grundriden.. största anledningen till att jag byter häst är ju att jag inte orkar med att utbilda en ''unghäst'' från grunden (eller med extra gångarter).
Kan nog hålla med Nitro om att kallblod som är riden samtidigt som dom tränas för tävling är nog mindre benägen att bete sig som en "ångvält".

Jag skulle som sagt köpa en kallblodstravare som är riden, och är ostartad om jag var du.
Då har du inte tävlingsproblemen att jobba bort!
När du letar så stirra dig inte blind på att den ska typ vara ostartad, det är inte nödvändigt tycker jag, titta på hästar som inte stått så mycket eller inte alls hos proffstränare. Det är stor skillnad på häst som stått i proffsträning och häst som stått hos små amatör tränare tex.

#11 Då måste jag invända och säga att många amatörer, äldre eller som jobbar i proffsstall ofta gör som i dom stallen, och ser bara till körningen.
Jag tror säkert "zabbio" kommer kunna hitta en häst som fortfarande är lyhörd i munnen.
Störst chans är då bland de ostartade, tycker jag.
Vist är det som du säger Nitro, jag menade mer dessa "glada amatörer" som jag själv som aldrig har eller har haft nån större kontakt med proffstallen, utan känner bara att att alla hästar inte är gjorda för att stå i stora stall o tränas efter deras sätt att träna.
Jag o min familj sneglar mer på träningsmöjligheterna som stora anläggningar har, det hade ju varit nice att kunna haft råd att ha en egen rundbana hemma som man kan träna på ist för att sitta på skogsvägar som blir söderkörda av timmerbilar mm,
Vi åker in på travbanan för att kunna köra snabbjobben, vilket kan vara lite bökigt när man ska ha in 4 hästar samma dag o bara har en transport tex.
Men heldre lite mer slit kanske men hållbara o mysiga hästar som vem som hellst kan rida på även om dom är i full tävlings kondition

#13 Precis, jag har 7 mil till banan och åker in en gång i veckan för hans intervaller.
Drömmen hade varit en rakbana hemma, men det tar vi efter en lottovinst.
Jag har jobbat i proffsstall, och gör fortfarande i liten skala men skulle aldrig ta efter deras hela träningsmönster.
Jag vill ha glada hästar :)
Jag kommer inte stirra mig blind på träning öht utan gå efter känsla :)
Dvs hittar jag en kallblodstravare i rätt ålder som är riden och står inom mitt ''köp-område'' så åker jag och tittar och provrider. Känns det bra blir det köp, känns det inte bra får jag leta vidare. ;)
När jag väl kommit så långt att jag kan börja titta seriöst så är det nog inga problem att vetas om det blir rätt.. ville mest ha lite övrlag-attityder på dem. Jag älskar utseendet, men de är kallblod…och jag vet att tex bruksnordsvenskar generellt inte blir mina favoriter, mest för att de inte reagerar snabbt nog (de jag ridit), men tänker samtidigt att kallblodstravare är avlade och ''framtagna'' för att springa fort och snabbt, inte att långsamt släpa tungt, så de har nog lite mer motor och reaktioner än sina tyngre kusiner :) Men vad jag tänker och hur det funkar i praktiken stämmer ju inte alltid..
En stum mun kan jag jobba med, som sagt, så länge hästen inte är svår att få en reaktion av för övrigt. :)
Här uppe finns en massa kallblodstrravare. Ser betydligt fler sådana är varmblod faktiskt. På ridtravarträningarna jag var med på förut var vi oftast det enda varmblodsekipaget.
Jag måste ju erkänna att jag aldrig varit speciellt förtjust i kallblodstravare. Alltid sett på dom som stressade, starka och okänsliga. Varmblod som har sprungit mycket på banan kan ju vara väldigt stressade, men tycker inte att de stänger av på samma sätt som kallbloden gör.
Har alltid sagt att jag aldrig skulle skaffa en kallblodstravare. Det enda som jag känt varit trevligt med dom var att de har lättare att bära sig än varmbloden och oftast en bättre exteritör för ridning.
Men nu har jag ändrat mig!
Sist när vi var med på ridtravartävlingarna var även en i grannstallet med på deras kallblodstravare. Ägarens dotter var med i hoppningen, hon är inte så gammal, och hästen var så snäll!
Även en annan ryttare red honom och även där var han så snäll och hjälpsam.
Så jag börjar bli omvänd!
Skaffa en kallblodstravare, men titta noga på hur de är.
#16 ja här nere är det litte mer ont om dem, men de finns :P
Ja, individer är det ju :) Tack för varningen :P
Ang ångvält, det kan vara medfött men det betyder bara att dem behöver lite mer jobb å träning på den punkten ;)
Så länge det inte är fel typ av ångvält.. klarar inte okänsliga hästar som inte reagerar (dsv inte reagerar pga att de inte bryr sig om att sammarbeta, inte att de inte reagerar pga att de har blivit vanda vid att alltid ha tryck i munnen och skänkllar vid sidorna…)
Men vi får se hur det blr.. först ska ju islänningen hitta nytt hem som sagt.
Nu har jag börjat trava Crow också, ska skippa tölten ett tag, det lägger sig för mycket på min hjärna.
ja men då e det bara som du själv skrev att besöka hästen och känna efter ;)
Ja precis :) Det är ju alltid det det handlar om till syvende och sist, individen :P
Fast jag vet ju att jag inte letar efter tex en bruksnordsvensk eftersom de generellt inte har det psyket jag föredrar (trots att jag tycxker att de är otroligt vackra!) så det skadar ju inte att höra sig för heller :P