Mål med hästen
Tjuvar en tråd från ridsport
Vad har ni för mål med er/era hästar fram till nyår? Och hur ska ni lägga upp arbetet för att nå dessa mål?

mitt mål är att få en bättre högergalopp och en ren högerfattning. Hur vi ska lägga upp det hela? jobba på med traven först och så får vi använda oss av hinder och bommar för att fatta galoppen utan att springa in i den och samtidigt stärka den. Så är det egentligen mest jag som måste lära mig att ha koll på vänstersidan riktigt för har jag det så fattar han högergaloppen riktigt.
Nästan samma mål om Frida faktiskt, vi jobbar för fulla muggar på högergaloppen, just nu kan han fatta galoppen men han orkar inte bära sig på en volt, så mitt mål är att han kan arbeta i högergalopp på volt,. Fick ett tips av min kompis att jag ska jobba inne i ridhuset med högergaloppen för där är det så litet så där kan man börja innan man "trycker" ihop honom i en volt. Sen får jag såklart jobba i traven så han stärker sig där också. Sen skulle det vara skoj att komma ut och tävla några clear rounder om inget stoppar oss.
Har en superbra tränare som peppar och kommer på nya och roliga övningar varje vecka så det går frammåt.
Mitt mål är nog att få henne att orkar hålla traven på mindre volter inte börja "passa".
Galoppen jobbas naturligtvis också på, men hon börjar kunna den nu,
har lärt sig att fatta galopp från halt och skritt med ren fin galopp!
Övar också på hoppningen, hon hoppar ju som en kratta. Men testade lägga ut trav/galopp bom framför hindret då hoppar hon jätte fint!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Min 12-årige valack: få honom ridmusklad så han klarar alla gångarter. Först och främst nun ärmast ska han klara att bära sig i skritt vilket börjar fungera så smått. Sedan ska jag jobba trav med honom och sedan galopp och tölt. Han är först och främst tänkt till skogsmullehäst.
Mitt 3-åriga sto: Hon ska fortsättas att musklas genom att få hänga med ut som handhäst, longeras/tömköras. Kommer även fortsätta rida henne så smått, men väldigt lugnt och har inte bråttom alls med henne. Räknar med att kunna börja rida henne lite mer till våren.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Att stärka upp ridningen på böjda spår i trav. Även lite på raka spår i vänster varv. Även att han ska orka bära sig bättre i traven.
Hur jag ska träna.. Ja, det är väll mest att han ska hålla sig mellan hand och skänkel för att bli så stabil som möjligt. :) Och självklart att jag ska bli mer bekväm och van i hans enorma gångarter :P Just nu så skjuter han mig nästan ur sadeln i traven. Det är inte tal om att sitta ner mer än i avsaktningarna xD

Mitt mål är att sätta igån hästen efter sommarbetet. rund och go om magen men lite tunnare över rygg. Har tappat lite muskler runt manken.
Tänkte bara skritta under oktober månad, från 15 minuter och längre och längre pass. Inga krav utan mest bara rak fram i skog och längs vägar. I november tänkte jag börja lägga in ett klättringspass i veckan och lite bomövningar/cavaletti i skritt. Även ett "dressyrpass" i skritt med mjukgörande övningar.
När det känns bra så börjar vi med traven. (om underlaget tillåter) Har inger ridhus utan rider på vägar och parkeringar.
Målet är att få honom liksidig framför allt. Jag jobbar honom i skänkelvikningar i skritt varje ridpass, lika mycket åt båda hållen. Har också börjat känna på framdelsvändning. Rider i skritt och trav på stora volet och ställer honom så att han verkligen formar sig. I hans svåra varv vill han gärna ställa sig utåt. Men i det lätta kan jag sitta ner i traven några varv och han jobbar jättebra. Ska oxå börja travhoppa lite tänkte jag. Galoppen väntar vi med till efter nyår.
Jag skriver upp mina mål 1 Januari varje år. Och målen SKA jag ha uppnått (är väldigt envis också) till den 31/12 samma år.
Mitt mål var att starta en LB i Dressyr (vilket vi gjort)
och att börja hoppa igen på högre höjder (var hopprädd vid årsskiftet) och det har vi gjort.
Så just nu har jag inga mål kvar utan väntar till nyår då nya ska sättas.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Nu är det ju inte så långt kvar till nyår, men jag tänker jobba på att stärka hans galopp i båda varven. Och att han ska ta fattningen till höger galoppen direkt.
Att vi ska bli säkrare i hoppningen och åka på någon/några fler hopptävlingar iår.
Sedan så har jag tänk att vi ska göra våran debut i dressyr och rida ett lätt program. Bara för att vi ska få känna på det och så att vi kan förbättra de poängen till våren;).
Jag har tänkt träna honom med mer hoppövningar och studs, förtsätta att tömköra någon dag i veckan. Sen träna mkt lösgörande och göra roliga övningar även i dressyren.
Och framför allt ta emot mer hjälp och råd om hur vi ska förbättra oss.
Vi får väll se hur mkt vi hinner med då han har tandläkartid,ev IR-terapi, vaccinering mm som det kommer bli endel vila efter.

Blev dubbelt.

mitt mål är att hon ska stärka båda galopperna och förstå höger galoppen helt. sen även att hoppa en liten bana =)

Hur går det med era mål. Kommer de att uppnås?

vi är inte iland än, men är på gång iaf:) det går bättre och bättre:)
Brorsan (valack 12 år): Det går framåt med stormsteg! Han bör sig utan problem i skritten och traven börjar fungera riktigt skapligt nu med, han kan trava på volt i form. Galoppen har vi börjat jobba med genom att göra fattning/avbrytning i paddocken och det går rätt okej. Har börjat kunna stanna på rakt spår nu (förr var jag tvungen att lägga en volt som fick bli mindre och mindre tills han inte klarade det - och oj vad han kan galoppera på små volter).
Exy (3 år sto): Vi har ridit ut lite nu. Frammåtdrivande fungerar bra, stoppet har ju fungerat hela tiden. Även svängarna börjar fungera bra. Nu har hon dessvärre fått en hålvägg så vi tar det lite lugnt nu.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har inget mål till nyår just, men ska jobba med tölten i uppförsbacke tills den ''sitter''. Dv. att han ska ha en bärig flatwalk (nåt precis mellan tölt och skritt, som riktigt långsam tölt där huvudet guppar lite på samma sätt som i skritten fast snabbare pga takten) med bra kliv under honom. När det sitter 100% i backarna ska jag tölta lite på plan mark och hoppas att det följer med där. :)
Sen ska vi jobba med att öka farten lite utan att få passtakt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Mitt mål fram till nyår är att kunna galoppera i båda varven i paddocken UTAN ett bocksprång i fattningen….

Jag ska hämta hem min nya häst "ett varmblod" imorgon så mina mål är inte så höga fram till nyår, först ska vi lära känna varandra och så ska jag jobba honom från marken lära honom att böja sig och att flytta sig..och hoppas vi ska trivas med varandra :)
Mitt mål är att få Svarten att gå på tygeln samt sakta in med lite kortare bromssträcka ;D

Mitt mål är nog att bli bättre på att tömmköra och bli bättre på att sitta ned i traven. (jag kan på alla andra hästar jag suttit på men inte på lilla monstret) Sen oxå att räta upp mej.