Lära galopp?
När Scott gick av banan(slutade tävla) så började jag rida honom och omskola honom till ridhäst. Han är nu jätte mjuk i munnen och kan gå på tygel och liknanade.
Men vi får inte till galoppen, vi trodde det berodde på att han inte hade några galopp muskler så fick tipset att få honom att springa in i galoppen och berömde jätte mycket när han galoppera (har lärt han lyssna på rösten) så han blev lätt att få till galopp, dock galopperar han jätte snabbt och blir hård i munen igen så det tar jätte lång tid innan han bryter av (om man inte vill ta å slita sönder hans mun) men när vi provade små hoppa honom gick han över till jätte lugn å fin galopp och lyssnade jätte bra när jag bromsade honom
Så nu till mina frågor;
Hur kan jag få han att galoppera långsammare?
Hur kan jag få honom mjuk i munen även i galoppen?
Låter ju som om du har hittat det? Att hoppa honom till galoppen. Det är väl ett jättebra sätt att börja jobba honom i galoppen om du nu fått till det. Det man ska vara nogrann med (enligt mig) är att verkligen rida hästen hela tiden, inte bara sitte å åkahäst i galoppen (vilket man lätt gör då man tycker att hästen inte kan så mkt än), utan man bör ha hästen väl samlad, rida in i galoppen, kanske göra halvhalter för att lugna ner om det krävs och rida ner till trav igen. Sen handlar det om träning, träning, träning å åter träning. Det tar tid att få en fin, jämn och tretaktig galopp.
Ett bra tips för att stärka galoppen ytterligare kan vara att longera/tömköra honom i galoppen och ifrån marken kanske lättare arbeta honom. Man kan ävne arbeta med bommar osv för att få till koncentrationen och bli av med springa fort fort fort som det ofta blir (vilket även är det som ofta gör dom "hårda" i munnen, iaf känslan av hårdhet, dom är inte med i hjärnan utan springer bara för glatta livet).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 jo men jobbigt nu, kan ändast hoppa utomhus å när marken fryser är det för hårt.
Han galopperar lungt å fint när jag longerar honom, men så fort man är i sadeln å går över till galopp (nu kan han gå över utan att behöva "springa in" i den) men ja han blir som sagt hård i munnen å lyssnar inte på bettet.
#2 Jag håller cokså på att jobba galoppen på min travare (som jag fick för drygt 2 månader sedan), det är jättejobbigt nu när marken är som den är. Inte mkt att göra åt. Vi tränar bara galoppen i ridhus som det är nu, för det går inte att träna galopp ute. Livet är trist. Men samtidigt är det så att man kan inte ha bråttom när man tränar en travare i galoppen utan det får ta tid, lite mer tid här eller där gör varken från eller till, galoppen kommer inte sitta till våren iaf.
Du verkar ju dessutom ha hittat ett bra sätt att träna på (även om möjligheten inte finns just nu) så jag tycker du ska hålla dig till det, vilket kanske innebär att du får vänta lite med tärningen tills marken är bättre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 tack, jo jag vet att det tar tid, har tränat honom i ca 3 år ;)
Första året lärde jag känna honom, läsa av hans signlar och förstå honom så vi fick en super bra grund :)
Sen började vi jobba på att få honom att lyssna på bettet å vikter å hjälper, det var svårt, blev många sken turer och annar bråk men efter yttligare 1 år gick även detta.
Och nu är vi i slutet på det 3:dje året och har börjat "rida" till honom, vi började i skritt, sen trav å nu måste vi lära oss galopp för att kunna fortsätta till galoppen, men finns fortfarande mycket kvar att lära i skritt å trav så vi kan jobba på, man måste ju varva mycket annars blir det ju tråkigt att harva samma sak om å om igen ;)
För att få honom att kunna galoppera brukar det fungera bra med att fatta galopp, bryta av, fatta ny galopp. Det är i själva fattningen de stärker upp sig för galoppen. När du väl har fått han i galopp blir inte galoppen bättre av att du galopperar längre. Många gånger är det enklare att fatta från skritt. Egentligen gör man ju inte på något annat sätt än med en "vanlig" ridhäst. Så tänk unghäst.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
min ridtravare var otroligt stark i galoppen, men det va därför han inte ''orkar'' hålla upp sig själv. Utan att jag fick hålla upp honom ist ^^
tips är att galopphoppa honom, och nu när det är ganska hårt ute kan man rida upp och ner för kullar m.m, så man tränar rumpmusklern ? =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#5 tack för tipset ;)
#6 jo han gillar att rida i terräng så vi gör det ganska mycket :)
#7 en tränare jag red för förut rekomenderade mig att träna galoppfattningar och att jag då skulle rida på ett gags. På den hästen fungerade det bra. Det var en travar korsning och om tränaren fått veta det då jag började så skulle jag nog aldrig fått vara med och rida med den hästen. Men så en dag insåg han att min häst hade goda anlag för piaff… då vart det andra ljud i skällan. Men han blev aldrig nöjd med galoppen….
~ Anneli ~
#8 jobbigt :/ varför ska folk hacka ner på travare som om dom inte KAN bli lika duktiga som andra hästar :/
Jo denna häst kan nog också bli snygg med rätt träning, han kan ju gå i from på tygel å så och han gillar att träna. Dock är inte jag någon super duktig ryttare så jag kommer nog behöva endel privat lektioner sen när jag fått gångeraterna bra för att kunna utveckla honom lite mer ;)
#9 Nä idet här fallet var det inte så jobbigt. För ett varmblod kan för det mesta inte hävdasig bland ridhästarna tävlingsmässigt, och det här var en A-tränare som tränat landslaget… så min häst passade inte riktigt in. Men han var en otroligt bra läromästare och jag kunde vara med på alla träningar på samma villkor (utom i hoppningen, där vi fick rida med ponnysarna
)
Så jag vill inte byta ut den tiden alls.
~ Anneli ~