Vad tycker du om longering?
Monty roberts skrev i en av sina böcker:
''Med longering menar jag när en lina äe fäst vid hästen huvud, Oftas fätst den i en kapson som är ett slags grimma förstärkt med metall kring nospartiet och med tre ringar i vilka linan fästs. Hästen kan omöjligen balansera sig själv med linans tryck. Hästens sätt att bära upp sitt huvud påverkas utan tvivel negativt. en häst som har longerats så här tar sig vanligen runt genom att hålla huvudet vänta utåt i förhållande till kroppen.''
Vad tycker ni om longering? Longerar du din häst?
Jag har en bok hemma skriven av Monty (Från mina händer till dina).
Den longering han beskriver är longering utan inspänningar och med linan enbart fäst i kapsonen.
De (få) gånger jag longerar använder jag mig av en longergjord, med en inspänning på utsidan och antingen har jag linan dragen som en graman. Alltså att linan löper från longergjorden genom bettringen till min hand, eller från utsidans bettring över nacken, genom bettringen på insidan och sedan till min hand. (Beroende på hur pass utbildad hästen är).
Har jag tillgång till tömkörningsutrustning föredrar jag att tömköra. Just nu har jag varken tillgång till longergjord eller tömkörningsgrejer så det blir ridning för hela slanten.
Ser ingen som helst anledning till longering faktiskt. Möjligtvis för att befästa gångarter med röstkommandon för unghästar och sånt. Eller för eventuell vetrinärundersökning..
Sliter mer än vad det ger.
1 det är just den boken jag tog det ifrån.
2 Håller med, Jag longerar inte då det sliter på hästen tömkör hellre.

Jag tömmkör.
Longering utan inspännigar sliter väl en hel del på hästen?

longerar oftast bara innan jag ska löshoppa så att hon är uppvärmd ordentligt
Jag kan longera ibland, mest när jag har problem med något som kan hjälpas lättast genom longering, men då har jag inspänningstyglar.
Jag brukar även longera för att lära "gröna" hästar röstkommandon för olika gångarter.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag löslongerar bara, tycker de är bra!
Jag skrev en artikel här på sidan tidigare iår ang. longering.
Och det som står där är det jag står för och likaså vad det är bra för och varför jag longerar ibland (typ 1 gång/månad).
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jsag longerade Brorsan idag. Hade en gjord på där jag spände in honom på ett sätt så att han inte kunde dra upp huvudet i luften, men inte så mkt att han inte har frihet (vill att formen kommer av arbetet, inte tvinga ner huvudet enbart).
Det var första gågnen jag longerar honom och det gick jättebra. Efter ett litet tag började formen komma fint och han bar sig fint i både skritt och trav. Han har ganska låg form i skritt (vilket jag inte har ngt emot) och lite högre form i trav (vilket också är helt okej enligt mig).
jag kör tömlongering då jag har en gjord sen ena tömen vanligt från gjord till bett och sen den andra löper igenom bettringen och upp till tömringen då detta sätt kan jag regler inspäningen så kallas Unghästinspänning som jag har hört att det heter. då jag vil ha hästen på så fritt sätt som möjligt. den vanliga tömmen är väldigt slapp. och den innre är ledande men man ska inte hålla hårt. funkar på min häst i alla fall. detta har jag tränat med instruktör.
#9 vad roligt att det gick bra med han :)
#9 Härligt att det gick bra! :D
Hellre en låg ärlig form än en för hög oärlig som bara tär på hästen. ;)
#12 Precis =)
Vanlig longering? Dvs spänna in hästn och bara driva runt den i olika gångarter som man oftast ser? Även när hästen ''arbetas korrekt'' med inspänningar är det inte en typ av longering jag hade velat ägna mig åt. Onödigt och slitsamt för leder m.m.
Sen kan man ju longera på andra sätt. Innan Crow blev inriden blev han longerad, med ridkapson. Han fick lära sig att sänka huvudet från vibrationer/små skakningar i linan (fick läras in från marken och följde med när man satt upp senare..när jag tänker på det bör jag nog befästa det igen) och baksidan av pisken användes för att få in inner bakben och trampa under sig. Kroppspråk osv användes mycket, som i vanlig longering. Dvs istället för att spänna in och sen låta hästen springa runt stdd på sidotyglar så abetades han på ett annat sätt. I början gick man nära för att komma åt och gradvis blev det mer som riktig longering. Gjorde även litesmå öppnor i longeringen och övade slutor (me då var det inte så mycket longering eftersom vi fick gå bredvid). Den typen av longering lär in något som man har nytta av sen (lyhördhet för tygeln tex) och gymnastiserar mer så vitt jag kan se. Vi gjorde det bara i skritt eftersom det bara var lite inför ridningen och skritt räcker långt. Helt lös longerlina.
''tömkörningslongering'' kan jag också tänka mig kan utföras på ett bra sätt och arbeta igenom hästen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#14 Är det skillnad från det du beskriver och "vanlig" longering? I så fall har jag ingen aning om vad vanlig longering är. Precis så dom du beskriver att du jobbar har jag alltid gjort när jag longerat. Fast jag har en inspänningstygel som går från bettringen, korsas ner mellan frambenen och upp till gjorden, den är så pass spänd att hästen inte kan flänga upp med huvudet, men när hästen går "normalt" är den helt lös, formen kommer med att jag jobbar hästen.
#15 Ja det är en stor skillnad, men väldigt svårt att sätta fingret på eller beskiva. Det är mycket sättet att arbeta hästen på :)
Sen har jag sällan sett ''vanlig'' longering som utförts på ett bra sätt, så det verkar svårt att få den typen av longering helt rätt och istället bli lite lurad till en mindre korrekt form. Gissar jag grundat p¨å vad jag sett. Den andra typen är mer som löslongering på den punkten; antingen arbetar hästen korrekt eller så gör den det inte, och det är inte så stor risk att bli lurad av en böjd nacke till exempel. Fast du har fler och tydligare signaler för att få samling i longeringen med en lina än med löslongering, men kan inte spänna in nosen eller ''tvinga'' hästen att ge upp ''för att den inte kan ta upp huvudet'' utan det måste ske frivilligt.
Sen kan ju allt göras på olika sätt, finns säkert de som mixar båda sätten eller helt enkelt gör olika. Men baserat på det jag sett och det skolan ville lära ut så är detta min uppfattning.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.