Tränar du för tränare?
Tränar du för någon tränare? Isåfall hur ofta och för vem?
Vad brukar ni träna på? Vart ligger ni i dagsläget på utbildningen?
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

ja, 1 gg/vecka dressyr och 1 gg/14 dag hoppning.
vid dressyr så har hon oftast planerat något men är det något som iten fungerar så jobbar vi på det istället. senaste dressyrträningen så var det tänkt att börja med skänkelvikningar men helt plötsligt vägrade pålle ta min högerskänkel så då blev det att jobba på volt och få honom att acceptera och lyssna på den.
är det hoppning så har hon sagt till innan hur vi ska sätta upp hinderna. då rider man i grupp på minst 4 ekipage, lite olika övningar där ett tag så var det mycket studsar, olika studsserier och studsar på böjt spår osv.
Nej, inte i dagsläget. Men jag har under hela året hittills ridit för tränare men på medryttarhästen som är en quarter. Jag har fått många bra tips och råd därifrån som jag tagit med mig till träningen av mina travare. Hennes träning bygger på enkla grunder som är "förarbete" till högre arbete. Böjning/ställning runt skänkel (kunna förbereda hästen för arbete även när man jobbar på lång tygel och i alla situationer), flytta framdel (blir sedan spin), flytta bakdel (blir sedan öppna). Sedan serpentiner (finns hur mkt som helst att utveckla i serpentinerna), voltarbete osv osv
Med mina ridtravare ligger vi i utbildningsnivå; Exy: Inridning och vi jobbar just nu med höger/vänster sväng. Brorsan: första steget på grundövningarna, jobbar med formen i traven, stärker tölten, stärker galoppen och just nu är det fattning, bryt av, fattning, bryt av hela tiden.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tränar ungefär en gång i veckan för en tränare i NH. Ibland blir det oftare, ibland mer sällan, men typ så ofta.
Har under hela tiden jag ridit den här hästen, typ 2.5 år nu, ridit eller tränat för tränare en gång i veckan. Tycker det är lagomt, hinner inte lägga till ovanor då. :)
Utbildningsnivå.. Är nybörjare inom NH och ligger väl på LC i dressyr.
Jag tränar för tränare 1 gång i veckan ibland 2. Tränare och tränare vet jag inte, min väninna och chef som kan mycket och är grymt duktig själv. Jag brukar säga vad jag känner vi behöver slipa på så kommer hon på nya övningar för varje gång.
Vi håller mest på med dressyr och det är väl det jag kommer satsa på. Han är samarbetsvillig där och går fint, gör skänkelvikningar nu i skritt och trav. Kan galoppskänkeln och galoppen i båda varven men har svårare för högergaloppen.
Ibland har vi hoppning på schemat. Viking tycker det är skitkul men däremot är jag rädd så vi hoppar som högst en meter. Var på en blåbärshoppning för ett tag sen och där tog Vikings nervositet över lite. Framhoppningen kändes super men Viking hade aldrig sett publik i ett ridhus innan så det blev lite kallabalik. Men hindrerna som var från pubileken hoppade han som ett skott:)

Jag ska rida lektion efter jul! (fd ridskolechefen har fått sparken så nu är det lungt)
Ibland rider jag kurs för eva holmgren(tror hon heter så), hon är jätte duktig men då är det dressyr!

Ja, i både hoppning och dressyr, men inte regelbundet utan när jag har tid och råd. Nästa (hopp)träning blir på söndag. :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Dubbelpost.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag tränar en gång i veckan hoppning och en gång i veckan dressyr… I dressyren har vi precis börjat så vi lär mest känna hästen/tränaren, och jobbar mycket på volter och serpentiner för att få lille busen lugn och lösgjord, ligger väl på LB nivå.
Och i hoppningen så tränar vi regelbundet typ 110, men har ju enstaka hinder då och då som ligger högre. Där tränar vi allt från banor till gymnastik och lydnad.
// Cathie @ www.cathie.se