Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1805 ggr
luckylook
0

täcken???

hejsan tänkte höra med er vad har ni för täcke på era hästar nu??jag har bara ett regntäcke på min häst ,alla förutom jag har vintertäcke 300gr fyllning…dom tycker min häst är för tunt täckad men hallå det är ju 4-8plusgrader ute …vill höra vad ni har för täcke;)

http://www.nogg.se/lacky

CelsiusT
0

Ena hästen har jag inget täcke på om det inte är jättedåligt väder och då blir det regntäcket på, hon har redan satt en ordentlig och tjock vinterpäls. Den andra hästen har jag regntäcke på dygnet runt (om det inte blir jättevarmt för då kan han få gå utan mitt på dagen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridak
0

fleecefodrat regn är på nu. pålle klipps om två veckor men det är fortfarande det fleecefodrade då om inte vädret försämras.

sthlmsjenna
0

Min häst sätter inte på sig någon päls. Så han är lika tunnhårig hela vintern som på sommaren. Så han har på sig ett 300gr utetäcke nu.

Han har tjockare täcken som jag kallar Vintertäcken som åker på när det börjar bli minusgrader på dagarna

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

[Zkold]
0

Varierar mellan ett fleecefodrat regntäcke och ett tunnare vintertäcke men han ska han få ett tjockare täcke ifall det blir kallare dagar nu.

cathie
0

På mina har jag lite fodrat regntäcke, ena är rakad och andra har väldigt tunn päls :)

// Cathie @ www.cathie.se

HannaT
0

Kalle är helrakad och går med 300g vintertäcke nu.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Repoort
0

Inget täcke, blir han inte klippt så blir det inget täcke om det inte regnar+ blåser+ minus grader.

Är det bara kallt så får de mer mat att tugga på om de inte har en silagebal i hagen.

corillo
0

Vanligt ofodrat regntäcke har min. Klipper inte och när det drar ner mot -5 grader får han ett vintertäcke (300 g). Det räcker gott för hobbyridning tycker jag.

carrrrrooooo
0

går utan täcke, hon sak sätta sin ordentliga vinterpäls, rakas ej och hon har fri tillgång på hö:D

emeliekarlssoonn
0

Alla hästarna (utom corall och blacken) går naaakna fortfarande. :)

lillsandra
0

jag har inga täcken på mina hästar, den ena har fått en riktigt tjock vinterpäls (russ). men varmblodet har inte fått så mycket päls än. blir det kallare så får hon vintertäcke. men just nu så går även hon utan. men de har fri tillgång till hö och får ensilage.

lennartsdotter
0

Min sköthäst har ett halvfodrat täcke just nu. När det blir kallare får han det lite tjockare täcket. Han är klippt överallt utom på halva sidan om rumpan…:/ Klippmaskinen pajjade… hehe…

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inget täcke alls. Han går naken hela vintern och har alltid gjort. Hans päls klarar lätt 2 m snö och 25 minus grader.

Skulle det vara riktigt piss regn, kallt och blåsigt så får han gå in, men har aldrig varit med om att han frusit eller blivit stel. Stod på lösdrift ett tag och han gick aldrig in. Han stannade ute och såg lika nöjd ut iallaväder (och det hade inte att göra med att han inte trivdes i lösdriften).

Siggebus
0

Inget täcke alls faktiskt. Glad

Vi har haft honom nu i ca 6 år och i början tålde han absolut inget regn om det var under ca 12 plusgrader. Han frös så han skakade och blev fruktansvärt stel i hela bakkärran.

Nu denna höst har jag inte varit så snabb med att lägga på täcke utan har studerat honom noga för att upptäcka om han fryser. Det gör han inte längre verkar det som och hans päls har på något sätt ändrat karaktär!?

Han har fått en tjock, tät och liksom fet underull som gör att när det regnar så blir liksom bara ytan våt. Borrar man in fingrarna djupt in i pälsen så är han allldeles torr in vid skinnet. Superbra!

Jag har dock ett täcke i beredskap i stallet - ett regntäcke att ta till om den berömda skånska vintern slår till dvs regn, regn och åter regn! Tungan ute

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är senaste täckesköpet. Ett Shires 400 gr som Kalle ska ha under de kallaste dagarna, han är klippt.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jackiejohn
0

Inget täcke förutom när de är ösregn/snö storm elr när de är över 13- ute. Hon är inte klippt och ja vill att hon ska ha päls så mysigt att borra in ansiktet i :D

CelsiusT
0

Nu har jag bytt ut regntäcket till ett tunnfodrat vintertäcke (kanske 150g?) på Brorsan och den andra har fortfarande inget täcke =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

Min travare får inte så mycket päls men han går utan täcke så länge det inte ösregnar, då får han regntäcke.  Russet får rejält med päls så han behöver inget täcke.

De har fri tillgång på hösilage och är inte klippta. Har vindskydd i hagen och kan gå in i stallet på nätterna.

Skynda långsamt så går det fortare.

Emelie89
0

Eftersom mitt varmblod är jäkligt frysen så har han ett regntäcke med fleecefoder från Jacson. Men mer än så behöver han inte :P Onödigt att börja med tjocka täcken redan om dem inte är rakade då förståss. :)