nedlåtande mot ridtravare
I helgen har ju Globen Horse Show varit i fullgång. Jag jobbade fredag och lördag på Börjes i annexet och träffade på en hel del människor.
Något som gjord mig så j*vla arg när jag stod och jobbade var när en tjej gick förbi med en ridtravar jacka så gick det en tant med hennes två tonårsdöttrar bakom. så kollade tanten bak på sina döttrar och sa nedlåtande: "hihi, kolla, RIDtravare. Kan man ens kalla det ridning?"
Jag som stod precis bredvid vart så jäääääääkla arg! Hade jag varit kund och inte personal så hade jag skällt ut henne på engång. Men tyvärr var jag ju tvungen att håll tyst. Usch! Man blir så jäkla less på sådanna människor.
Kanske onödig tråd men kände mig bara för att skriva av mig!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Det är synd om människorna. Jag har inte mkt till övers för gamle Strindberg, men där sa han ngt klokt ändå. Världen är full av fördomar, och alla vi som brottas med dem (för det gör vi väl alla i olika situationer) är små trasiga själar. Mitt mål är att lära mig att inte ta åt mig utan reflektera föraktfullheten med ett överseende leende. Men det är en bit kvar till dess.

Förstår dej.
Men man kan trösta sej med att dessa människor oftast inte har fått träffa en riktigt härlig travare. Dom vet inte vad dom går miste om.
Fast i det stort hela så tycker jag att ridtravarna, eller travarna kanske man ska säga för de är ju inte ridtravare förrens de skolats om… har fått bättre status nu än för ett par år sedan.
Många tränare tycker jag ger travarna en större chans att få bli ridhästar och många flera vill ha travare nu än förut.
Och man kan ju bara tycka synd om dessa som inte ens ger travaren en chans… Det är ju faktiskt upp till var och en själva att välja vad man vill ha för slags häst.
Men som människa bör man lära sig att hålla truten, för oavsett om det va travaren hon ratade ner på eller någons ridstil, eller vad som helst så kan man faktiskt såra sina medmänniskor.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Tråkigt sånt där ..
Därför känns det så jäkla härligt att ta upp sin travarskrutt till ridskolan , höra lite muttlande från dom som sitter på läktaren - "att dom inte köpte flickan en riktig häst" . Och sedan efter att ridpasset är slut titta upp på läktaren och se hur dom gapar av förvåning :D

Sånt får man tyvärr ta nästan dagligen när man jobbar med hästprylar. Jag får höra "ök" väldigt ofta här på affärn och folk som säger "jag har iaf en riktig häst." man blir så p-off.. Men kunden har ju rätt, tyvärr…så man måste hålla tyst fast man känner hur det pyser ånga ur öronen på en. haha.
Jag skulle vilja se en "riktig" dressyrryttare hoppa upp på en travhäst! Haha. Deras hästar har ju lixom aldrig gjort annat… Fast det har ju inte travare heller å det är ju aldrig hästens fel vad den är born to do… men vad jag vill säga är att det skulle vara kul att se hur "duktiga" dem är utan sin välskolade häst under sig. ;)
Tråkigt med sånt där :( Allra helst om dom inte har provat rida en travare.
Jag var på Börjes på fredagen Det var verkligen packat då o: Kö och allt
5: Hah, så känner jag ibland när jag tittar på dressyr på TV med de "stora" ryttarna. Typ att de hade minsann inte kunnat rida en travare.. :)
Fast de hade de väl kunnat antar jag, bättre än mig iaf. Men behöver ju trösta mig med nåt. :)

äh, jag tror inte dem skulle lyckas så bra ;) inte att sitta ner i traven iaf, för det är ju inte det lättaste precis!
det är nog därför dem inte gillar "travare" för dem inte kan rida dem lika lätt som en dressyrhäst värd 200 000kr ;P

Fast vi får ju inte glömma att Rodrigo Pessoas häst var en fransk travare va? visst var det så? dock hade den ju inte gått på trav men ändå…:)
#9 Är det Jappeloup De Luze du menar? han var hälften travare och reds av Pierre Durrand
~ Anneli ~

Baloubet du Rouet var hästen jag menade :) Han har fransk travare i sig :)

Han har även vbl travare i sig ;)

#12 fransk travare är en typ av varmblodstravare:)
för övrigt så kräver alla hästar att man rider, även om en häst kostar skjortan så kan man inte åka häst om det ska se bra ut.
Att klara av att rida en travare rätt kräver inte bara kunskap och erfarenhet från ryttaren. Hästen måste ju även klara av och vara musklad på ett sätt så den kan bära sig själv så optimalt som möjligt. Så det är klart att en dressyrryttare skulle ha svårt för att sätta sig på en mindre utbildad travare och rida den rätt än vad dressyrryttaren har att rida på sina högt utbildade dressyrhästar.
Alla hästar är dessutom olika och behöver ridas på olika sätt för att den ska jobba i en ärlig form med undertramp. :)
En travare är ju egentligen ine byggd för att bära en ryttare den är avlad för att springa fort för vagn på en travbana. Tror nog vi som håller på med trav skulle säga samma saker om ridhästarna om det gjordes försök att få en ridhäst att bli travare..
Sen att en travare har bättre förutsättningsar att bli bra som ridhäst mot vad en ridhäst har att bli som travare, det tvivlar nog inte många på.
#14 Sen är det ju som du säger, det krävs mkt av en ryttare för att få en travare att jobba rätt. Men en erfaren ryttare borde ju klara av det oavsett ras.
~ Anneli ~

#14 samtidigt så är det nog inte många som kan rida en svårklasshäst:) däremot så borde en svårklassryttare kunna rida en travare utan problem, att de sen inte kan utföra samma moment är ju fråga om hästens utbildning osv:)

På Ridtravarföreningens första clinic nere i Skara såg jag en duktig beridare rida en icke omskolad travare. Helt otroligt. Andra gången hon satt på hästen och den gick i en trevlig, om än något spänd, form. Hon satt såklart inte ner i traven eftersom den inte var skolad, och red bara några minuter men helt i form. Jättefint!

konstig komentar den där sprätt tanten på börjes anexett vräkte ur sig .
måste ju säga att man slutar alldrig furundras va mycke dumt folk de finns
eller fördoms fulla kanske man ska säga.
de finns ju dom som på står att man alldrig kan lära sig att rida om man ridet varmblodas travare (Ha ha ha va tänker folk med)
För står att man jävligt less o arg för såna dåliga komentarer .
Men fan vi ridtravs ryttare har nog mer skinn på näsan go girls and boys